Peugeot E-5008 kan fås med sju seter, og en rekkevidde som er større enn de aller fleste elbilene. (Fotos: Peugeot)

Peugeot klar med 7-seter med 668 km rekkevidde

Og ja, det er på vei en Peugeot E-3008 som ruller 700 kilometer på en lading. Der er prisen klar.


Egentlig skulle Peugeot ha ventet til 14. oktober før de slapp løs sine to nye utgaver, for da får nye E-3008 Long Range sin premiere under den store bilutstillingen i Paris. Men de er litt for spente til akkurat det.

Dermed har de sluppet det internasjonale salget rundt de to nye Long Range-utgavene, for det kommer også en E-5008 i slik form. E-3008 Long Range har for øvrig en anbefalt startpris i EU på 46.990 euro, mens E-5008 Long Range starter på 51.490 euro.

-->
Her hjemme starter den helt nye 7-seteren E-5008 på 468.900 kroner, men dette er altså for den som akkurat bikker 500 kilometer i rekkevidde.

E-5008 kan også lokke med 748 liter bagasjerom (5-seteren) og hengerfeste, og selvsagt alt det nye det franske merket kan by på inkludert den ferskeste generasjonen av i-Cockpit.

De som går for 7-seteren må nøye seg med 259 liter bakerst, men det er selvsagt mulig å slå ned seteryggene og da åpner det seg svært så spandable 1.815 liter.  

Begge bilene er satt sammen på STLA Medium-plattformen, mens batteriene er produsert i gigafabrikken de har i franske Douvrin.

Plattformen åpner for et større batteri som fysisk sett ikke er veldig større, 15 mm tykkere, men disse lagrer altså mer energi. Det betyr at et stort batteri, 96,9 kWh, ikke stjeler innvendig plass, så dette er en vinn-vinn. Og ja, så er jo batteriet veldig kortreist også.

Den store batteripakken er koblet til et drivverk som yter 170 kW/230 hk, og alt dette åpner rekkevidde-slusene.

For Peugeot E-3008 Long Range er denne oppgitt til akkurat 700 kilometer, mens E-5008 Long Range har et oppgitt WLTP-tall på 668 kilometer. Ifølge Peugeot gjør dette dem til SUV-ene med den beste elektriske rekkevidden på markedet.

Det går sånn greit unna med hurtigladingen, for den befinner seg i mellomsjiktet med en toppeffekt på 160 kW. Her opplyser Peugeot 20-80 prosent og ikke den mer standardiserte 10-80, og dette tar 27 minutter.

Videre sier de at 10 minutters lading gir 150 kilometer med fersk rekkevidde.

Begge Long Range-versjonene er tilgjengelig enten som Allure eller GT, og sistnevnte i form av E-5008 har fått en startpris på 55.900 euro ute i Europa. Omregnet til norske kroner er dette 653.000 kroner i skrivende stund.

Den norske prisen for en Peugeot E-3008 Long Range er også klar, og denne starter på 468.900 kroner.

‒ Vi er svært fornøyde med prisen på nye Peugeot E-3008 Long Range. Nå er Peugeot på plass i det øverste rekkeviddesegmentet med en designstudie av en bil, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Peugeot har for øvrig satt seg et ganske hårete mål om å bli ledende blant mainstream-produsentene på det europeiske elbilmarkedet, og for å klare det skal de by på et dusin elbiler. Dette skal åpne for det mest omfattende utvalget blant europeiske produsenter.

Nylig viste de for eksempel fram en helt ny E-408, den 9. elektriske modellen, som plasserer seg mellom E-308 og E-3008.

Denne har en WLTP-rekkevidde på 453 kilometer, og kan lade i maks 120 kW, og skal være på plass her hjemme i løpet av starten på 2025. Og kanskje dukker det opp en Long Range for denne i nær framtid?

Les for øvrig mer om E-408 via en av lenkene under:

Debatt