Vi har snart nådd det punktet der de flammeskytende og øredøvende racerbilene fyker forbi oss kun er et fjernt minne, men før alt handler om elbiler skal det siste verset synges.
Det inkluderer et nikk tilbake til en legende, nemlig Ford Sierra RS500 Cosworth.
Denne dukket opp sommeren 1987, og er sjelden perle. Det ble nemlig kun laget 500 slike Cosworth-varianter som skulle gjøre Sierra uslåelig på racerbanen. Her inkluderte oppdateringene en større turbolader, større intercooler og mer kjøling.
Og ja, selvsagt ting som en ekstra bakspoiler og frontsplitter, mens tåkelyktene ble fjernet for å gi mer kjøling til bremsene. Alt dette ble en suksess, for Sierra RS500 vant en masse store løp på slutten av 80-tallet.
Den originale Ford Sierra RS Cosworth kom i 1986 som en 3-dørs bakhjulsdrevet utgave, og senere også som en 4-dørs med firehjulsdrift ‒ og ble en legendarisk modell.
Nå gjør altså Sierra RS500 et slags comeback, for britiske CNC Motorsport med far og sønn Alan og Andrew Strachan bak roret skal lage tre slike. Eller to, for den første er allerede i boks.
Mer eksakt er denne basert på spesifikasjonene til Andy Rouse, en britisk racerfører som blant annet vant det britiske touringmesterskapet BTCC med en Ford Sierra XR4Ti i 1985.
Det er ikke tilfeldig. Alan Strachan var nemlig ansatt hos Andy Rouse Engineering i mange år, og skrudde blant annet på Sierra RS500 som teamet brukte fra 1987 til 1990. Som ja, er inspirasjonen til den de har laget.
Far og sønn Strachan brukte 24 måneder på den første bilen, men så var ikke dette det eneste prosjektet. På samme tid har de blant annet jobbet med en BMW 635CSI-konstruksjon og en restaurering av nevnte XR4TI.
Det jobbes allerede med den andre bilen, som skal benytte et helt nytt motorsport-karosseri, mens de allerede har fått donorskallet til den tredje bilen.
CNC Motorsport fikk en rekke innspill fra Rouse selv under byggingen av den første bilen, som ikke akkurat var en liten jobb. Her har de produsert en rekke deler og til og med et veltebur, og fikk også tilgang til den originale bilen slik at den nye ble mest mulig identisk.
Den første bilen har en 575 hk Cosworth-motor, så det bør heller ikke stå på kreftene til denne.
‒ Dette prosjektet har gjort oss i stand til å bygge en pålitelig, tidsriktig bil som vil være konkurransedyktig i historisk motorsport for en brøkdel av prisen for en original, sier Alan Strachan.
‒ Disse skal nytes, kjøres hardt og rettferdig og uten bekymringer om å ta en verdifull, tidsriktig bil på banen. Fansen elsker å se disse flammespytende RS500-ene helt på grensen, og de åpner døren for å ta del i et stort utvalg av arrangementer over hele Europa.
Ford tok kanskje livet av Sierra-modellen tilbake i 1993, men helt død er den altså ikke. Det sørger blant annet CNC Motorsport for.
Les også: