Politikerne har som mål å utrydde bensin- og dieselbilene, iallfall mest mulig, og de har langt på vei klart dette.
For det har nemlig blitt rundt én million færre bensinbiler på norske veier de siste 20 årene, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Og dieselbilene lever også farlig, for her sier OFV at bare siden januar 2021 har det forsvunnet 200.000 slike fra norske veier.
Elbilene som nå har en markedsandel på godt over 90 prosent i nybilsalget tar altså store jafs, og det har kommet til over 400.000 slike bare på drøyt fire og et halvt år.
Man skulle kanskje tro at det også har positive utslag på snittalderen til bilparken, denne er for de 758.000 elbilene på 3,7 år. Men slik er det faktisk ikke.
For i takt med at politikerne har satt seg mål om at nybilsalget skal være elektrisk i 2025 har også importørene vridd fokus til elbiler, og utvalget av ikke-elbiler er i ferd med å smuldre bort.
Resultatet er at nordmenn tar stadig bedre vare på bensinbilen, og snittalderen på disse er nå på formidable 19,0 år, ifølge OFV. Det er opp fra 16,1 år i januar 2020.
Også snittalderen på dieselbilene har økt siden vi tråkket inn i 2020, fra 10,5 år til dagens 13,2 år. Ladehybridene har gått fra 2,8 år til 5,3 år og hybridene fra 4,7 år til dagens 7,0 år. Elbilene har også blitt litt eldre, fra 3,0 år til dagens 3,7 år.
Dermed er resultatet at bilparken har gått fra et snitt på 10,8 år 31. desember 2019 til 11,3 år 24. september 2024. Så bare i løpet av den relativt korte perioden har snittet økt med 0,5 år.
SSB har også sett på hvor langt personbilene kjører i året, og her er snittet på 11.261 kilometer. Tallene viser at nyere biler kjører lenger, mens biler som er mellom 10 og 14 år gamle kjører 11.000 kilometer i året. De fra 15 til 19 år ruller nærmere 9.000 kilometer i året.
Tall fra OFV Statistikk viser at det så langt i år har vært en nedgang på eierskifter både totalt og i alle fylker, og fra januar og til den nest siste uka i september har drøyt 370.000 personbiler skiftet eier. Det er drøyt 3 prosent færre enn samme periode i fjor, og nordmenn holder stadig mer fast på sine bensin- og dieselbiler.
Disse hadde i perioden en markant nedgang, mens kjøp og salg av elbiler har økt med over 6 prosent.
OFV sier at de tre merkene med flest eierskifter er Volkswagen, Toyota og Volvo – noe som også gjenspeiler merkefordelingen i personbilbestanden totalt.
Opplysningsrådet sier at grunnen til nedgangen er prisvekst, renteøkninger og en mer utfordrende økonomi for mange. Dette spiller over på både ny- og bruktbilmarkedet.
På samme tid som personbilene drar på årene gjør også varebilene det samme, og OFV-statistikken viser at snittalderen nå er på 9,9 år for de drøyt 515.000 registrerte varebilene i Norge.
I januar 2021 var snittalderen for disse på 9,1 år, så her har alderen økt med 0,8 år.
Dieselversjonene er de klart mest populær og det er registrert drøyt 460.000 slike varebiler, og her er snittalderen 9,7 år.
Videre er det drøyt 34.000 elektriske varebiler på norske veier, og disse har et snitt på kun 2,7 år.
Og så har vi bensinutgavene, og her er selv snittet faretruende nær veteranbil-status. Snittet er, hold deg fast, på utrolige 27 år. Det er opp fra 23,9 år i starten av 2021, så disse følger trenden til de bensindrevne personbilene og blir stadig eldre.
Les også: