Det norske F1-publikummet har blitt godt kjent med V sport-kommentatorene Atle Gulbrandsen, Stein Pettersen og Henning Isdal som øser av sin ekspertise under sendingene, og dermed løfter disse enda et hakk.
Her gjelder det å henge med i svingene, for det går som kjent unna i heseblesende tempo ute på banen – men som en viss Arne Scheie viste fotballfolket for flere tiår siden kan alt dette krydres med tall og statistikk. Mr. Ball var kjent for å ha en usedvanlig klisterhjerne rundt fotballstatistikk, og husket det meste.
Nå må man for alle del ikke forveksles Scheie med Thomas Schie, tidligere racerfører som nå også er ekspert i V sport-studioet og som er med på å løfte de norske F1-sendingene.
Schie og andre av dagens eksperter og kommentatorer trenger heldigvis ikke å huske like mye, og de har blant annet har internett som en god medhjelper. Og nå også en kunstig «megahjerne» for de som kommenterer i Formel 1.
Amazon, et av verdens aller største selskaper, har et datterselskap kalt Amazon Web Services (AWS) som tilbyr skybaserte løsninger. Slike løsninger har gått fra å være primært ekstern datalagring til nå også å tilby skybasert sanntidsdata, for her kan man lagre enorme data som kan fores ut på direkten.
Skybaserte løsninger vil for eksempel i framtiden være svært viktig for selvkjørende biler, som kan høste av sanntidsdata sendt av eksenterne kilder som andre kjøretøy, trafikkilder og lignende og på den måten kjøre enda sikrere.
Et annet felt er Formel 1 med sin enorme datamengde, for dette sirkuset har en over 70 år lang historie. Kombineres dette med kunstig intelligens så får man en AI-drevet StatBot. En automatisert og smart statistikk-robot. Så ja, litt som en moderne digital versjon av fotball-Scheie.
AWS har et samarbeid med F1 som har gitt nettopp en slik AI-drevet StatBot, og denne gir kommentatorene rask tilgang til nøkkelinformasjon. Dermed krydres sendingene med mer data, og resultatet er til og med at seerne blir enda litt mer eksperter ved å se og høre sendingen.
Å hente historisk data manuelt er selvsagt en krevende jobb, og StatBot forenkler denne prosessen ved å bruke generativ kunstig intelligens til å hente statistikk fra alle løp siden 1950.
Dermed kan produksjonsteamet raskt finne og dele interessante data i sanntid, melder AWS selv. Og de viser mer enn gjerne til et eksempel.
StatBot kan for eksempel svare på spørsmål som: «Når vant en nykommer sist et løp?»
AI kommer nærmest umiddelbart med svaret: «Lewis Hamilton vant som nykommer i 2007 under Canadian GP»
Denne informasjonen kan også vises fram for seerne umiddelbart.
Neil Ralph, AWS Principal Sports Industry Specialist, sier at rask tilgang til informasjon avgjørende under direktesendinger.
– Du vil ha svaret så raskt som mulig for at det fortsatt skal være relevant for sendingen. Med StatBot har vi forbedret F1-teamets kapasitet. Ved hjelp av naturlige språkspørringer og generativ AI kan F1 nå hente informasjon fra den historiske databasen langt raskere enn før, sier Ralph.
Men AI StatBot har flere triks på lager.
StatBot kan nemlig forenkle sanntidsanalyse av det som skjer på banen, og snart vil denne kunne generere statistikk om posisjonsendringer, krasj og forbikjøringer mens løpet pågår. Dette gir kommentatorene muligheten til å dele fersk informasjon direkte med seerne.
Ifølge AWS vil dette skape en mer spennende og engasjerende seeropplevelse, og gi fansen en dypere innsikt i løpene mens de pågår.
Målet med samarbeidet mellom AWS og Formel 1 er å forbedre seeropplevelsen, akkurat som Scheie gjorde i gamle dager. Verktøy som F1 Insights skal også gjøre sporten lettere å forstå, spesielt for nye fans, ved å forklare strategier og tekniske aspekter.
Og på toppen av det hele lover AWS at i framtiden skal fansen kunne skreddersy sin egen seeropplevelse, og da skal de kunne velge hvilken statistikk og informasjon de vil se.
Les også: