Volvo FH Electric er intet mindre enn et rekkevidde-monster. (Fotos: Volvo)

En elektrisk gigant med 600 km rekkevidde

Volvo kaller det for et gjennombrudd, og det er ikke så rart. For denne elektriske kjempen har en rekkevidde som selv mange moderne elbiler kan se langt etter.


Det tok 12-13 år fra elbilene begynte å ta av her i Norge til den normale rekkevidden passerte 500 kilometer, og når det nå lanseres nye elbiler ligger noen også på over 600 kilometer.

Det inkluderer elbiler fra merker som BMW, Ford, Hyundai, Lotus, Lucid, Mercedes, Peugeot, Polestar, Tesla og Volkswagen, men fortsatt er det en klar overvekt av elbiler med en oppgitt rekkevidde som ligger på 500-tallet.

-->
Så hva med veiens giganter?

Som kjent er også lastebilene i ferd med å ta det elektriske spranget, og ikke overraskende satser Volvo hardt på el-lastebiler. Og de har innsett at også de største trenger rekkevidder som tar de over lengre distanser før de må lades.

Så neste år lanserer de en ny langdistanseversjon av FH Electric, og Volvo slår fast følgende:

«Dette vil gjøre det mulig for transportselskaper å bruke elektriske lastebiler på interregionale og langdistanseruter og å kjøre en full arbeidsdag uten å måtte lade.»

Den store nyheten er nemlig at FH Electric nå når rekkeviddemålet på formidable 600 kilometer, og denne doningen er ikke så altfor langt unna. Volvo melder nye FH Electric i løpet av andre halvår 2025.

– Vårt nye elektriske flaggskip vil bli et flott tillegg til vårt brede utvalg av elektriske lastebiler og gjøre det mulig å kjøre uten eksosutslipp også på de lengre distansene, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

‒ Det vil være en flott løsning for transportselskaper med høy årlig kjørelengde på lastebilene og med et sterkt engasjement for å redusere CO2-utslippene.

Så hva er hemmeligheten bak den store rekkevidden?

Vel, Volvo har utviklet elektriske løsninger til lastebiler i lang tid, og i løpet av de fem siste årene har el-lastebiler tilbakelagt enorme 80 millioner kilometer. Eller for å si det på en annen måte, kjørt 2.000 ganger rundt jorden.

Dette resulterer nå i en ny drivlinjeteknologi, den såkalte e-akselen, som gir plass til betydelig mer batterikapasitet ombord.

Mer effektive batterier, et ytterligere forbedret batteristyringssystem og generell effektivitet i drivlinjen bidrar også til den økte rekkevidden, forklarer Volvo selv.

Det svenske merket leder an den elektriske overgangen på middels tunge og tunge elektriske lastebiler, og har nå hele åtte batterielektriske modeller rettet både mot by- og regional distribusjon, bygg og anlegg og renovasjon.

Og snart også langdistansetransport.

– Transportsektoren representerer 7 prosent av CO2-utslippene på verdensbasis. Batterielektriske lastebiler er et viktig verktøy for å redusere det klimamessige fotavtrykket. I tillegg til fordelene for miljøet gir elektriske lastebiler også sjåførene et mye bedre arbeidsmiljø, med mye mindre støy og vibrasjoner, sier Roger Alm.

Volvo Trucks har som Volvo Cars et mål om null utslipp, og for merket med lastebilene er dette satt til 2040.

De legger ikke alle eggene i den batterielektriske kurven, men satser på tre teknologier ‒ batterielektrisk, brenselcelleelektrisk og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoff. Det siste kan være grønt hydrogen, biogass eller HVO (Hydrogenated Vegetable Oil).

Totalt har Volvo levert mer enn 3.800 elektriske lastebiler til 46 land over hele verden så langt.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Volvo lastebiler