Møller sier at de nå vurderer å gjenoppta importen av folkebiler som Polo (øverst), Passat (t.v.) og Golf. (Fotos: Volkswagen/Møller)

«Truer» med å ta inn nye Golf, Passat og Polo

Den norske importøren Harald A. Møller er så skuffet over det foreslåtte statsbudsjettet at de vurdere å gjenoppta importen av biler som Golf, Polo og Passat


Ap og Sp har kommet med sitt forslag til neste års statsbudsjett, og dette gjør ikke Norges største bilimportør Harald A. Møller trygg på fortsatt elbilvekst i 2025.

Så langt i år er rundt 9 av 10 nyregistrerte biler elbiler, og så sent som i september var markedsandelen for disse på solide 96,4 prosent.

-->
I det foreslåtte statsbudsjettet rører ikke regjeringene elbilavgiftene, og dermed forblir elbiler under en halv million kroner momsfrie.

Men de har også fått kritikk for manglende grep for å øke andelen elektriske varebiler, og ikke minst for forslaget om å redusere trafikkforsikringsavgiften for fossile biler ‒ men ikke for elbiler.

Myndighetene har satt seg som mål at alle nybilene som blir registrert neste år er elbiler, og Harald A. Møller som står bak merker som Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra samt flere nyttekjøretøy har gjort sitt for å forsere overgangen.

‒ Vi gjorde Volkswagen personbil til et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar i år, med tro på at også regjeringen stod ved 2025-målet, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller, som altså er svært skuffet over statsbudsjettet for 2025. 

‒ Nå er budsjettforhandlingene og SV siste mulighet til å nå elbilmålet, samtidig som vi tvinges til å vurdere å gjenoppta salget av Volkswagens personbiler med forbrenningsmotor.

Hekneby sier at selv om bransjen har gått i bresjen, er importørene avhengig av hjelp. 

– Vi ville gå foran og vise at det gikk an, men næringslivet kan ikke løse dette alene. Myndighetene må også vise at de mener alvor med målet. Utvalget er godt nok nå til at alle nybilkunder kan velge en fullelektrisk personbil, men avgiftene må bidra til de politiske målene. Altså må det koste stadig mer å slippe ut enn å ikke gjøre det, sier han. 

Det har selvsagt ikke vært et enkelt valg å gjøre folkemerket Volkswagen helelektrisk, for det betyr også at folkekjære modeller som Golf og Passat ikke lenger er tilgjengelig. Det skapte internasjonale overskrifter da Møller tok dette valget. 

Her er Golfen, om du skulle ha glemt hvordan den så ut:

– Regjeringens forslag til statsbudsjett kan leses som at man har gitt opp troen på at politikk fungerer, på skuldrene av all den politiske viljen som er investert på vei mot 2025-målet, sier Hekneby.

‒ Avgiftssystemet slik det fremstår nå åpner for en fossilandel på 10 til 20 prosent. Om regjeringen er tilfreds med det, kan ikke vi sitte stille og se på at konkurrentene våre boltrer seg fritt i den delen av markedet. 

Importøren er også opptatt av at regjeringen ser på ting som hindrer elektrifisering av bilutleie-markedet.  

– I dag er det slik at bilutleie- og bildelingsselskaper fortsatt kjøper inn fossile biler i relativt store volumer, ganske enkelt fordi det lønner seg. Denne rariteten i avgiftssystemet er regjeringen gjort kjent med, men det skorter på viljen til å gjøre noe med det, sier Hekneby.

– Det er et paradoks at regjeringen, med et solid rødgrønt stortingsflertall i ryggen, er så defensiv i elbilpolitikken, på vei inn i valgåret 2025. Det er få, og ganske enkle, grep som skal til for å komme helt i mål. Om regjeringen mangler den politiske viljen, kan vi plutselig havne der at 2025 blir et år hvor flere fossile modeller får sin renessanse. Det er baklengs inn i framtiden.  

Ap og Sp er avhengig av støtte fra partner SV for å få banket statsbudsjettet igjennom, og Hekneby og Harald A. Møller fester sin lit til sistnevnte:

– Signalene fra SV er positive, og vi håper de får gjennomslag for en mer offensiv elbilpolitikk enn den regjeringen har presentert i sitt forslag til statsbudsjett i dag.

Les mer om reaksjonene rundt statsbudsjettet via en av lenkene under. 

Les også:

Debatt

Les mer om:

Volkswagen Samferdsel