Tilbake i 1999 var det en ung jypling på full fart fram i verdensmesterskapene i roadracing, for under den første sesongen med BMW sikkerhetsbiler vant en viss kar med navn Valentino Rossi det som den gang var 250-klassen. Dette var den nest øverste klassen.
Rossi, med kallenavnet Doktor’n, tok raskt steget opp til den øverste klassen som i dag er kjent som MotoGP, og innkasserte sin første tittel der allerede i 2001. Deretter vant han ytterligere seks mesterskap i den øverste klassen, og er i dag den aller største legenden innen MotoGP.
‒ Vi er midt i vår 26. sesong av BMW M som «offisiell bil til MotoGP» høyytelsesbiler når verdens beste motorsykkelkjørere entrer banen. Vi fortsetter denne tradisjonen med BMW M5 MotoGP Safety Car, sa Sylvia Neubauer, en visepresident hos BMW M, under avdukingen i forrige uke.
Bilen debuterte under Misano-runden i San Marino sist helg, og dette er den nye M5 som fikk premiere under Goodwood Festival of Speed i sommer. Nye M5 blir lansert globalt i november.
MotoGP-syklene er de raskeste på to hjul, og det trengs noe spektakulært for å kunne lede disse rundt en bane. Det er utvilsomt nye M5, som har en V8-motor med M TwinPower Turbo-teknologi under panseret.
Og med hjelp av en elmotor vrir denne bilen ut formidable 535 kW/727 hk og et dreiemoment på akkurat 1.000 Nm, og klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Minst like imponerende er 0-200 km/t, som fyker unna på 10,9 sekunder. Toppfarten er for øvrig 305 km/t via M Driver’s Package.
Rent teknisk har BMW M tatt flere grep for sikkerhetsbilen, og det er blant annet satt inn en rekke BMW M Performance-deler, blant annet karbonfester foran, en bakre diffusor i aramid, sideskjørt i karbon, karbon-titan-enderør og et drivstoffpåfyllingslokk i karbon.
Videre har den en takbøyle, en splitter foran, Recaro-seter, 6-punkts racingseler, et brannslukningsapparat og en drivstoffsugepumpe for utenlandstransport.
Les også:
- En Porsche Taycan som skifter farge
- En iskald og brennhet Volkswagen ID.3-utgave
- Nissan Ariya Nismo nærmer seg