Ifølge Kia Norge selv er det ikke rekkevidden for EV3, opptil 600 kilometer, som overrasker folk flest. Det er faktisk den innvendige plassen til bilen som kun er 4,30 meter i lengden, noe bagasjerommet gir et hint om ‒ 460 liter bak og en frunk på 25 liter foran.
Dette blir altså den tredje bilen i Kias EV-serie etter EV6 og EV9, og EV3 ligner i form og design på det ferske elektriske flaggskipet.
‒ EV3 kan på mange måter kalles en «baby-EV9». Linjer og lykter ligner veldig. Skjermer er like, til og med de digge nakkestøttene fra flaggskipet EV9 er tatt med over, forklarer Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
Slik ser minstemann i EV-serien ut:
Det er som kjent ikke størrelsen det kommer an på, og EV3 kan tilby det meste som også storesøster kan. Det ser man for eksempel på dashbordet, for der har EV3 en 30-tommers tredelt skjerm. Men Kia er også flinke til å høre på tilbakemeldinger, og i disse skjermtider er det mange som savner viktige knapper, og EV3 er utstyrt med slike både for volum og varme.
‒ Vi tror ikke alle ønsker seg en diger skjerm i midten av bilen som skal styre alt. Ved første øyekast kan man tenke at dette er enkelt, men det er ofte mer forvirrende i praksis, sier Lagaard.
‒Det er iallfall tilbakemeldingene vi får fra våre kunder. Men, det er jo en veldig billig måte å bygge elbil på. En diger skjerm. Kia kombinerer skjermer med touch og fysiske knapper. Dette skaper en fleksibilitet for kunden. Kia har ikke tatt noen snarvei her og det hever kvalitetsintrykket i bilen.
Som vanlig med elektriske modeller er EV3 også tilgjengelig med to forskjellige batteripakker, hvor det største altså baner vei for 600 kilometer rekkevidde.
‒ Rekkevidden på EV3 slår brorparten av bilene i klassen og ikke minst de som har solgt mest i Norge i år, sier Lagaard.
‒ Selv det minste batteriet kan fungere for mange med en rekkevidde på inntil 429 kilometer. Kia er kjent for å være gode vinterbiler og det skal vi fortsatt være. Derfor blir varmepumpe standard på alle utgaver.
Kia EV3 er dog ikke blant de råeste på hurtiglading, som for utgaven med det minste batteriet har en maks effekt på 102 kW og 128 kW for det største. Kia opplyser 10-80 prosent på 31 minutter.
‒ Vi ser at enkelte konkurrenter ikke tilbyr varmepumpe på sine innstegsmodeller. Det gjør vi i Kia. Vi er kjent for å ha gode vinterbiler og det skal vi fortsette med, sier kommunikasjonssjefen.
‒ Også dersom du enten velger eller bare har økonomi til å sikre deg den rimeligste modellen. En god vinteropplevelse er en del av premiumopplevelsen like mye som skinn og fancy materialer inni bilene.
Kia Norge har en ikke-kjørbar visningsmodell av EV3 som er på en liten rundreise, så mange hundre har allerede fått prøvesittet en EV3.
‒ Tilbakemeldingene fra kundene er knallgode. De har også orientert seg rundt konkurrentene og slår fast at plassen i EV3 særlig i baksetet er imponerende god, forteller Lagaard.
‒ Og ikke minst bagasjerommet som er klassens største.
Kia Norge har altså klar prisene for EV3, og den rimeligste starter på 359.000 kroner. De som går for Long Range må ut med minst 429.900 kroner for den rimeligste som også er den med 600 WLTP-kilometer. Den dyreste som er en Long Range GT Line har 560 WLTP-kilometer og en startpris på 499.900 kroner.
Og ja, det er også planlagt en EV3 med firehjulsdrift, noe du kan lese mer om i saken vi skrev etter å ha sjekket ut EV3. Lenken finner du rett under dette bildet:
Les også: