Changan har laget biler, pickuper og lette nyttekjøretøy siden 1984, og har 12 produksjonssteder og 22 fabrikker over hele verden. Totalt sysselsetter de over 72.000 mennesker, og nærmere seg nå milepælen på 30 millioner solgte kjøretøy. I fjor solgte de 2,55 millioner enheter.
Den skal de nå ved å entre nye markeder, som for eksempel det europeiske. Her er planen at de skal entre Norge, Danmark, Tyskland og Nederland allerede i år, og deretter venter Sverige, Finland og Sveits i begynnelsen av 2025, Storbritannia i juli 2025 og til slutt Spania og Italia i 2026.
De er allerede en global aktør, og eksporterer allerede i dag produkter til over 60 land og regioner over hele verden, så det er ikke overraskende at de nå ser over til Europa.
Changan står bak merkesmodeller som Deepal og Avatr og har også felles satstinger som Changan Ford, Changan Mazda og JMC. Det er mer bestemt Changan Automobile som setter kurs for Norge.
Ikke overraskende består det første steget av en elbil, men de har muligens fått med seg at slike nå sliter i motbakke her på det gamle kontinentet. Så også hybrider og ladehybrider inngår i de europeiske planene.
Den første er SUV-modellen Changan Deepal S07, og her er ambisjonen at denne skal være på plass i løpet av 4. kvartal.
Dette er en ganske europeisk modell, for Deepal S07 er faktisk designet i selskapets italienske designsenter og kombinerer ifølge merket selv praktisk design med avansert og brukervennlig teknologi. Denne skal altså følges av flere nye modeller etter hvert.
Changan er altså allerede på plass i Europa, og deres første designsenter ble etablert i Torino i 2003. Siden har de utvidet med flere lokasjoner i Storbritannia og Tyskland i 2010 og 2021, og flere hundre personer jobber nå i disse.
For å vinne over de europeiske kundene er strategien å bruke avansert bilteknologi og få innsikt i europeiske forbrukerbehov for produktutvikling. De utvider nå disse teamene til å inkludere salg, import og logistikkoperasjoner.
Rent praktisk skal Changan rekrutterer og jobbe med lokale forhandlere for å etablere et nettverk for salg og service, og er også åpen for å knytte kontakt med flere partnere.
Videre opplyser de at de samarbeider med globale leverandører og forskningsinstitutter innen områder som drivlinjesystemer, batteriteknologi, programvare og sikkerhet, og dette skal bidra til å lage enda mer moderne kjøretøy.
− Europa representerer en viktig milepæl i Changans globale ekspansjonsstrategi. Vår inntreden i dette markedet drives av vårt mål om å tilby innovative, intelligente og bærekraftige mobilitetsløsninger skreddersydd for de skiftende behovene til europeiske forbrukere, sier Leevon Tian, nestleder i Changan Automobile Europe.
‒ Med vår omfattende erfaring innen elektrisk mobilitet og et sterkt fokus på kvalitet og kundetilfredshet, er vi godt posisjonert for å bringe verdi til fremtidens mobilitet i Europa. Vi gleder oss til å jobbe med lokale partnere for å møte kundenes behov og forventninger.
Les også: