Dette er den nye vaktbikkja til Jaguar Land Rover. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Elektriske Range Rover får uvanlig hjelp

Den verken bjeffer eller skvetter på gulvet, og er heller ikke menneskets beste venn. Den er nemlig bilens beste venn. Denne videoen vil du se!


Range Rovers anlegg i Coventry har fått seg en ny vaktbikkje, og en som ikke glefser mot fremmed. For «Rover» er på vakt mot noe helt annet, nemlig operasjonelle problemer og slitasje på utstyr. Dette skal robothunden sniffe seg til i en tidlig fase.

Som en ekte vakthund har den også sitt eget bur, dog et litt mer uvanlig. Hundeburet til «Rover» er nemlig et hvor den kan lade opp et 50 volts batteri mellom skiftene.

-->
Og som ekte vakthund ser den også litt skummel ut, for som du kan se av videoen under minner denne litt mer om et monster i Aliens-filmene enn en ny medarbeider hos Jaguar Land Rover (JLR).

Sjekk dette beistet som lusker rundt og til og med klatrer trapper med en særdeles stor selvtillit:

Det britiske merket som skal bli helelektrisk innen 2030 går altså nye veier for å effektivisere produksjonen, og tar i bruk en hundelignende Boston Dynamics-robot som skal patruljere døgnet rundt.

Her er det forhåndsdefinerte ruter som den sjekker opptil 24 ganger i løpet av et døgn, og den lar seg knapt stoppe av noe. Verken støy eller lukter biter på «Rover», og det gjør som du så av videoen heller ikke dører eller trapper. «Rover» forserer alle hindringer.

Oppgaven inkluderer å utføre kontinuerlige målinger, inspiserer ventiler og maskiner og eliminerer risikoen for menneskelige feil. Det åpner for at ingeniørene kan konsentrere seg om å analysere «Rover»-resultatene, og dermed overvåke driften mer effektivt.

Robothunden er selv teknisk svært avansert, og har blant annet naturlig fingerferdighet i de fire bena og robotarmen. Disse blir i sin tur optimalisert av de avanserte innebygde sensorene – som «hører» potensielle gasslekkasjer som ellers ikke ville blitt registrert av menneskelige ører, forklarer JLR.

I tillegg bruker «Rover» termiske sensorer til å evaluere batteritemperaturen raskt, noe som sikrer at ingeniørene trygt kan fortsette arbeidet, legger de til.

‒ Nøkkelen til JLRs Reimagine-strategi er et kontinuerlig samarbeid med bransjens smarteste hoder, som utvikler avanserte robotløsninger til fordel for kundene våre, sier Gonzalo Ejarque-Rinaldini hos JLR.

‒ Samarbeidet med Boston Dynamics er nøkkelen til at ingeniørene våre kan jobbe både tryggere og smartere. Dette er viktig for å kunne realisere vår ambisjon om å elektrifisere merkene Range Rover, Defender, Discovery og Jaguar innen 2030, samtidig som de sikrer at bilene som ruller av produksjonslinjen har den aller beste batteriteknologien for elbiler.

JLR ser for seg en liten hær av robothunder i alle sine produksjonsanlegg rundt om i verden, og det inkluderer også fabrikken i i Solihull. Den er viktig.

For der er forberedelsene til lanseringen av Ranger Rover Electric godt i gang, og der har også Jaguar noe spennende på gang. Merket som var tidlig ute md en elbil gjennom I-Pace girer nå om, og den første nye elbilen blir en 4-dørs GT, og ikke en hvem som helst.

Dette blir både den kraftigste og mest bærekraftige Jaguaren noensinne, og her pirrer Jaguar allerede med rekkevidder som når 700 kilometer.

Den holder forhåpentligvis tidsplanen blant annet gjennom JLRs investering i robotikk, og anlegget i Lyons Park har allerede tatt i bruk roboter for plasmarengjøring. Disse har virkelig nesa i orden, for robotene der spiller en viktig rolle ettersom de fjerner mikroskopiske støvpartikler fra battericellene før de limes.

Det er litt mer spesielt enn den som nå vandrer rundt i Coventry-anlegget. Og tross den ser litt skummel ut så er den jo ganske hundeaktig skjønn også.

Så ja, spørsmålet blir dermed: Når kan vi vanlige kjøpe en slik hund?

Les også:

Debatt