I 2. kvartal i år sto elbilene for 26 prosent av Volvos salg, den høyeste andel av merkene svenskene sammenligner seg med, og nesten halvparten av bilene var også ladbare ‒ 48 prosent.
Fram mot 2030 skal Volvo satse hardt på elbiler og ladehybrider, og når vi går inn i et nytt tiår er målet at salget bestå av mellom 90 og 100 prosent slike biler. De har altså bestemt seg for å holde bittelitt igjen, og eventuelle andre biler i 2030 skal være mildhybrider.
For å gjøre dette mest mulig strømlinjeformet har Volvo laget en ny base som består av en grunnleggende kjerne av systemer, moduler, programvare og maskinvare kalt Volvo Cars Superset.
Det er en enkelt teknologi- og programvarebase som skal brukes i framtidige produktserie, og fungerer som de gode gamle byggeklossene som kan konfigureres på mange forskjellige måter.
Med andre ord vil et utvalg eller en undergruppe av byggeklosser fra Superset-teknologistabelen benyttes på hver bil, og målet er selvsagt å forbedre hvert element med tiden.
Volvo forklarer dette med at arbeidet de gjør med EX90 vil komme ES90 til gode, og at arbeidet som gjøres for ES90 fortsetter over til utviklingen av EX60. Ja, dere skjønner.
Volvo forklarer at de nå driver med lukket sløyfe-utvikling basert på data, tilkobling, programvare og kjernedatabehandling, og mener at skiftet til kjernedatabehandling er minst like viktig som skiftet til elektrifisering.
«Det påvirker alt som er knyttet til bilens elektriske system, og de potensielle fordelene er ubegrensede», melder de.
Den lille revolusjonen som nå foregår hos Volvo inkluderer også en ny generasjon plattform som dermed går fra SPA2 til SPA3, og her kombineres de nyeste fremdrifts, elektriske og elektroniske systemene som bilen er bygget på.
Les også:
- Rekkeviddekonge med Stealth-look
- En Koenigsegg Agera med blomstertapet!
- Prisene for Cupra Tavascan er klare