Leapmotor er klar for å hoppe inn i Europa, og her er C10 og T03-modellen. (Fotos: Stellantis)

Leapmotor tar spranget til Europa

Det kinesiske elbilmerket har fått Stellantis på eiersiden, og tar nå europeisk sats.


Et av historiens mest berømte sitater er følgende: «That's one small step for a man, a giant leap for mankind».

Sitatet tilhører Neil Armstrong og ble gjort udødelig da astronauten tok sine første steg på månen, ja, som første menneske noensinne.

-->
Et stort leap, hopp altså, vil også Stellantis ta i elbilsektoren. Ikke det at de ikke er der, for dette konsernet består av intet mindre enn 14 internasjonale merker. Og det gjør sitt til at Stellantis er på plass i over 130 land og har faktisk produksjonsanlegg i over 30 av disse.

Men for å ta et skikkelig hopp har de slått seg sammen med Leapmotor, et ni år gammelt kinesisk elbilmerke. Et veldig hardtsatsende sådan.

Allerede i 2017 hadde de klar en ny fabrikk, i 2019 kom de med modellen S01, i 2020 med T03, i 2021 med C11 og C01 fulgte i 2022. Og ikke minst har C10 kommet og dratt inn flere priser.

At det går unna med Leapmotor viser antall biler. I 2019 satte de sammen rett i overkant av 1.000 biler som nådde mer enn 144.000 i fjor. Totalt har de nå solgt over 400.000 elbiler bare i Kina.

Nå blir det mer internasjonal swung over merket, for med inntreden av Stellantis har de to opprettet Leapmotor International. Her eier Stellantis 51 prosent, og målet er at det allerede i år skal opprettes 350 salgspunkt her i Europa.

Først ut blir Belgia, Frankrike, Tyskland, Hellas, Italia, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Romania, Spania, Sveits og Storbritannia, så nei, for en gang skyld er ikke Norge prioritert.

Før vi runder av 2024 skal de også inn i Midtøsten og Afrika (Israel og oversjøiske franske territorier), Asia Pacific (Australia, New Zealand, Thailand, Malaysia) samt Sør-Amerika (Brasil og Chile). Så ja, voldsomme ambisjoner.

Leapmotor International følger tre pilarer: For det første skal elbilene være innenfor rekkevidde for alle sammen, for det andre skal de gjøre livet enklere for eierne og for det tredje skal Leapmotor International sørge for at det blir enkelt og trygt å ta spranget over til elbiler. Ja, gjennom det enorme Stellantis-nettverket.

Det er to modeller på vei, C10 og T03. Begge tilbyr ifølge Stellantis toppmoderne elektriske teknologier og høy ytelse, effektivitet, sikkerhet og rekkevidde.

Spesielt er C10 SUV laget for det internasjonale markedet, og har D-segmentlignende dimensjoner. Mange lurer selvsagt på rekkevidden, og den er sånn pass med 420 kilometer.

Prisen er satt til 36.400 euro, så med dagens kronekurs bikker denne greit 400.000 kroner.

Leapmotor T03 er en ganske annerledes elbil, og en som nok passer best i de store europeiske byene. Den kompakte elbilen bør kunne finne seg en parkeringsplass selv i Paris, men byr ikke på all verden av rekkevidde. Den er nemlig opplyst til 265 kilometer.

Her er selvsagt også prisen i en helt annen klasse, og Stellantis har satt denne til 18.900 kroner, så ikke så veldig langt over 200.000 kroner for T03.

Les også:

Debatt