BMW har klar en ny sikkerhetsbil til MotoGP, og dette er ingen ringere enn den splitter nye M5. (Fotos: BMW)

Ny BMW M5 sikkerhetsbil i MotoGP

Siden 1999 har BMW stått bak sikkerhetsbilene til den aller ypperste klassen i roadracing, MotoGP. Nå er det duket for helt nye M5.


Tilbake i 1999 var det en ung jypling på full fart fram i verdensmesterskapene i roadracing, for under den første sesongen med BMW sikkerhetsbiler vant en viss kar med navn Valentino Rossi det som den gang var 250-klassen. Dette var den nest øverste klassen.

Rossi, med kallenavnet Doktor’n, tok raskt steget opp til den øverste klassen som i dag er kjent som MotoGP, og innkasserte sin første tittel der allerede i 2001. Deretter vant han ytterligere seks mesterskap i den øverste klassen, og er i dag den aller største legenden innen MotoGP.

-->
BMW har altså fulgt hele denne ferden fra en jypling til en superstjerne, for sammen med Rossi har det vært en drøss med sikkerhetsbiler signert BMW. Rossi, nå 45 år, har gitt seg på to hjul, men det tyske bilmerket er fortsatt på plass i sirkuset.

Nå viser de nemlig fram en helt ny bil som skal lede feltet, mer bestemt en BMW M5 MotoGP Safety Car. Den følger BMW XM Label Red Safety Car, og er i likhet med forgjengeren en hybrid.

‒ Vi er midt i vår 26. sesong av BMW M som «offisiell bil til MotoGP» høyytelsesbiler når verdens beste motorsykkelkjørere entrer banen. Vi fortsetter denne tradisjonen med BMW M5 MotoGP Safety Car, sa Sylvia Neubauer, en visepresident hos BMW M,  under avdukingen i forrige uke.

Bilen debuterte under Misano-runden i San Marino sist helg, og dette er den nye M5 som fikk premiere under Goodwood Festival of Speed i sommer. Nye M5 blir lansert globalt i november.

MotoGP-syklene er de raskeste på to hjul, og det trengs noe spektakulært for å kunne lede disse rundt en bane. Det er utvilsomt nye M5, som har en V8-motor med M TwinPower Turbo-teknologi under panseret.

Og med hjelp av en elmotor vrir denne bilen ut formidable 535 kW/727 hk og et dreiemoment på akkurat 1.000 Nm, og klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Minst like imponerende er 0-200 km/t, som fyker unna på 10,9 sekunder. Toppfarten er for øvrig 305 km/t via M Driver’s Package.

Den ute på MotoGP-banene ikke selvsagt ikke en helt standard BMW M5, og det kan man raskt seg gjennom en spesiell graffitidesign.

‒ Denne spesielle fargen er avledet fra designen til våre BMW M Hybrid V8 racerbiler, som BMW M Motorsport konkurrerer med i FIA World Endurance Championship med løp som 24 Hours of Le Mans og i IMSA-serien i Nord-Amerika, sier Neubauer.

‒ Dette uttrykker perfekt vår forpliktelse til hybridteknologi. Denne forbindelsen mellom BMW M Hybrid V8 og BMW M5 er et perfekt eksempel på vår BMW M-filosofi: Født på racerbanen, laget for gaten.

Rent teknisk har BMW M tatt flere grep for sikkerhetsbilen, og det er blant annet satt inn en rekke BMW M Performance-deler, blant annet karbonfester foran, en bakre diffusor i aramid, sideskjørt i karbon, karbon-titan-enderør og et drivstoffpåfyllingslokk i karbon.

Videre har den en takbøyle, en splitter foran, Recaro-seter, 6-punkts racingseler, et brannslukningsapparat og en drivstoffsugepumpe for utenlandstransport.

Vi nevnte Rossi. Og jaggu dukket han ikke opp på avdukingen av den nye sikkerhetsbilen, for muligens ble han så imponert av BMW-bilene som ledet an feltet at han nå har vært offisiell BMW-fører på fire hjul siden 2023.

Og som det første bildet under viser ser Rossi nesten likedan ut som ha gjorde for 25 år siden, og fortsatt sitter smilet like løst som det alltid har gjort. Han står for øvrig sammen med Massimiliano Di Silvestre, sjefen for BMW Italia.  

Her er flere bilder av den nye sikkerhetsbilen, og som det hør bør ledes det hele an med Valentino Rossi:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Motorsport BMW BMW M5