Dette er faktisk den aller mest populære nybilen i Sverige, Tesla Model Y. (Foto: Nybiltester)

Slik gjør elbilene det i Sverige

Nye elbiler sliter litt i motbakke over i Sverige, men det er et lite lyspunkt over i bruktmarkedet. Der er de nå den 4. mest populære biltypen, men fortsatt et hav bak bensin- og dieselbilene.


I august hadde elbilene en markedsandel på 36 prosent i det svenske nybilmarkedet, og det er var et hav bak Norges 94 prosent. Og enda verre, det ble i august registrert over 30 prosent færre elbiler målt mot august i fjor.

Nye elbiler sliter altså i Sverige, så hvordan er da markedet for brukte elbiler? Vel, fortsatt er de langt bak, men det er lys i elbil-tunnelen.

-->
Svenske Kvdbil har kommet med statistikk for 3. kvartal, og den viser at det ble solgt drøyt 330.000 brukte biler. Det er en liten økning målt mot samme periode i fjor, så det er god gass i det svenske bruktmarkedet ‒ selv om tempoet har roet seg litt etter et brennhett 2. kvartal.

Og det mye takket være brukte elbiler.  

Her økte nemlig salget med formidable 78 prosent, og det er jo imponerende. Men like imponerende er ikke markedsandelen, for til tross for den store økningen sto disse kun for 5,3 prosent av det totale salget.

Også hybrider og ladehybrider har medvind i det svenske bruktmarkedet, og disse økte med henholdsvis 35,6 og 29 prosent.

Totalt økte salget av disse biltypene med 16.902 biler, mens biler med kun bensin- eller dieselmotor gikk ned med 10.665 biler.

Kvdbil sier at eksporten fortsatt var høy i 3. kvartal, spesielt for elbiler, men understreker at det var innenlandsk etterspørsel som drev økningen.

– At elbiler nå utgjør mer enn 5 prosent av det totale bruktmarkedet er en viktig milepæl som reflekterer en økende interesse for elektrifiserte kjøretøy, også i bruktsegmentet, sier Daniel Odsberg, salgssjef i Kvdbil.

‒ Salget av nye elbiler er selvsagt viktig, men vi hadde ikke sett disse volumene dersom forbrukerne ikke oppfattet brukte elbiler som et attraktivt alternativ. Teknologisk modenhet og fallende priser har gjort brukte elbiler til et realistisk og ønskelig valg for en bredere gruppe bilkjøpere.

(Foto: Kvdbil)

Selv om den elektriske økningen er imponerende, viser antall biler at de helelektriske fortsatt har en lang vei å kjøre.

Slik er statistikken for de mest populære biltypene 3. kvartal:

  • Bensin: 164.879 biler (49 prosent markedsandel)
  • Diesel: 96.439 (29,1 prosent)
  • Ladehybrid: 20.320 (6,1 prosent)
  • El: 17.621 (5.3 prosent)
  • Hybrid: 17.586 (5,3 prosent)
  • Etanol: 10.940 (3,3 prosent)
Så hva er Sveriges mest populære bruktbil?

Man skulle kanskje automatisk tro at dette er en Volvo, men den gamle folkefavoritten Volkswagen Golf har faktisk vært hakket foran. Men nå er alt normalt, for i løpet av kvartalet ble det solgt 14.683 Volvo V70 og «kun» 14.541 solgte Golfer.

3. mest populær er heller ikke en stor overraskelse, Volkswagen Passat som ble solgt 10.326 ganger.

Når det gjelder nybiler ble det registrert 25.725 personbiler i september, viser statistikken til Mobility Sweden. Her sto elbiler for nærmere 45 prosent, så de har kommet seg litt siden august.

Dette takket være Tesla Model Y, som var Sveriges klart mest registrerte nybil i september med 4.125 registreringer, etterfulgt av Volvo XC60 med 1.149 og Volvo EK/XC40 med 781.

Totalt i 2024 topper også de tre modellene i samme rekkefølge, og Model Y ligger godt an til å bli årets mest populære nybil med totalt 13.613 registreringer.

Det er faktisk også litt flere enn antall nyregistrerte Model Y her i Norge, for her står den soleklart mest populære nybilen i år bokført med 12.790 etter årets første ni måneder, ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken.  

Så akkurat der står det 1-0 til Sverige, som ellers henger langt bak Norge når det kommer til elbiler. 

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler