Kia har hatt europeisk premiere på sine elektriske lette nyttekjøretøy. (Fotos: Kia)

Kias elektriske varebiler nærmer seg

Kia har nå hatt europeisk premiere på PBV-plattformen, og denne skal spytte ut elektriske spesialtilpassede kjøretøy.


Det er fort gjort å gå seg litt vill i alle forkortelsene som bilverden byr på, og nå byr Kia på to slike i et og samme kjøretøy. Her handler det nemlig om både PBV og LCV, og ingen fare, vi skal forklare.

PBV er noe helt nytt, for dette er forkortelsen på Kias nye plattform som skal åpne for spesialtilpassede kjøretøy. Kunden ber om et kjøretøy, og Kias PBV-plattform kan lage det.

-->
Forkortelsen står for Plattform Beyond Vehicle.

Denne skal lage LCV-biler, en annen og litt mer kjent forkortelse. Denne står nemlig for Light Commercial Vehicle, noe som altså betyr lette nyttekjøretøy. Slik som de litt mindre varebilene.

Et tredje uttrykk som har kommet de seneste årene er EV, Electric Vehicle, som altså står for elektriske kjøretøy. Så kombinasjonen av Kias nye satsing gir dette: PBV-bygde EV-baserte LCV-biler. Ja, moro!

Plattformen åpner altså for litt Lego-baserte kjøretøy, så om du for eksempel trenger en liten lastebil så kan PBV sørge for akkurat det.

Basismodellene har selvsagt alt av grunnelementer på plass, så her er det avanserte programvareløsninger, trådløse oppdateringer og et design som skal sørge for å utnytte plassen.

Over i Hannover er transportmessen IAA nå godt i gang, og Kia har tatt med seg en rekke konsepter som skal vise hva plattformen åpner for. PV 5-konseptet, PV 5 People Mover-konseptet, PV 5 High Roof-konseptet og PV 7-konseptet.

‒ For å lage bølger i LCV-markedet er det nødvendig med en alt-i-tilnærming for å maksimere fordelene med en dedikert plattform for et bredt spekter av kunder, sier Marc Hedrich, president for Kia i Europa.

‒ Selv om denne tilnærmingen ikke er den første for elektriske personbiler, er det absolutt første gang vi ser den for LCV. Dette er et benchmark-øyeblikk, og våre PBV-er er satt til å levere bedre tilgjengelighet, høyere volumer og lavere driftskostnader, for å fullstendig endre logistikk og mobilitet.

PBV-konseptet er bygget på fire pilarer, Drive, Charge, Connect og Work, og alle fire er like viktige.

Drive åpner for at LCV-bilene kan tilpasses ulike akselavstandslengder slik at det åpnes for et bredt spekter av kjøretøystørrelser og karosserityper. Så alt fra små til store og de imellom, og Kia sier at kjøretøyene skal ha klassens beste kjøreegenskaper og manøvrerbarhet.

Elbiler må lades, og Charge åpner for tilgang til mer enn 780.000 ladepunkter i 28 europeiske land. Det lynraske Ionity-nettverket med 4.100 ladepunkter i 24 europeiske land kan også benyttes.

10-80 prosent skal gå unna på under halvtimen, og bilene åpner for 22 kW hjemmelading og 150 kW hurtiglading. PBV-bilene støtter også Kia Plug & Charge og V2L, og det siste betyr at bilene selv kan brukes som en gedigen strømkilde.

Dagens moderne biler skal også være tilkoblet, og Connect åpner for en forenklet flåtestyring gjennom datasystemer og teknologi i bilene.

‒ Vi samarbeider med Geotab fordi vi deler en forpliktelse til å tilby klassens beste flåtestyringsløsninger, sier Pierre-Martin Bos, direktør PBV i Kia Europe.

‒ Sammen er vi fokusert på å gi flåteoperatører avansert teknologi og rik datainnsikt som kreves for å optimalisere driften og forbedre førersikkerheten.

PBV-bilene åpner også for stemmestyring, AI og for eksempel digitale nøkler, akkurat som de mest moderne EV-bilene til Kia.

Work betyr jobb, og PBV-ene åpner altså for et utall varianter og størrelser basert på hva kundene ønsker, og her har Kia slått seg sammen med partnere som kan bygge disse spesialbilene.

‒ Vårt fokus er på kundenes behov, for å tilby en løsning for hver brukssituasjon, sikre forretningskontinuitet og optimalisere kjøretøyets oppetid, sier Bos.

‒ Vi forsterker merkevareløftet vårt med et dedikert PBV-nettverk klar til å betjene kjøretøyene våre med spesifikke kundeorienterte standarder, på toppen av de mer enn 2.600 faktiske Kia-forhandlerne i Europa, sammen med prediktivt vedlikehold gjennom våre OTA-funksjoner, er vi fast bestemt på å levere den mest helhetlige og innovative mobilitetsopplevelsen til alle våre kunder, i forretnings- og privat bruk.

De første bilene i den nye varebil-serien skal stå klare til neste år, og først i rekken er PV 5. Her er bilder av den og storesøster PV 7.

Kia PV 5:

Kia Pv 7:

Les også:

Debatt