Da vi snakket med messegeneral Tommy Larssen i forrige uke var han og en liten delegasjon fra OMS på tur. De befant seg i Tyskland, og hadde akkurat besøkt BMW Classic i München og var på tur til den fabelaktige Loh Collection som ligger rett utenfor Frankfurt.
‒ Vi har sett på noen eventyrlige biler. Ja, faktisk biler som folk knapt vet eksisterer. Det er dessverre alt jeg kan si nå, for vi jobber med å få i havn noen avtaler, sa Larssen.
Han var dog optimistisk, noe han jo alltid er:
‒ Har knapt møtt noen mer folkelige og positive folk så høyt opp i kjedene, så vi kommer nok til å få låne det vi ber om, la han til.
Og en bil han og resten av gjengen gjerne ville ha er en ufødt legende. En bil som ikke finnes, men likevel eksisterer. Ja, den sagnomsuste BMW M8. Altså den gamle. For tyskerne har kommet med en ny M8 så sent som i 2019.
Men den gamle holdt de skjult som en nedgravd skatt bortgjemt i et tysk lager, før de til slutt, etter nærmere 20 år, ga seg. I 2010 viste de fram M8 E31 for første gang, og siden har den kun sett dagslyset et fåtall ganger.
Dette er altså en prototype av E31-modellen tilhørende 8-serien laget mellom 1989 og 1999, og E31 var en luksuriøs grand tourer.
BMW M-gjengen kastet seg over M8 tidlig på 1990-tallet, og la absolutt alle eggene i kurven. De skulle nemlig toppe alt annet de hadde kommet med fram til da.
Hjertet var et V12-beist som vridde ut over 640 hk, helt ellevilt den gang, og toppfarten var over 300 km/t. Motoren på 6.1 liter kjent som S70/1 var en videreutvikling av V12’eren kalt M70, og plassert lavest mulig.
Slik ser monsteret ut:
For målet var en M8 med en perfekt vektfordeling på samme tid som vekten også skulle holdes lavest mulig, og slankekuren besto blant annet av en masse karbonfiber.
Og det var selvsagt bredere hjulbuer, større luftinntak og aggressive støtfangere. Bilen skulle ikke bare være brutal, den skulle også se slik ut.
Ja, M8 E31 hadde til og med et spesielt tørrsump-smøresystem slik at oljen sirkulerte selv under ekstreme kjøreforhold, og en av løsningene var å kjøre oljerør gjennom taket som også skapte en unik lyd når oljen beveget seg gjennom systemet.
Målet var å ta opp konkurransen mot supermerker som Ferrari, og en av som dro i trådene til det hemmelige prosjektet var den legendariske motoringeniøren Paul Rosche. Hans CV består blant annet av legender som BMW 2002 Turbo og McLaren F1, og ja ‒ Formel 1-motorer på 1980-tallet.
Alt lå altså til rette for at BMW hadde en bil som kunne konkurrere med de absolutt raskeste, men det var et par problemer.
For det første hadde BMW egentlig ikke økonomi til å kjøre på med et slikt prosjekt på 90-tallet, men kanskje enda viktigere var en avtale inngått med Audi og Mercedes. De tre hadde nemlig blitt enige om at toppfarten skulle begrenses til 250 km/t, og her satt altså BMW med en bil som rundet 300 km/t.
Dermed ble M8 E31 puttet i skuffen, eller mer riktig, parkert i et hemmelig lager, og det bayerske merket gikk inn i nekte-modus hver gang de ble spurt om bilen.
Vi nevnte superbilen McLaren F1, og denne som ble vist under fjorårets Oslo Motor Show ble drevet av en modernisert versjon av motoren til M8 E31. Og dette er bilen som da den kom på 90-tallet var verdens aller raskeste bil.
Så arven til M8 E31 fikk leve videre, og ikke minst fikk BMW M en bekreftelse på at de kunne lage superbiler og la dermed grunnlaget for M-bilene som ruller rundt i dag. Som ja, nye BMW M8.
Ettersom dette er en hemmelig prototype så satte BMW kun samme en eneste fullstendig bil, og M8 E31 er voktet som de reneste kronjuvelene. Det betyr at den stort sett står godt parkert hjemme i München, og det er kun ved veldig spesielle anledninger at den vises for offentligheten. Det er ikke ofte disse er store nok for denne hemmelige legenden.
Men det er åpenbart Oslo Motor Show, for det sjeldne mesterverket finner altså veien til årets OMS på Lillestrøm siste helga i oktober. Og etter at den har feiret sin egen «Oktober-festival» her i lille Norge finner det veien rett tilbake til BMWs samling, og der blir den nok stående en god stund framover.
Så ja, dette blir en ganske så unik mulighet til å sjekke ut en perle av en superbil som faktisk ikke finnes, vel, det påsto iallfall BMW i mange år.
Les også: