Tilbake på 1990-tallet var fortsatt Golfen den ubestridte eneren når det kom til salg, og Volkswagen ville gjøre noe spesielt med den folkekjære modellen. Etter å ha smelt hodene sammen kom de opp med en uvanlig idé.
Hva med å designe en utgave sammen med motedesigner og regissør Willy Bogne? Som sagt, så gjort.
Spesialmodellen «Fire and Ice» basert på Mk2-utgaven av Golfen skulle opprinnelig kun lages i 10.000 utgaver, men ble så ettertraktet at Volkswagen produserte 16.700 slike før de satte punktum. Spesielt ville mange ha en ild og is-utgave av Golf GTI med 160 hk den gang.
Nå tar tyskerne opp tråden, og presenterer en ny spesialversjon som både er brennhet og iskald, mer bestemt en ID.3 GTX Fire+Ice.
Sjekk denne duoen:
Denne er laget sammen med Bogner, et München-basert merke som lager litt mer luksuriøse sportsklær. Ikke overraskende minner denne om legendariske Golf Fire and Ice, som har blitt en ekte kulthelt i dag.
ID.3 GTX har fått en eksklusiv 3-lags lakkfinish med glassperleeffekt og mange detaljer i interiøret, og hyller helt klart forgjengeren på en ny måte og tar ild og is over til den helelektriske tidsalderen.
‒ Med ID.3 GTX Fire+Ice understreker vi hvor svært emosjonell vår sporty toppmodell er. Designteamet vårt hadde utrolig moro med å omtolke det ikoniske 90-tallsdesignet og dermed utvikle det videre, sier Andreas Mindt, designsjef i Volkswagen.
Ideen kom fra ansatte i teknisk utvikling, og som Golf Mk2 Fire and Ice er dette altså et samarbeid mellom Volkswagen og eksterne designere. Og da er det jo passende at Bogner faktisk har en kolleksjon som nesten heter det samme som den gamle Golfen.
‒ Kombinasjonen av vårt ytelsesmerke Fire+Ice med den sporty ID.3 GTX er Bogners moderne tolkning av den ikoniske Golf Fire and Ice, sier Tom Becker, direktør for Bogner Fire+Ice:
‒ Det spesielle er at vi var i stand til å integrere mange av våre originale materialer og tilbehør i interiøret i kjøretøyet.
Volkswagen ID.3 GTX Fire+Ice har altså en eksklusiv 3-lags malingsfinish med glassperleeffekt, og denne lakken ble utviklet for å hylle fargen til Golf Mk2 Fire and Ice.
I tillegg til den mørkeblå grunnlakken inneholder trelagsmalingen spesielle glassperler, som skaper en spesiell fargeeffekt og ekstraordinær karakter. Avhengig av lysinnfallet endres fargen fra mørk blå til fiolett eller til og med svart, forklarer Volkswagen.
Takrammelisten gir en sporty aksent med den kraftige rødanodiserte malingen Flaming Red. Sidene på bilen domineres av foliering med det geometriske Fire+Ice-mønsteret i transparent matt.
Det er også spesielle 21-tommers felger med en blå eloksert lakkfinish med en blank vri, mens den originale Fire+Ice-logoen fra 1990-tallet pryder B-stolpen og takkantspoileren.
På innsiden er interiøret delt inn i to farger. Aksentfargen Flaming Red som representerer «Fire» dominerer på setene og sømmene på førersiden og setet bak, mens setene og interiøret på passasjersiden preget av designelementer i isblått.
Som du kan se av bildene helt nederst er det litt mer spesielle pedaler i rustfritt stål med et «Fire+Ice»-design som erstatter Play/Pause-designen kjent fra ID. familie.
Den øvre delen av instrumentpanelet og gulvmattene har også dette mønstret, og setene er vattert og skal reflektere designet til Fire+Ice dunjakkene. Faktisk dras dette så langt at setet kommer med glidelås, og åpnes denne dukker det originale Fire+Ice-stoffet fra 90-tallet opp.
Når det gjelder ytelser bør også ID.3 GTX hedre Golf GTI’en ganske grei, for i en ID.3 GTX Performance er det 240 kW/326 hk og et dreiemoment på 545 Nm. 0-100 km/t tar 5,7 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 200 km/t.
Energien hentes fra et 79 kWh stort batteri som kan lades med 185 kW, mens rekkevidden er oppgitt til 601 kilometer.
Her er bilen som ruller i hjulsporene til «Fire and Ice» fra 1990-tallet, en ID.3 GTX Fire+Ice. Og ja, de to siste bildene er et gjensyn med kulthelten fra 90-tallet.
Les også: