På slutten av 2022 skjedde det store ting over hos Stellantis-eide Jeep. Det amerikanske merket hadde nemlig på gang en helt ny SUV i det populære B-segmentet, og det også med en helelektrisk utgave. Dette er dermed Jeeps aller første elbil.
Jeep Avenger gjorde altså som mange Jeeper før seg, kjørte opp nye spor, og det tok ikke lang tid før superlativene haglet inn.
Euro NCAP sier at de mistenkte at alt ikke var som det burde bak den forlokkende fasaden, og bestemte seg for å teste modellen. De ville fjerne sminken og se hva den faktisk var god for rent sikkerhetsmessig.
Som sagt, så gjort. Nå sier Euro NCAP at det er overraskende at en bil som er så fokusert på familietransport ga så dårlig brystbeskyttelse til en 10-åring i kollisjonstesten fra siden, og at den ikke er utstyrt med et system for registrering av barn i bilen. Dette er standard i de fleste av konkurrentenes biler.
I tillegg fant Euro NCAP ut at lydsignalet til kollisjonsvarslingssystemet ikke var effektivt. Dette har dog Jeep fikset etter at Euro NCAP klagde, så de som eier en Avenger kan få denne oppdatert.
Renault fikk også testet to biler som ikke er elbiler, og både Captur og den litt større søsteren Symbioz ble tildelt 4 stjerner. Da vanker det også litt kjeft fra Euro NCAP:
‒ Renault er et merke med en stolt sikkerhetshistorie og var en av de aller første bilprodusentene som ble belønnet med fem stjerner. Firestjerners vurdering av Symbioz og Captur er et tegn på at selv om disse bilene gjorde et solid inntrykk, ser det ikke ut til at Renault lenger streber etter topplasseringen, sier van Ratingen.
Også Subaru hadde to modeller til testing i den siste runden, og dette er virkelig sikre biler. For både Impreza og Crosstrek er så solide at de kan kalle seg en 5 stjerners bil. Dermed er også generalsekretæren litt mer fornøyd.
‒ Audi, Ford, Subaru og Xpeng opprettholder sine høye sikkerhetsambisjoner. Euro NCAP gratulerer dem for deres fem stjerner og for å fortsette å sette en standard som andre kan følge, sier van Ratingen.
Det kan de altså ikke si om Jeep Avenger, og her kan du selv se når den kompakte elbilen blir utsatt for voldsomme krefter i testkverna til Euro NCAP:
Og som videoen viser meier Avenger urovekkende nok ned både fotgjengere og syklister, og vi skjønner jo hvorfor Euro NCAP hisset seg litt opp.
I tillegg testet Euro NCAP en ladehybrid-variant av tidligere testet BYD Seal-U, og som hovedmodellen scoret denne også 5 stjerner og er dermed en solid bil.
Les også:
- Første hydrogen-racerbil med stort steg
- Ionity med flaggskipstasjon og en hjemmelader med Koenigsegg-DNA
- Veiene raste sammen: ‒ Skremmende sårbare