For de som lurer, ja, det er en internasjonal årets varebil-pris, og dem har blitt delt ut helt siden 1992. Den første vinneren var Volkswagen Transporter T4.
Den foreløpige siste heter Renault Master, som dermed ruller i hjulsporene til Ford Transit Custom og Volkswagen ID. Buzz som er årets varebil henholdsvis i 2024 og 2023.
Nærmest kom den nye Ford E-Transit Custom og Stellantis ProOne Large Van-serie som deler 2. plassen, mens den nye Ford Transit Courier og den nyeste Mercedes-Benz eSprinteren følger deretter.
Dette er femte gang Renault-gruppen stikker av med tittelen, etter 2. generasjon Master i 1998, Trafic i 2002, Kangoo Z.E. i 2012 og Kangoo som delte prisen med Mercedes-Benz Citan i 2022.
«IVOTY-juryen var imponert over det komplett nye designet og høye nivåer av innovasjon og teknologi utviklet for den nye Master-serien, som har avansert aerodynamikk, økt brukervennlighet og forbedret effektivitet, plass, sikkerhet og komfort», sier juryen.
Og ja, så drar de fram det faktum at denne virkelig er framtidsrettet når det lommer til drivlinjer, og er tilgjengelig som diesel, som elbil og som hydrogenbil.
- 2025: Renault Master
- 2024: Ford Transit Custom
- 2023: Volkswagen ID. Buzz Cargo
- 2022: Renault Kangoo og Mercedes-Benz Citan
- 2021: PSA-gruppens (Stellantis) elvarebiler Citroën e-Jumpy, Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e og Toyota Proace Electric
- 2020: Ford Transit Custom
- Xpeng 10 år ‒ lokker med flyvebiler og menneskelig robot
- Peugeot E-3008 med 700 km rekkevidde
- Prisene for Kia EV3 klare