Nissan Leaf ledet an den norske elbil-revolusjonen, og dette er fortsatt Norges mest registrerte elbil. (Fotos: Nissan)

Flere elbiler enn bensinbiler på norske veier

En passert, en igjen. Det er nå flere elbiler enn rene bensinbiler på norske veier, noe som selvsagt er et historisk veiskille. Men på toppen regjerer fortsatt dieselbilen.


Om vi går 20 år tilbake var det kun rundt 1.000 elbiler på norske veier, og den gang handlet det for det meste om bensinbiler. Men med et pennestrøk endret det seg i 2007.

Den gang mente Stoltenberg-regjeringen at dieselbiler var framtiden, endret avgiftene og oppfordret folket til å kjøpe slike. De ble raskt førstevalget til nordmenn.

-->
Men det tok ikke lang tid, mer eksakt fire år, før de angret seg, og med et nytt pennestrøk var dieselbilene likevel ikke framtiden. De gikk fra politikernes favoritt til å bli uglesett, og i ettertid har det faktisk gått så langt at dieselbilene utrolig nok fikk kjøreforbud i enkelte områder. Det skjedde heldigvis kun et par ganger.

I 2011 skulle det satses enda mer på elbiler, og siden har Norge vært det globale lokomotivet for elbilsatsingen, og med stadig en stadig bedre infrastruktur og ikke minst mer konkurransedyktige elbiler har de jafset til seg stadig større andeler.

Noe som kjenner igjen denne? Ja, det er selvsagt elbilen som banet vei, Nissan Leaf:

Nå er rundt 9 av 10 nye biler helelektriske, og det har gjort sitt til at de har passerte bensinbilene i rent antall. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er av de 2,8 millioner registrerte personbiler i Norge 754.303 elbiler og «kun» 753.905 er rene bensinbiler. Altså rundt 400 flere elbiler.

‒ Dette er historisk. En milepæl de færreste så komme for 10 år siden, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.  

‒ Elektrifiseringen av personbilparken holder et høyt tempo, og Norge går med raske steg i retning av å bli det første land i verden med en personbilbestand dominert av elbiler.

Det er dog et stykke opp til de rene dieselbilene, og det vil ta et par år før elbilene passerer disse.

‒ Det er fortsatt en million registrerte personbiler med dieselmotor i landet. Den farten vi ser på utskiftingen av personbilparken nå, kan tilsi at vi i 2026 også vil ha flere elbiler enn dieselbiler, sier Solberg Thorsen.

Nå gjelder dette kun de med en bensin- eller dieeselmotor som drivverk, for plusser man på hybridene som får elektrisk hjelp er elbilene fortsatt et stykke bak. For bensinbilene er det fortsatt rundt 210.000 ladbare hybrider og om lag 156.000 hybrider i personbilbestanden, opplyser OFV.

De har regnet ut at mot 2030 vil personbilbestanden vokse fra 2,8 millioner til rundt 3,1 millioner biler.

‒ Endringstakten i personbilbestanden er vanskelig å forutsi, påpeker direktøren.

‒ Økonomiske svingninger i forhold til bilavgifter, priser, renter og andre faktorer påvirker nybilsalget – både for privatpersoner og bedrifter. Og avgiftsendringer har stor innvirkning på hvilke biler vi velger. 

Solberg Thorsen peker på to årsaker som har sendt elbilene forbi de rene bensinbilene. 

‒ Hovedårsaken er at omtrent alt som registreres av nye personbiler er elektriske. Samtidig er det nå veldig mange entusiastbiler som avregistreres for sesongen, og de er såpass mange at det også påvirker bestandstallene, sier han.

Entusiastbiler er kort fortalt spesielle biler, både gamle og nyere. Svært mange entusiastbiler er kun registrert i sommerhalvåret (særlig eldre biler), før de igjen avregistreres og parkeres når høsten kommer, forklarer OFV. 

Kampen mot biler med eksosrør har til nå krevd over én million bensinbiler, for så mange har forsvunnet fra norske veier de siste 20 årene. Disse er i stor grad erstattet av elbiler, og dieselbilene som altså fikk overtaket for 15 år siden vil lide samme skjebne. 

‒ Men det vil fortsatt ta tid før elbilene også overgår dieselbilene i antall, fordi det fortsatt er rundt en million registrerte dieselbiler i Norge. Mange av disse vil rulle på norske veier i årevis fremover, sier Solberg Thorsen.  

For 20 år siden, altså i september 2004, var det kun rundt 1.000 elbiler på norske veier. Bensinbilene regjerte med over 1,6 millioner registrerte biler, mens det var rundt 230 .000 dieselbiler.

Fra 2007 og de neste 10 årene ble det, særlig på grunn av fordelaktige avgiftsendringer, voldsom fart i veksten av dieselbiler, forklarer OFV. 

Denne trenden fortsatte fram til toppåret 2017 da det var drøyt 1,2 millioner dieseldrevne personbiler i Norge, men siden er antall dieselbiler redusert med over 285.000 biler.

Og for første gang siden 2011 er det nå under én million dieseldrevne personbiler på norske veier. 

Her er antall registrerte personbiler i Norge september 2024:

  • Diesel: 999.715
  • Elektrisitet: 754.303
  • Bensin: 753.905
  • Ladbar bensin: 198.707
  • Hybrid bensin: 155.307
  • Ladbar diesel: 9.478
  • Hybrid diesel: 896
  • Gass: 173
  • Hydrogen: 167
  • Totalt: 2.872.652
Kilde: OFV

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler OFV