Mens elbilsalget ute i Europa er i fritt fall, får nordmenn stadig mindre valgfrihet. For mange av de store norske importører har tatt nettopp det valget for forbrukerne, og kuttet inntaket av nye biler med eksosrør.
Ja, selv ladehybrider som fint fungerer som utslippsfrie biler i hverdagen tas ikke lenger inn, og folkemerket Volkswagen har for eksempel kuttet ut populære modeller som Polo, Golf og Passat her i Norge ‒ nå tilbyr de kun helelektriske nye personbiler.
Nordmenn blir altså mer og mer tvunget over på elbiler, og det vises også av registreringstallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Der kan vi se at senest i august var 94,3 prosent av alle nybilene som kom til helelektrisk, og Norge nærmer seg dermed målet om kun nullutslippsbiler.
For til Volkswagen Norges forsvar prøver de kun å følge opp det politikerne har bestemt, og det er et mål om at det kun skal selges nybiler uten lokale utslipp når vi trår inn i 2025. Når dette skrives er vi 100 dager unna et nytt år.
– Målet er absolutt innen rekkevidde, men det kommende statsbudsjettet er avgjørende, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
– Med statsbudsjettet som legges fram senere i høst, må Ap og Sp ta oss over målstreken.
Den norske elbilsuksessen tilskrives incentiver og ikke et ekstremt norsk miljøengasjement, og disse er politikere i ferd med å vanne skikkelig ut. Og forsvinner fordelene risikerer de å dempe overgangen, noe som har skjedd i andre land.
Ap og Sp har for eksempel lagt på en ny vektavgift og fjernet momsfritaket for nye elbiler som koster over 500.000 kroner, så de leker allerede litt med ilden.
– Skal vi nå målet om 100 prosent elbilandel i nybilsalget, er det helt avgjørende at momsgrensen og andre avgifter for elbil forblir urørt, påpeker Bu.
Men Elbilforeningen vil også hente fram pisken, og sier at om politikerne øker avgiftene på nye forurensende biler, noe som er gjort de siste årene, er målet om 100 prosent elbilandel absolutt innen rekkevidde.
Og så mener de at man må ta grep rundt nyttetransporten.
– Regjeringen må innrette virkemidlene slik at bedrifter og andre velger grønt, og kjøper elektriske varebiler og lastebiler, sier generalsekretæren.
Det er nå 100 dager til ved tråkker inn i 2025, og det er også 10 år siden Bu startet i Elbilforeningen.
– Da jeg begynte i Elbilforeningen i 2014 var det få elbiler på veiene og langt fram til målet. Mange sa at vi ikke ville klare det, sier Bu.
– Vi har en god mulighet for å bli det første landet i verden som når målet om et helelektrisk nybilsalg. Det ville være helt fantastisk, slår hun fast.
Det er nå flere elbiler enn rene bensinbiler på norske veier, men fortsatt er det flest dieselbiler som ruller rundt her. Les mer om det og et europeisk elbilsalg i fritt fall via lenkene under.
Les også: