Cupra Terramar, en slags søster av nye Audi Q3, går rett inn i et hett segment som en sportslig SUV, og bærer også merkets nye designspråk.
Terramar følger dermed etter nylige lanseringer av nye Leon, Formentor, Born VZ og Tavascan, og det spanske merket slår like godt fast at dette er deres nye helt for en helt ny æra.
Som vanlig med Cupra-modellene er også Terramar designet og utviklet i Barcelona, og skal settes sammen i Audis Györ-fabrikk i Ungarn. Cupra tilhører som kjent Seat, som er et av mange merker i Volkswagen-konsernet.
At de sikter seg inn på et høyere marked viser verdenspremieren, som tok plass i forbindelse med 37. America’s Cup, verdens mest prestigerunge seilas sponset av et annet merke fra den øverste hylla ‒ Louis Vuitton.
Og bilmerket trives i det våte element.
De har nylig vist fram noe så spesielt som en elektrisk yacht laget i samarbeid med De Antonio Yachts, og denne er faktisk litt inspirert av elementene og fargen til Terremar som nå er vist fram. Ja, den heter til og med E23 Terramar.
Cupra har klar hele fem drivverk-alternativer fra start av, fra en ren bensiner til mildhybrid og en såkalt e-Hybrid, og ladehybriden kan helt klart fungere som en elbil i hverdagen.
Denne som leverer 272 hk og kan by på ting som en ny adaptiv chassiskontroll og Akebono-bremser imponerer virkelig på den elektriske rekkevidden ‒ for den er oppgitt til over 110 kilometer.
Så ja, dette er en bil mange nordmenn helt sikkert kunne tenkt seg, men her er det dessverre den gamle regla ‒ bare se, ikke røre.
Les også:
- Vanquish returnerer som tidenes raskeste Aston Martin
- Toyota Norge med stor varebil-avtale
- Elbil: Lommeboka teller mest, deretter miljøet