Cupra Terramar er en ganske så tøff SUV som skal ta det spanske merket opp i et nytt marked. (Fotos: Cupra)

Cupra viser fram ny sporty modell

Dessverre er ikke Cupra Terramar en elbil, så selv med en saftig elektrisk rekkevidde for ladehybriden glipper denne for nordmenn.


Cupra Terramar, en slags søster av nye Audi Q3, går rett inn i et hett segment som en sportslig SUV, og bærer også merkets nye designspråk.

Terramar følger dermed etter nylige lanseringer av nye Leon, Formentor, Born VZ og Tavascan, og det spanske merket slår like godt fast at dette er deres nye helt for en helt ny æra.

-->
‒ Med Cupra Terramar vil vi ikke bare utvide vår portefølje av produkter, men samtidig hjelpe merkevaren vår til å «vokse opp» ved å bringe Cupra upmarket, til nye kunder og nye voksende segmenter, imidlertid uten å miste vår opprørske og utfordrerånd. sier Wayne Griffiths, administrerende direktør i Cupra.

‒ En bil som forsterker Cupra i dag som et merke som er mer modent, mer selvsikker i retningen og sikrere i sin identitet enn noen gang før, uten å gå på akkord med en opprørsk ånd og autentisitet.

Som vanlig med Cupra-modellene er også Terramar designet og utviklet i Barcelona, og skal settes sammen i Audis Györ-fabrikk i Ungarn. Cupra tilhører som kjent Seat, som er et av mange merker i Volkswagen-konsernet.

At de sikter seg inn på et høyere marked viser verdenspremieren, som tok plass i forbindelse med 37. America’s Cup, verdens mest prestigerunge seilas sponset av et annet merke fra den øverste hylla ‒ Louis Vuitton.

Og bilmerket trives i det våte element.

De har nylig vist fram noe så spesielt som en elektrisk yacht laget i samarbeid med De Antonio Yachts, og denne er faktisk litt inspirert av elementene og fargen til Terremar som nå er vist fram. Ja, den heter til og med E23 Terramar.

Den nye bilmodellen har selvsagt alt det nye Cupra kan by på og er satt sammen av en rekke bærekraftige materialer, og på innsiden finner vi blant annet et 12,9-tommers infotainment og et lydanlegg fra Sennheiser med 12 høyttalere.

Men for oss nordmenn er det altså et problem ‒ dette er ikke en elbil. 

Cupra har klar hele fem drivverk-alternativer fra start av, fra en ren bensiner til mildhybrid og en såkalt e-Hybrid, og ladehybriden kan helt klart fungere som en elbil i hverdagen. 

Denne som leverer 272 hk og kan by på ting som en ny adaptiv chassiskontroll og Akebono-bremser imponerer virkelig på den elektriske rekkevidden ‒ for den er oppgitt til over 110 kilometer. 

Så ja, dette er en bil mange nordmenn helt sikkert kunne tenkt seg, men her er det dessverre den gamle regla ‒ bare se, ikke røre. 

Trøsten er at det er en ny Cupra Born-versjon som strekker ut rekkevidden og lader enda raskere, og VZ-versjonen har som splitter nye Terramar også et nytt 12,9-tommers infotainment og et Sennheiser-anlegg. Så ja, den er helt klart en liten trøst.

For Cupra Terramar kommer altså ikke til sjøfartnasjonen Norge.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Cupra