Jeep Avenger er en imponerende bil, men ikke den mest kollisjonssikre på markedet. (Fotos: Euro NCAP)

Prisvinnende elbil sviktet i kollisjonstest

Viktige nye elbiler som Audi A6 e-tron, Ford Explorer og Xpeng G6 har akkurat oppnådd 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Det gikk verre for Jeep Avenger.


På slutten av 2022 skjedde det store ting over hos Stellantis-eide Jeep. Det amerikanske merket hadde nemlig på gang en helt ny SUV i det populære B-segmentet, og det også med en helelektrisk utgave. Dette er dermed Jeeps aller første elbil.

Jeep Avenger gjorde altså som mange Jeeper før seg, kjørte opp nye spor, og det tok ikke lang tid før superlativene haglet inn.

-->
Det hele toppet seg da den like godt kuppet hele årets bil-utdeling i Europa, og der slo den elbiler som Volkswagen ID. Buzz, Nissan Ariya og den nye Kia Niro. Jeep hadde dermed for aller første gang i historien årets beste nybil i Europa.

Avenger doblet opp med også å vinne årets bil i verden stemt fram en av ren kvinnejury, og hanket inn en rekke andre priser inkludert den som årets elbil gitt av Top Gear.

Men nå har den bokstavelig talt fått seg en ripe i lakken. Eller en solid bulk, om du vil. Den har nemlig gått gjennom de tøffe kollisjonstestestene til Euro NCAP, og dessverre ikke med bravur.

Euro NCAP sier at de mistenkte at alt ikke var som det burde bak den forlokkende fasaden, og bestemte seg for å teste modellen. De ville fjerne sminken og se hva den faktisk var god for rent sikkerhetsmessig.

Som sagt, så gjort. Nå sier Euro NCAP at det er overraskende at en bil som er så fokusert på familietransport ga så dårlig brystbeskyttelse til en 10-åring i kollisjonstesten fra siden, og at den ikke er utstyrt med et system for registrering av barn i bilen. Dette er standard i de fleste av konkurrentenes biler.

I tillegg fant Euro NCAP ut at lydsignalet til kollisjonsvarslingssystemet ikke var effektivt. Dette har dog Jeep fikset etter at Euro NCAP klagde, så de som eier en Avenger kan få denne oppdatert.

Euro NCAP sier også at Avenger presterte dårlig i flere kollisjonstester med fotgjengere, motorsyklister og syklister.

‒ Disse testresultatene viser en tydelig mangel på ambisjoner for en produsent som har vist mye innovasjon i sin bildesign og for et merke som er direkte rettet mot familiesegmentet, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær Euro NCAP.

‒ Det er økende konkurranse i bilbransjen, og Stellantis har måttet ta flere grep for å sikre framtiden til sine merker. Men sikkerheten bør ikke være der en bilprodusent gjør sine besparelser. Euro NCAP vil fortsette å synliggjøre mangler på dette området, til beste for europeiske bilkjøpere.

Det ble dessverre kun 3 stjerner på Jeep Avenger.

Da gikk det langt bedre for andre viktige elbiler her i Europa.

Både Audi Q6 e-tron og Ford Explorer, sistnevnte satt sammen på Volkswagen-gruppens MEB-plattform, er solide biler og hanket inn 5 stjerner.

Det samme er Xpeng G6, som i likhet med tidligere testet Xpeng G9 og Xpeng P7 scoret 5 stjerner hos Euro NCAP.

‒ Dette er et fantastisk resultat som bekrefter hvor trygge våre biler er, og det beviser Xpengs dedikasjon til å utvikle og bygge biler som prioriterer sikkerhet, sier Claes Persson hos Xpeng Norge.

‒ Våre ingeniører jobber iherdig for å hele tiden presse grensene for teknologi, til det beste for å skape trygge biler for kundene våre. Nye Xpeng G6 har fått en svært god mottakelse i markedet, og vi gleder oss over denne anerkjennelsen som en bekreftelse på hvor trygg og god modellen faktisk er.

Slik ser en krasjet Xpeng G6 ut:

Renault fikk også testet to biler som ikke er elbiler, og både Captur og den litt større søsteren Symbioz ble tildelt 4 stjerner. Da vanker det også litt kjeft fra Euro NCAP:

‒ Renault er et merke med en stolt sikkerhetshistorie og var en av de aller første bilprodusentene som ble belønnet med fem stjerner. Firestjerners vurdering av Symbioz og Captur er et tegn på at selv om disse bilene gjorde et solid inntrykk, ser det ikke ut til at Renault lenger streber etter topplasseringen, sier van Ratingen.

Også Subaru hadde to modeller til testing i den siste runden, og dette er virkelig sikre biler. For både Impreza og Crosstrek er så solide at de kan kalle seg en 5 stjerners bil. Dermed er også generalsekretæren litt mer fornøyd.

‒ Audi, Ford, Subaru og Xpeng opprettholder sine høye sikkerhetsambisjoner. Euro NCAP gratulerer dem for deres fem stjerner og for å fortsette å sette en standard som andre kan følge, sier van Ratingen. 

Det kan de altså ikke si om Jeep Avenger, og her kan du selv se når den kompakte elbilen blir utsatt for voldsomme krefter i testkverna til Euro NCAP:

Og som videoen viser meier Avenger urovekkende nok ned både fotgjengere og syklister, og vi skjønner jo hvorfor Euro NCAP hisset seg litt opp. 

I tillegg testet Euro NCAP en ladehybrid-variant av tidligere testet BYD Seal-U, og som hovedmodellen scoret denne også 5 stjerner og er dermed en solid bil. 

Les også:

Debatt