I 2. kvartal i år sto elbilene for 26 prosent av Volvos salg, den høyeste andel av merkene svenskene sammenligner seg med, og nesten halvparten av bilene var også ladbare ‒ 48 prosent.
Fram mot 2030 skal Volvo satse hardt på elbiler og ladehybrider, og når vi går inn i et nytt tiår er målet at salget bestå av mellom 90 og 100 prosent slike biler. De har altså bestemt seg for å holde bittelitt igjen, og eventuelle andre biler i 2030 skal være mildhybrider.
Allerede i dag kan Volvo lokke med fem elbilmodeller, EX40, EC40, EX30, EM90 og EX90, og minstemann EX30 er også den største når det kommer til salg ‒ for tiden ranket som den 3. bestselgende elbilen i Europa.
De har også på gang en sedansøster til SUV-flaggskipet EX90 som heter ES90, og denne skal lanseres i Stockholm i mai neste år. I tillegg har de på gang ytterligere fire elbiler, og dette inkluderer en EX60. Her en sniktitt på Volvo ES90:
For å gjøre dette mest mulig strømlinjeformet har Volvo laget en ny base som består av en grunnleggende kjerne av systemer, moduler, programvare og maskinvare kalt Volvo Cars Superset.
Det er en enkelt teknologi- og programvarebase som skal brukes i framtidige produktserie, og fungerer som de gode gamle byggeklossene som kan konfigureres på mange forskjellige måter.
Med andre ord vil et utvalg eller en undergruppe av byggeklosser fra Superset-teknologistabelen benyttes på hver bil, og målet er selvsagt å forbedre hvert element med tiden.
Volvo forklarer dette med at arbeidet de gjør med EX90 vil komme ES90 til gode, og at arbeidet som gjøres for ES90 fortsetter over til utviklingen av EX60. Ja, dere skjønner.
‒ Volvo Cars Superset-teknologistabelen er en sann gamechanger ‒ den lar all vår ingeniørinnsats kanaliseres i én enkelt retning som driver alle produktene våre, i stedet for å jobbe med spesifikke bilprosjekter, sier Anders Bell, Chief Engineering & Technology Officerat Volvo Cars.
‒ Ingeniørene våre vil jobbe på ett supersett, kontinuerlig forbedre, vokse og utvide dets muligheter og funksjoner. Dette åpner for dramatisk forbedret kvalitet, økt hastighet til markedet og stadig bedre biler for kundene våre.
Volvo forklarer at de nå driver med lukket sløyfe-utvikling basert på data, tilkobling, programvare og kjernedatabehandling, og mener at skiftet til kjernedatabehandling er minst like viktig som skiftet til elektrifisering.
«Det påvirker alt som er knyttet til bilens elektriske system, og de potensielle fordelene er ubegrensede», melder de.
Den lille revolusjonen som nå foregår hos Volvo inkluderer også en ny generasjon plattform som dermed går fra SPA2 til SPA3, og her kombineres de nyeste fremdrifts, elektriske og elektroniske systemene som bilen er bygget på.
SPA3-plattformen er selvsagt støttet av Volvo Cars Superset, og den aller første bilen blir den mellomstore SUV-modellen EX60. Over i Torslanda preppes allerede nå anlegget for å lage SPA3-biler.
Den nye plattformen åpner selvsagt for en rekke forbedringer, som bedre kjernedatabehandlingsevne og ikke minst er 3. generasjon plattform enda mer skalerbar. Det er viktig. For dette åpner for å lage biler i alle slags størrelser på samme teknologibase, som for eksempel lille EX30 og store EX90.
«En skalerbar SPA3-arkitektur øker synergier og forbedrer teknologieffektiviteten når det kommer til kjernedatabehandling, batterier, e-motorer, megacasting og modulær produksjon – alle faktorer som bidrar til å redusere kostnadene ved å produsere biler betydelig», forteller Volvo videre.
For å komme i mål med alt dette har det svenske merket også inngått et enda tettere samarbeid med Nvidia som står bak den viktige brikken Nvidia Drive Orin. Det er nemlig denne som driver en masse viktige funksjoner, som AI-baserte aktive sikkerhets- og kjøreassistentsystemer og åpner for framtidig selvkjøring.
Så hvor imponerende er denne brikken? Vel, hold deg fast, Orin-systemet er i stand til over 250 billioner operasjoner per sekund (TOPS).
Så ja, helt uvirkelig at en liten brikke som dette er så lynrask, men som vi nå skjønner er dette en viktig brikke i et stort spill ‒ nemlig morgendagens biler.
Les også: