En 62 år gammel bilfabrikk skal nå bli en toppmoderne elbilfabrikk. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Jaguar Land Rover oppretter elbil-fabrikk

Selv om elbilene nå møter motbør ute i Europa har ikke Jaguar Land Rover tenkt å lette på den elektriske gasspedalen. Nå gir de enda mer gass rundt elbiler.


Ute i Europa har de ikke lært noe av Norges elbil-suksess. Den har nemlig kommet grunnet incentiver, for det er ikke slik at bilistene gjerne vil ha biler som har kortere rekkevidde og er veldig opptatt av lokale utslipp.

Nei, nordmenn er lokket over til elbiler, og når europeiske politikere ikke følger denne oppskriften går det galt. Senest i august hadde elbilene kun en markedsandel på 14,4 prosent i EU, og det er ned fra 21 prosent i fjor. Elbilene har altså blitt mindre populære

-->
Resultatet er som du kan lese i denne saken et europeisk nybilsalg i fritt fall.

Jaguar Land Rover, forkortet JLR, er en av merkene som har presset på for overgangen til elbiler. De var nemlig tidlig på den elektriske ballen med SUV-modellen I-Pace, som nå nærmer seg 8.000 i antall bare her i Norge.

Jaguar kom med sin I-Pace allerede i 2018, så dermed har JLR allerede høstet mye erfaring fra elbiler. Og nå tråkker de den elektriske gasspedalen i bånn.

Mer eksakt legger de vanvittige 500 millioner pund i potten, noe som i skrivende stund betyr over 7 milliarder kroner. Det er en solid pott.

Denne investeringen skal brukes for å gjøre det historiske Halewood-anlegget om til en elbil-fabrikk. Dette anlegget ble bygd tilbake i 1962, og de med noen år på baken nikker gjenkjennende til den første bilen som denne spyttet ut.

Det var nemlig selveste Ford Anglia i 1963, og i 2001 startet JLR opp produksjonen av X-Type der. Fabrikken har flere milepæler ‒ den første dieseldrevne Jaguaren, første med firehjulsdrift og første med start/stopp-teknologi.

Fabrikken står også bak tidenes raskselgende Range Rover, den populære og linjelekre Evoque-modellen som kom i 2011, og anlegget skal fortsette å produsere denne og Discovery Sport i tiden framover.

Men det er kun under overgangen, for dette skal altså bli en ren elbil-fabrikk med årene.

JLR har allerede skjøvet inn 250 millioner pund i potten, noe som har medført at det er lagt inn formidable én million timer med byggearbeid de siste 12 månedene.

Området har blitt utvidet med 32.364 kvadratmeter for å gi plass til JLRs mellomstore elektriske luksus-SUV-er basert på den nye Electric Modular Architecture (EMA)-plattformen.

Det historiske anlegget har blitt utstyrt med en masse ny teknologi, inkludert nye elbil-byggelinjer, 750 autonome roboter, ADAS-kalibreringsrigger, laserjusteringsteknologi for perfekt delmontering og de nyeste skybaserte digitale anleggsstyringssystemene for å overvåke produksjonen, forklarer JLR.

Alt dette for å skape «framtidens fabrikk».

Investeringen er en del av Reimagine-strategien til gruppen, og her er målet at alle merkene skal elektrifiseres innen 2030. Videre sier planen at målet er å oppnå karbonnetto null i hele forsyningskjede, produkter og operasjoner innen 2039.

I begynnelsen skal altså rene forbrenningsmodeller, ladehybrider og elbiler lages side om side i Halewood, før de to førstnevnte fases ut.

‒ Halewood vil være vårt første helelektriske produksjonsanlegg, og det er et vitnesbyrd om den strålende innsatsen fra våre team og leverandører som har jobbet sammen for å utstyre fabrikken med teknologien som trengs for å levere våre luksusbiler i verdensklasse, sier Barbara Bergmeier, administrerende direktør for industridrift.

Dette er mer konkret noen av tingene som nye Halewood nordvest i England skal by på:

  • Nytt karosseriverksted som kan produsere 500 karosserier per dag
  • 1,4 km av lakkeringsbutikken har blitt modifisert med utvidelse av ovner og transportører for å svare på økt etterspørsel etter kontrasterende tak
  • Konstruksjon av nytt automatisert, lakkert karosseritårn som kan lagre 600 lakkerte karosserier
  • Den endelige produksjonslinjen er økt i lengde fra 4 km til 6 km for å imøtekomme batterimontering
  • Kjøretøybyggingsstasjoner utvidet til syv meter for å lette de forskjellige proporsjonene til de nye EMA-elektriske kjøretøyene
  • 40 nye autonome mobile roboter (AMR) introdusert for å hjelpe ansatte med montering av høyspentbatterier
  • Leverte høyspentopplæring til over 1.600 ansatte
  • 16 millioner pund i levedyktig utstyr fra JLRs Castle Bromwich-anlegg, alt fra ABB-roboter til automatiserte veiledede kjøretøyer, er integrert for gjenbruk på det nye anlegget
Planene stopper ikke der. JLR skal installere 18.000 solcellepaneler som produserer 8.600 GWh energi, og dette tilsvarer 10 prosent av stedets energiforbruk. Det demper CO2e-utslippet med 40.000 tonn.

Ifølge de langsiktige planene skal JLR elektrifiserer både Range Rover, Defender, Jaguar og Discovery, og skal komme med ni helelektriske modeller innen 2030.

I Halewood-fabrikken skal det blant annet produseres elektriske Range Rover og Range Rover Sport, og ja, i tillegg til nye elektriske biler med Jaguar-logoen.

Her er den siste utgaven av den aller første, Jaguar I-Pace:

Les også:

Debatt