Tidligere i år kom det en svært viktig nyhet fra Euro NCAP, denne organisasjonen som tester sikkerheten til nye biler.
Mye takket være Euro NCAPs 5 stjerner har nybilene som selges i Europa blitt de klart sikreste i verden, for skal bilene få full pott så må produsentene utstyre disse med alt utstyr Euro NCAP krever.
Organisasjonen som også Statens vegvesen er en del av har dog sett at det er en utfordring med sikkerhetene til de større kjøretøyene, og har allerede innført testprotokoller for lette kjøretøy.
Og snart går de også løs på de tyngste.
I april kunne de melde at de også skal sikkerhetsteste de største doningene på veien, og beslutningen ble tatt etter at de hadde fått noen urovekkende tall på bordet.
Disse viste nemlig at til tross for at lastebilene kun utgjør 3 prosent av alle kjøretøy på europeiske veier, er de involvert i nærmere 15 prosent av alle dødsulykker på veiene i EU.
Når Euro NCAP starter testingen av lastebiler vil det føre til at disse også kommer med enda mer utstyr som gjør trafikken sikrere, akkurat som utviklingen har vært med personbilene.
Og at disse doningene også må utstyres med livsviktige utstyr kan Sven Eirik Heggestad skrive under på. Han kjører selv lastebil, og ble mest sannsynlig reddet av en airbag som normalt de største bilene ikke har.
Det var en helt vanlig mandag den 12. mars 2019, og Sven Eirik kjørte langs riksvei 5 i Sogn i sin halvt år gamle Scania R 650 tankbil. Men et snøvær som ble stadig tettere gjorde kjøreforholdene vanskelige, og nå ventet den beryktede Lundebakken opp mot Fjærlandstunnelen.
Den er grei på sommerføre, men kan være veldig ugrei på vinteren. Dette var en av dagene den var utfordrende, og det skulle gå riktig så galt.
For på et blunk ble marerittet virkelig.
En semitrailer som kom i møte mistet grepet og fikk sleng på tralla, og i noen få men helt sikkert lange sekunder så den trauste sogningen at semihengeren kom stadig nærmere og mer og mer over i hans kjørebane.
Sammenstøtet var uunngåelig.
‒ Jeg så med en gang at dette kommer ikke til å gå bra, sier Sven Eirik.
‒ På en måte føltes det som det var over på et knips. På en annen måte føltes det som en evighet fra jeg så traileren til det smalt.
Bare sekunder etter smellen lå tankbilen nesten helt opp-ned i skråningen, med Sven Eirik hengende i sikkerhetsbeltet.
Utrolig nok var de eneste fysiske skadene noen risp og kutt på hendene og et kutt i hodet, for som bildet under viser var det store skader på førerhuset. Han var i tillegg øm i skulder og armen, men det skjedde etter at han løste ut sikkerhetsbeltet og falt ut av stolen.
I forhold til de enorme materielle skadene var han i praksis uskadet, men litt mørbanket.
Så hvordan hadde han slik flaks?
Vel, tankbilen var altså ganske nyinnkjøpt, og en av temaene før innkjøpet var faktisk sikkerhet.
‒ I forkant av at jeg bestilte bilen kom sideairbagen opp som tema i en av samtalene med selger Håkon Frivik. Etter å ha hørt om den var jeg aldri i tvil, sier yrkesføreren.
‒ For meg er det helt åpenbart at grunnen til at det gikk så bra er airbagen.
Han har lang erfaring bak rattet på store kjøretøy, og dette er altså en bransje som tar sikkerhet på alvor. Et sammenstøt mellom et vogntog og en personbil får ofte veldig store konsekvenser, så dette er noe bransjen jobber målrettet med.
Men sikkerheten for de som kjører disse doningene har muligens ikke vært prioritert godt nok, og for eksempel har ikke airbager vært noe tema hos sjåførene.
‒ Etter denne ulykken kommer jeg aldri til å bestille en ny bil uten airbager. Personlig synes jeg det er rart det ikke kommer som standard fra leverandørene, sier Sven Eirik.
Ifølge Scania er det kun de som leverer sideairbag i lastebiler, så her har åpenbart produsentene sovet litt i timen.
Den reddet altså mest sannsynlig livet til Sven Eirik, som var på jobb i lastebilen bare uker etter ulykken. Men selv fem år senere dukker den stadig opp situasjoner som tar han tilbake til marerittet 12. mars, og ofte føler han at motgående biler rett og slett er på vei over i hans kjørefelt.
‒ Det er nok kona som fikk den verste støkken. Jeg snakket med henne rett før ulykken. Det neste som skjedde var at hun hørte på radioen at det hadde vært en ulykke med en tankbil ved tunnelen, samtidig som jeg ikke svarte på telefonen, sier han ettertenksomt.
Mobilen hadde nemlig forsvunnet inne i den kaotiske og knuste førerhytta.
Om vi spoler framt til mai i år dukker det opp nok en episode som viser hvor raskt det kan gå galt. Scania Fokus, det norske kundemagasinet til lastebilmerket, skulle intervjue Sven Eirik om kollisjonen og airbagen som reddet livet.
Avtalen var at de skulle møtes på Voss etter at han hadde lastet i Bergen, og deretter slå følge med han til Sogn. Men så langt kom de aldri.
Mens magasinets utsendte ventet på han langs E16 dukket det opp en trafikkmelding på NRK radio om en ulykke i Trengereidtunnelen.
Og det var Sven Eirik som hadde blitt truffet av en bilist som kom over i feil kjørefelt, akkurat som han har fryktet mange ganger. I en høyresving kjørte den møtende stasjonsvognen rett frem. Den traff tankbilen rett bak framhjulet, fulgte hele siden bakover og smalt for fullt inn i hengerens framaksling.
Den ene felgen på hengeren fikk et 90 graders hakk som klemte felgen inn mot navet. Fordi det var tvillinghjul på denne akslingen, kunne vogntoget kjøre for egen maskin ut av tunnelen etter ulykken, forklarer Scania.
Med ny felg og dekk på hengeren kunne han fortsette hjem til Sogn, med skader for over en halv million på bilen.
Også denne gangen hadde Sven Eirik flaks. Bare tilfeldigheter gjorde at han ikke fikk bilen i fronten, og airbagen trengte ikke å løse seg ut denne gang.
Men at den er en livsviktig forsikring er det ingen tvil om, og det kan iallfall Sven Eirik skrive under på.
Les også: