Det er en ny ladbar Mitsubishi Outlander på vei, og denne strekker virkelig ut den elektriske rekkevidden. (Fotos: Mitsubishi)

Ny ladbar Mitsubishi Outlander

Den tidligere norske favoritten Mitsubishi Outlander er nå klar i ny utgave, og denne er laget med Europa i tankene.


Mitsubishi traff blink da de presentere Outlander PHEV her i Europa for 11 år siden, og totalt har de solgte over 200.000 slike biler. Nå er det duket for 4. generasjon Outlander, og 2. versjon av PHEV-utgaven, og selv om timingen her hjemme er dårlig bør den bli en vinner på resten av kontinentet.

Det norske nybilsalget består som kjent nærmest kun av elbiler, og senest i september ble det kun nyregistrert 145 ladbare bensinhybrider og kun en eneste ladbar dieselhybrid. Men ute i Europa går det motsatt vei, og der har elbilandelen nå falt til under 15 prosent.

-->
Nye Outlander PHEV skulle dermed vært et par år tidligere her hjemme, for den får nå et løft på flere områder.

‒ Mitsubishi Outlander PHEV etablerte PHEV + SUV-formatet, og flaggskipet vender tilbake til det europeiske markedet for å endre kundenes perspektiv og etablere en unik posisjon i segmentet, sier Frank Krol, president & CEO of Mitsubishi Motors Europe.

‒ Utviklet for Europa, er den en blanding av imponerende design og neste generasjons plug-in hybridteknologi som gjør den til en game-changer. Med vesentlig lengre elektrisk rekkevidde, utrolige kvalitetsnivåer med den grundige japanske omotenashi-tilnærmingen til detaljer og gjestfrihet, et bredt spekter av assistanse- og bekvemmelighetssystemer, er nye Outlander PHEV neste steg i selskapets produktoffensiv.

Rent designmessig kommer Outlander med en ny Dynamic Shield, og det er også en ny bakende hvor blant annet lyktene har et horisontalt design inspirert av selveste Pajero.

På innsiden har også Yamaha flyttet inn, for i tillegg til nye materialer finner vi også et lydsystem fra Yamaha, og Mitsubishi har også prøvd å framkalle den japanske omotenashi-ånden.

Som alle moderne biler har også nye Outlander en sentral skjerm, her 12,3 tommer, men det er også en rekke fysiske knapper som helt sikkert mange setter pris på.

Og ja, det er også Head-Up Display og et rammeløst digitalt bakspeil som løfter sikkerheten et hakk, og et stort panorama-soltak som bør gi mye lys i kupeen. Det er også trådløs støtte for Apple CarPlay og Android Auto.

Rent praktisk byr nye Outlander PHEV på 495 liter lasterom, og det er mulig å utvide dette til 1.422 liter for den med soltak.

Når det gjelder elektrisk rekkevidde så går denne opp med rundt 40 prosent sammenlignet med forrige modell, og her sørger et 22,7 kWh stort batteri for hele 86 kilometer. Den kan altså fungere veldig greit som en elbil i hverdagen, mens den totale rekkevidden gruser det meste av elbiler ‒ 844 kilometer.

Den kombinerte systemeffekten er opplyst til 225kW/302 hk, og 0-100 km/t gjøres på 7,9 sekunder. Toppfarten i elektrisk modus er på 135 km/t.

Nye Outlander har selvsagt alle løsningene modellen er kjent for inkludert S-AWC (Super All Wheel Control) som åpner for sju kjøremoduser, inkludert en for kjøring på snø. Det er også en rekke førerassistenter og til og med et 360-graders kamera.

Kommende Mitsubishi Outlander PHEV er 4,72 meter lang, 1,86 meter bred og 1,75 meter høy, og har en akselavstand på 2,70 meter.

Den nye utgaven går inn i produksjonen i slutten av 2024, og følger dermed i hjulsporene til nye ASX og Colt.

Her er flere bilder av nye Mitsubishi Outlander PHEV:

Les også:

Debatt