Dette er den første bilen til Skoda med et nytt designspråk, og den er elektrisk. (Fotos: Skoda)

Her er Skoda Elroq og startprisen

Det går unna med Skoda Elroq. Den nye elbilen har akkurat fått verdenspremiere, og er allerede klar til bestilling.


Skoda har på gang en ny kompakt SUV med stort salgpotensiale, en elektrisk rocker hvor det kombineres et ganske kompakt ytre med mye lagringsplass og en startpris som presser seg under en viktig grense.

– Vi tror denne bilen vil treffe svært godt med en startpris på under 300.000 kroner, samtidig som bilen har mange kvaliteter som gjør den attraktiv for en stor kundegruppe, og både for langtur og for kjøring i urbane strøk, forteller Martine Behrens, direktør for Skoda i Norge.

-->
Elroq som den heter er også viktig på et annet område, for dette markerer starten på en ny satsing fra Skoda som skal resultere i hele seks nye elbiler de kommende årene. Og ja, dette er også den første bilen i bilmerkets helt nye Modern Solid-design.

Så det er kanskje ikke så rart at Elroq har dårlig tid?

‒ Elroq er helt perfekt for hverdagskjøring, samtidig som den er romslig nok til å ta med familien på tur, forteller Behrens.

Dette er en SUV som er rundt 16 centimeter kortere enn Skoda Enyaq SUV og måler 4,49 meter i lengden, 1,88 meter i bredden og 1,63 meter i høyden. Men den viktige akselavstanden på 2,77 meter er like stor som Enyaq, noe som betyr at den innvendige plassen er rundt det samme.

Fra start av kommer Elroq i tre varianter, 50, 60 og 85x, og disse har både ulike batteristørrelser og utstyrsnivå. Det er minstemann i familien som det nå er mulig å bestille.

‒ Elroq kommer med en svært attraktiv og konkurransedyktig pris, og med svært mange kvaliteter som gjør bilen attraktiv for et helt nytt segment, sier Behrens.

Bilen introduserer altså det nye designspråket kalt Modern Solid, og her er den tradisjonelle Skoda-grillen endret til det nye Tech-Deck Face. Videre er designet preget av rene linje og et mer robust uttrykk.

I tillegg er dette debuten for en Skoda-logo på panseret og på rattet.

Til tross for sin litt beskjedne utvendige størrelse byr Elroq på det som ifølge Skoda er det største bagasjerommet i sitt segment, og her er det 470 liters lagringsplass som kan utvides til 1.580 liter med nedfelte seter.

På innsiden er det også en 13-tommers infotainmentskjerm og selvsagt signaturen til det tsjekkiske merket, smarte løsninger ‒ den har blant annet et eget lagringsnett for ladekabler under hattehyllen i bilens bagasjerom.

Variantene byr altså på forskjellige batteripakker som selvsagt betyr en del for startprisen.

‒ Vi er trygge på at Elroq vil være aktuell for en svært stor kundegruppe, da man kan velge modell ut ifra behov. Det er ikke alle som for eksempel trenger firehjulstrekk, og hvor Elroq 50 og 60 vil være et svært attraktivt alternativ til en gunstig pris, forteller Behrens.

Skoda Elroq 50 har et batteri på 55 kWh (52 kWh netto) som åpner for en oppgitt rekkevidde på 374 kilometer og 145 kW ladehastighet, og det er også forvarming av batteri slik de andre også har.

Denne varianten kommer blant annet med 19-tommers felger, studio interiør, oppvarmet ratt, forberedelse for hengerfeste, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, og to klimasoner, opplyser Skoda Norge.

Startpris for Skoda Elroq 50 er satt til 299.900 kroner.

Skoda Elroq 60 har et batteri på 63 kWh (59 kWh netto) som gir en oppgitt rekkevidde på over 400 kilometer og maks 165 kW ladeeffekt.

Denne kommer blant annet med mørke ruter, phonebox med trådløs lading, loft interiør, 19-tommers felger, varmepumpe, prediktiv adaptiv cruisekontroll og fjernkontrollnøkkel.

Elroq 60 er fortsatt ikke typegodkjent og er dermed ikke sluppet for salg.

Begge disse to har en toppfart på 160 km/t.

Toppversjonen heter Skoda Elroq 85x og har et ganske voksent batteri på 82 kWh (77 kWh netto), noe som selvsagt gir økt rekkevidde. Skoda opplyser denne til 560 kilometer, og med en ekstra motor har den også firehjulsdrift.

Også ladeeffekten går opp og maks hurtiglading er opplyst til 175 kW, mens toppfarten er satt til 180 km/t.

Alle tre kan dra henger, og for Elroq 50 og Elroq 60 er maksvekten 1.000 kilo og for Elroq 85x lyder denne på 1.200 kilo.

Skoda Elroq 85x ligger litt lengre fram i tid, og meldes tilgjengelig for salg i midten av 2025.

Her er bilder for den første av i alt seks nye elbiler som er meldt inn fra Skoda, den kompakte SUV-modellen Elroq.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Skoda Skoda Elroq