Peugeot E-5008 nærmer seg norske forhandlere, og dermed har salget startet. (Fotos: Peugeot)

Ny elektrisk 7-seter har fått pris

Peugeot Norge har startet salget av E-5008, den første elbilen på en utvidet variant av den nye STLA Medium-plattformen som åpner for sju seter.


Stellantis-merkene er nå inne i sin neste fase for elbiler med de nye STLA-plattformene, hvor hver av disse skal gi moderne elbiler i forskjellig segmenter. STLA Medium skal stå bak biler i C- og D-segmentet fra 4,3 til 4,9 meter lengde, og blir dermed veldig viktig.

For Peugeots del var E-3008 den første elbilen ut på denne, mens E-5008 blir den første på en utvidet variant. Dette er en bil som er 4,79 meter lang, og akselavstanden som er viktig for den innvendige plassen er på hele 2,9 meter.

Det gjør E-5008 til en på utsiden ganske kompakt 7-seter, og den nye elbilen er selvsagt også tilgjengelig med fem seter. I så fall har den et bagasjerom på 748 liter. Med tre seterader faller dette til 259 liter, og med alle seter slått ned er volumet 1.815 liter.

Peugeot lover god plass i 2. seterad og enkelt inn- og utstigning for de i 3. rad via Easy Access-systemet, og her kan setene på andre rad vippes helt opp og skyves fremover.

Det praktiske er også ivaretatt gjennom mulighet for hengerfeste.

‒ Alle vet at plassbehovet for en norsk familie er nesten ubegrenset, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot i Bertel O. Steen.

‒ Med E-5008 tar vi en stor elektrisk SUV og henter en rekke løsninger fra en superpraktisk flerbruksbil. Dagens 5008-eiere forteller oss hver dag hvor glade de er i bilen sin ‒ nå har både de og alle andre virkelig noe å glede seg til.

Salget er altså i gang og E-5008 fås i to utstyrsnivåer ‒ Allure med en startpris på 468.900 kroner og topputstyrte GT til 498.900 kroner pluss frakt og levering.

De to første E-5008 har 210 hk og 345 Nm og åpner for 502 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden.

E-5008 kommer også med Peugeots nye Pixel LED-teknologi som automatisk tilpasser lysene etter trafikkforholdene, og skal gi maks belysning uten å forstyrre andre trafikanter.

På innsiden følger den linjen til E-3008 med et interiør som også inkluderer nyeste generasjon i-Cockpit og høyt plasserte instrumenter, og dette inkluderer en stor 21-tommers buet skjerm som skiller seg ut fra bilene med en sentralt plassert berøringsskjerm.

Til glede for mange har Peugeot også beholdt mange fysiske knapper, og det er også 10 programmerbare knapper kalt i-Toggles.

Nye Peugeot E-5008 blir satt i den franske fabrikken i Sochaux som har produsert biler siden 1912, mens batteriene også er lokale og blir produsert ved gigafabrikken i Douvrin.

Selve 5008-modellen kom tilbake i 2009, og er nå inne i sin 3. generasjon.

Prisene for den nye og elektriske er altså klare og salget i gang, og importøren sier at E-5008 nå er på vei ut til alle landets 60 Peugeot-forhandlere.

Les også:

Debatt