Da vi snakket med messegeneral Tommy Larssen i forrige uke var han og en liten delegasjon fra OMS på tur. De befant seg i Tyskland, og hadde akkurat besøkt BMW Classic i München og var på tur til den fabelaktige Loh Collection som ligger rett utenfor Frankfurt.
‒ Vi har sett på noen eventyrlige biler. Ja, faktisk biler som folk knapt vet eksisterer. Det er dessverre alt jeg kan si nå, for vi jobber med å få i havn noen avtaler, sa Larssen.
Dette er altså en prototype av E31-modellen tilhørende 8-serien laget mellom 1989 og 1999, og E31 var en luksuriøs grand tourer.
BMW M-gjengen kastet seg over M8 tidlig på 1990-tallet, og la absolutt alle eggene i kurven. De skulle nemlig toppe alt annet de hadde kommet med fram til da.
For målet var en M8 med en perfekt vektfordeling på samme tid som vekten også skulle holdes lavest mulig, og slankekuren besto blant annet av en masse karbonfiber.
Og det var selvsagt bredere hjulbuer, større luftinntak og aggressive støtfangere. Bilen skulle ikke bare være brutal, den skulle også se slik ut.
Ja, M8 E31 hadde til og med et spesielt tørrsump-smøresystem slik at oljen sirkulerte selv under ekstreme kjøreforhold, og en av løsningene var å kjøre oljerør gjennom taket som også skapte en unik lyd når oljen beveget seg gjennom systemet.
Vi nevnte superbilen McLaren F1, og denne som ble vist under fjorårets Oslo Motor Show ble drevet av en modernisert versjon av motoren til M8 E31. Og dette er bilen som da den kom på 90-tallet var verdens aller raskeste bil.
Så arven til M8 E31 fikk leve videre, og ikke minst fikk BMW M en bekreftelse på at de kunne lage superbiler og la dermed grunnlaget for M-bilene som ruller rundt i dag. Som ja, nye BMW M8.
Ettersom dette er en hemmelig prototype så satte BMW kun samme en eneste fullstendig bil, og M8 E31 er voktet som de reneste kronjuvelene. Det betyr at den stort sett står godt parkert hjemme i München, og det er kun ved veldig spesielle anledninger at den vises for offentligheten. Det er ikke ofte disse er store nok for denne hemmelige legenden.
Men det er åpenbart Oslo Motor Show, for det sjeldne mesterverket finner altså veien til årets OMS på Lillestrøm siste helga i oktober. Og etter at den har feiret sin egen «Oktober-festival» her i lille Norge finner det veien rett tilbake til BMWs samling, og der blir den nok stående en god stund framover.
Så ja, dette blir en ganske så unik mulighet til å sjekke ut en perle av en superbil som faktisk ikke finnes, vel, det påsto iallfall BMW i mange år.
Les også:
- Jaguar Land Rover oppretter elbil-fabrikk
- Busskontroll: 253 satt uten belte
- Bom-boom ‒ antallet doblet på 10 år