Årets varebil er litt av et kinderegg, for denne er tilgjengelig med tre forskjellige drivverk. (Fotos: Renault)

Årets varebil er kåret

Den 33. vinneren av den internasjonale Van of the Year (VOTY) er et kinderegg av en varebil, for den er tilgjengelig både med dieselmotor, elektrisk drivverk og som hydrogen-utgave.


For de som lurer, ja, det er en internasjonal årets varebil-pris, og dem har blitt delt ut helt siden 1992. Den første vinneren var Volkswagen Transporter T4.

Den foreløpige siste heter Renault Master, som dermed ruller i hjulsporene til Ford Transit Custom og Volkswagen ID. Buzz som er årets varebil henholdsvis i 2024 og 2023.

-->
For årets IAA Transportation i Hannover er nemlig i gang, og her blir også vinneren av årets varebil avslørt. Og skal vi tro juryen var det aldri noe tvil ‒ Renault Master ble enstemmig valgt som vinner av ekspertene fra 25 land.

Slik ser den ut:

Nærmest kom den nye Ford E-Transit Custom og Stellantis ProOne Large Van-serie som deler 2. plassen, mens den nye Ford Transit Courier og den nyeste Mercedes-Benz eSprinteren følger deretter.

Dette er femte gang Renault-gruppen stikker av med tittelen, etter 2. generasjon Master i 1998, Trafic i 2002, Kangoo Z.E. i 2012 og Kangoo som delte prisen med Mercedes-Benz Citan i 2022.

«IVOTY-juryen var imponert over det komplett nye designet og høye nivåer av innovasjon og teknologi utviklet for den nye Master-serien, som har avansert aerodynamikk, økt brukervennlighet og forbedret effektivitet, plass, sikkerhet og komfort», sier juryen.

Og ja, så drar de fram det faktum at denne virkelig er framtidsrettet når det lommer til drivlinjer, og er tilgjengelig som diesel, som elbil og som hydrogenbil.

Renault selv var selvsagt godt fornøyd med årets resultat:

‒ Dette er en fantastisk belønning og en sann hyllest til alle teamene som har jobbet med dette prosjektet, sier Heinz-Jürgen Löw hos Renault-gruppens lette kjøretøy.

‒ Nye Master er et perfekt eksempel på hva som har gjort Renaults lette nyttekjøretøyer fantastiske i mer enn 120 år ‒ de er innovative, skaper bølger, multi-energiske og designet for å tilpasses på praktisk talt uendelige måter for å møte hver av våre profesjonelle kunders individuelle ønsker og behov.

For Renault har dermed 2024 vært et usedvanlig godt pris-år, for tilbake i februar ble det klart at Renault Scenic E-Tech electric ble årets bil her i Europa foran panseret på den nye BMW 5-serien.

 ‒ Å motta denne prisen for vår nye Master er virkelig spesielt og betyr mye for oss. Denne anerkjennelsen er et vitnesbyrd om det harde arbeidet, engasjementet og lidenskapen som gjorde dette mulig, sier Löw.

Her er de siste års vinnere av Van of the Year:

  • 2025: Renault Master
  • 2024: Ford Transit Custom
  • 2023: Volkswagen ID. Buzz Cargo
  • 2022: Renault Kangoo og Mercedes-Benz Citan
  • 2021: PSA-gruppens (Stellantis) elvarebiler Citroën e-Jumpy, Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e og Toyota Proace Electric
  • 2020: Ford Transit Custom
Les også:

Debatt