Peugeot viser nok en elbil, og denne gang handler det om fastback-modellen 408. (Fotos: Peugeot)

Peugeot fullfører el-omstillingen ‒ her er Peugeot E-408

Sist, men ikke minst, nå er også 408-modellen til Peugeot helelektrisk.


Franske Peugeot har virkelig presset den elektriske gasspedalen ned i gulvet, og har nå gjennomført hele den elektriske omstillingen. Nye Peugeot E-408 blir den 9. elektriske modellen, og denne plasserer seg mellom E-308 og E-3008.

Men den drukner helt klart ikke i Peugeots elektriske utvalg, for dette er designmessig en litt annerledes elbil ‒ en elektrisk fastback med forførende linjer.

-->
Den blir altså et spennende alternativ til de mer tradisjonelle karosserivariantene, det tror iallfall den norske importøren. Som raskt legger til at fastback-fasongen med et tak som skrår bakover ikke går altfor mye utover plassen bak ‒ de betegner baksetet som anstendig.

‒ E-408 kommer som nok et friskt pust inn i Peugeots modellrekke, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen. 

‒ Etter en travel sommer med flere spennende nybillanseringer fyller E-408 på med enda mer nydelig design, lang rekkevidde og masse utstyr.

Peugeot E-408 er 4,69 meter og akselavstanden er på 2,79 meter, og er satt sammen på E-EMP2-plattformen. Den er utstyrt med et batteri med utnyttbar 58,2 kWh, og det åpner for en rekkevidde på 453 kilometer. Hurtigladingen har en maks effekt på 120 kW, og 20-80 prosent er oppgitt til litt over 30 minutter. 

Videre byr motoren på 157 kW/210 hk og 345 Nm dreiemoment i sportsmodus, og det tar bilen opp til 100 km/t på 7,2 sekunder. 

Med en akselavstand på 2,79 meter bør det også være greit med innvendig plass, og bakerst er bagasjerommet på 471 liter og det er også en skiluke i bakseteryggen. 

Det er en Norges-favoritt, og det er også rattvarme og varmepumpe ­‒ begge deler har E-408-bilene som blir tatt inn hit. 

Fra start av er det mulig å velge mellom fem ulike utvendige farger, hvit Okenite, blå Obsession, grå Selenium, rød Elixir og sort Perla Nera.

E-408 er selvsagt også utstyrt med i-Cockpit med sine høyt monterte instrumenter og en 10-tommers berøringsskjerm plassert i midten, og som bildet under viser er det også noen fysiske knapper som mange setter pris på.

Der framme finner man også et tilkoblet TomTom navigasjonssystem som oppdateres trådløst, og denne har også en turplanlegger som viser en optimal rute for å maksimere rekkevidden og anbefaler ladepunkter. 

Her tar løsningen høyde for en rekke ting, inkludert avstanden, batteriets nivå, ønsket batteriladenivå på destinasjonen, hastighet, energiforbruk, trafikk, veitype og til slutt tilgjengelige ladestasjoner i nærheten av destinasjonen.

Du får også med en samtalepartner, for E-408 er utstyrt med en stemmestyrt Chat-GPT som byr på kunstig intelligens. Her kan de på innsiden gi talekommandoer, og selvsagt spørre om det de måtte lure på. AI vet som kjent det aller meste.

Den nye elbilen har også en mange førerassistenter som er støttet av fem kameraer og tre radarer, og blir tilgjengelig som Allure eller GT. 

Nå er den ikke helt rundt neste sving, og meldes inn til Norge i løpet av starten av 2025. 

I mellomtiden kan du sjekke ut noen flere bilder, for dette er altså et fransk stilikon:

Les også:

Debatt