Volkswagen satser som kjent hardt på SUV-modeller, og har også noen ganske forlokkende. Storselgeren T-Roc på 4,24 meter, C-modellen Tiguan Allspace på 4,73 meter og Touareg som er 4,90 meter.
Nå viser den en ny allrounder som befinner seg mellom de to sistnevnte, en nye SUV kalt Tayron tilgjengelig både som 5-seter og 7-seter. Men ikke for nordmenn.
Dette er nemlig ikke en elbil, selv om den kan fungere som en slik i hverdagen. Den kommer nemlig både som mild hybrid, plug-in hybrid, bensin eller diesel.
Når det gjelder ladehybriden har tyskerne klar to versjoner, og storebror her leverer og 200 kW/272 hk. Men det mest oppsiktsvekkende er den elektriske rekkevidden.
Begge de ladbare utgavene er nemlig utstyrt med et batteri på 19,7 kWh, og dette åpner for elektriske rekkevidder som til og med overgår 100 kilometer. Ladingen går unna med 11 kW hjemme eller 50 kW på hurtigladeren.
I disse elbiltider opplyser også Volkswagen den totale rekkevidden for Tayron, sånn bare for å helle litt salt i elbilsåret. Den er på 850 kilometer.
Og ja, hengervekten er oppgitt til 2,5 tonn og det er mulig å få 4Motion firehjulsdrift. Det haker jo ut de fleste norske ønskeboksene.
Men den norske importøren, som riktignok «truer» med å åpne for biler med eksosrør igjen etter det de mener er et skuffende statsbudsjett-forslag, tar per i dag kun inn nye elbiler ‒ så vi må nok se langt etter denne.
‒ Den nye Tayron er en ekte Volkswagen: Kvaliteten gjenspeiles i alle detaljer; den er komfortabel og praktisk for hverdagen, og den er tilgjengelig med et bredt utvalg av drivsystemer, sier Thomas Schäfer, administrerende direktør i Volkswagen Passenger Cars.
‒ Med denne nye Volkswagen-SUV-en utvider vi vårt sortiment ytterligere i et voksende segment og tetter gapet mellom vår bestselger, Tiguan, og vår luksus-SUV, Touareg. Jeg er overbevist om at Tayron vil sette sitt preg og bli godt mottatt av kundene våre.
Med rundt 4,8 meter i lengden bør det være greit med plass i Tayron som er satt sammen på MQB evo-plattformen som Tiguan og Passat, og er selvsagt utstyrt med det meste som Volkswagen kan tilby i dag.
Volkswagen har tre varianter klar ut fra startblokka, Life, Elegance og R-Line, og startprisen lyder på drøyt 45.000 euro.
‒ Den nye Tayron kombinerer alt som en Volkswagen står for: Allsidighet, komfort og ny teknologi. Med opptil syv seter, et førsteklasses interiør, sjenerøs lagringsplass og innovative drivsystemer, er den store SUV-en den ideelle følgesvennen for både familier og eventyrere, sier salgsansvarlig Martin Sander hos Volkswagen.
‒ Samtidig gir vi en klar uttalelse med Tayron: praktisk og effektivitet utfyller hverandre perfekt – for en kjøreopplevelse som er opp til våre høye standarder.
Problemet er at vi altså bare se langt etter Volkswagen Tayron, men som en liten trøst kan vi jo sjekke ut noen flere bilder av den nyeste SUV-modellen i Volkswagen-familien.
Her er Volkswagen Tayron:
Les også: