En ny folkesykdom har spredd bak rattet, en som stjeler fokus fra det man egentlig skal gjøre ‒ å følge med på trafikken.
Store innvendige berøringsskjermer og en enda større avhengighet av smarttelefonen har fått eksperter til å rope varsko, og utviklingen har til og med gått så langt at Statens vegvesen har innledet
et prosjekt hvor folket kan lære seg til å bli kvitt uvanene.
Det å miste fokus på trafikken kan i verste fall ende med dødsulykker, noe som heldigvis ikke skjer så ofte. Men mange får seg en dyr lærdom gjennom en bulk som enkelt kunne vært unngått, noe også skadetallene til Gjensidige viser.
I tillegg er det også en bilsykdom som sprer seg, nemlig at bilene blir stadig større. Det hjelper lite på den såkalte parkeringsbulkingen, et fenomen som mange har opplevd.
For det smeller stadig oftere, og fram til 31. august har Gjensidige mottatt 51.000 skademeldinger. Det betyr at i snitt har 210 skademeldinger tikket inn til forsikringsselskapet hver eneste dag så langt i år.
Og dette kommer på toppen av en økning på 10 prosent fra 2022 til 2023, og oppgangen har fortsatt inn i 2024 ‒ 51.000 skademeldinger for personbiler er 6 prosent flere enn samme periode i fjor.
‒ Vi er urolige over den negative utviklingen i et samfunnsperspektiv. Vi har sett utviklingen over flere år, som har vist at nordmenn bulker stadig mer, sier konserndirektør Berit Nilsen i Gjensidige.
‒ Den negative trenden har i hvert fall noen åpenbare forklaringer. Veksten i kjøretøyparken med en tilstrømning av bredere, lengre og tyngre kjøretøy er elementer i utviklingen. Gjennomsnittslengden på nye biler har økt med 20 centimeter de siste 10 årene, mens bredden har vokst med 8 centimeter. Det gjør det mer krevende å navigere bilen, sier Nilsen.
En ting er en liten bulk, men moderne biler har så mye elektronikk at ting blir veldig raskt veldig dyrt. Så bilistene er nok mer villig til å bruke forsikringen nå enn tidligere, da en liten bulk bare ga et lite innhogg i lommeboka og du berget bonusen ved å betale det sjøl.
Gjensidige sier iallfall at de erfarer at det nå blir en forsikringssak selv for den minste bulk eller ripe, og de ser også en økning i antall saker på andre områder som eksempelvis glasskader.
Det er også et paradoks at den store økningen i bulker kommer på en tid der bilene blir stadig mer selvkjørende og antall førerassistenter vokser. Disse skal som kjent hjelpe til med å unngå kollisjoner.
Gjensidige spør seg om utviklingen av teknologi og sjåfører som stoler for mye på denne gir en økt risikoadferd.
‒ Sikkerhetsmekanismene kan bidra til å gi en falsk trygghet, og at mange føler seg udødelige bak rattet, sier konserndirektøren.
Så var det denne uoppmerksomheten.
‒ Andre åpenbare årsaker til stadig mer bulking er høy fart og uoppmerksomhet, kanskje spesielt knyttet til skjermbruk, sier Nilsen.
Hun peker på en fersk undersøkelse Ipsos har gjort for Gjensidige hvor 56 prosent svarer at de har opplevd at den interaktive skjermen i bilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien/kjøringen. Over halvparten, altså.
‒ Dessuten er de enorme kreftene som skjuler seg i mange biler med flere hundre hestekrefter åpenbart negativt for trafikksikkerheten, sier Berit Nilsen.
‒ Ulike analyser viser at hestekrefter alltid har stor betydning for antall ulykker.
Les også: