Regnet skaper trøbbel for trafikken når flom og ras tar med seg store deler av veien. (Foto: NAF)

Veiene raste sammen: ‒ Skremmende sårbare

Både kommunale-, fylkes- og riksveier i Sør-Norge bukket under da de himmelske slusene åpnet seg, og NAF roper varsko for den generelle tilstanden.


‒ Det er skremmende å se hvor sårbart veinettet er, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Nok en gang har store mengder regn skapt kaos på en rekke veier, og det har ført til stengte veier en rekke steder på Østlandet og i Trøndelag. Det en uke etter at regnvær satte to av hovedveiene mellom øst og vest i landet ute av spill.

-->
‒ Dette viser hvor på etterskudd vi er med å sikre veinettet, påpeker Handagard.

‒ Flom og skred stenger veier og sperrer lokalsamfunn inne. Det haster å trappe opp arbeidet med å sikre veiene mot de stadig større påkjenningene fra et klima i endring.

Det er varslet mer regn onsdag, og Statens vegvesen opprettholder beredskapen i dagene framover. Dermed er det fare for mer flom, flere ras og stengte veier. 

‒ Selv om nedbøren som kommer ikke har samme omfang, så må det følges opp tett og løpende knyttet til vannmetning i jorda og vannføring i vassdragene, sier avdelingsdirektør Nils Karbø i Vegvesenet. 

‒ Dette betyr at det fortsatt er fare for flom, skred og stengte veier i dagene fremover. Vi oppfordrer derfor trafikantene til å holde seg oppdatert og ta gode valg for ferdsel i områdene som er hardest rammet.

(Foto: Statens vegvesen)

Kommunale og fylkeskommunale veier er tyngst rammet, men regnet har også ført til trafikale utfordringer på riksveier. 

‒ Statens vegvesen opprettholder skjerpet beredskap også i dagene framover, spesielt med hensyn til at jorda nå mettes av vann og økt vannføring i vassdragene, sier Karbø.

‒ Det er løpende dialog og godt samarbeid med NVE, Meteorologisk Institutt, politiet, nødetatene og øvrige vegeiere.

Dette bør også vekke politikere som ikke har prioritert klimasikring av veinettet godt nok, mener NAF. 

‒ Vi etterlyser en helhetlig satsning på klimasikring. Fordi konsekvensene blir så store når flom og skred lammer veinettet, sier Handagard.

‒ Derfor bør sikring av veinettet mot nedbør og klimaendringer ses under ett. Både riks- og fylkesveier må settes i stand til å stå imot oftere og kraftigere nedbør.

Vegvesenet gjør selvsagt det de kan for å holde veinettet mest mulig åpent, og oppryddingen vil pågå i tiden framover.

‒ Gjennom natta, på morgenen og utover dagen har mye folk og materiell vært i sving, sa Karbø tirsdag.

‒ Ikke minst er det gjort viktige forberedelser i forkant av nedbøren med befaringer og sjekk av stikkrenner og vannveier med mer. Her gjøres det en god og utrolig viktig jobb. 

Å være på etterskudd med sikring av veinettet er en svindyr øvelse, og NAF sier at etterarbeidet etter at «Hans» herjet i august i fjor kostet 1,2 milliarder kroner bare for å utbedre riks- og fylkesveier som ble rammet.

‒ Vi kan ikke ha det slik at vi bruker en milliard i året på opprydding eller at halve landet isoleres hver gang det regner kraftig, sier Handagard.

‒ Gang på gang har forskere advart om at ekstremvær og økt nedbør vil ramme oftere og kraftigere enn før. Det haster nå med å trappe opp innsatsen.

Selv om det tyngste regnværet har gitt seg er ikke toppen nådd alle plasser, og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) sier at vannføringen i Gudbrandsdalslågen og Glomma som allerede har steget mye vil flomtoppen først nås lørdag. Den kraftigste stigningen blir på torsdag:

‒ Det vil fremdeles være fare for flom og skred de neste dagene, selv om regnet avtar i løpet av tirsdag. Det er fordi det er svært vått i bakken og det er mye vann som skal renne ned vassdragene og ut i havet, sa vaktleder Seija Stenius hos NVE tirsdag.

Les også:

Debatt