To ting har endret kjørevanene til bilister ‒ store innvendige berøringsskjermer og smartmobiler. Begge to stjeler oppmerksomhet fra det som er viktig, nemlig å holde fokus på selve kjøringen.
Ifølge Statens vegvesen medvirker uoppmerksomhet til hver tredje dødsulykke på veiene, og på toppen kommer alle som blir skadet ‒ noe for livet.
For skjermbruk bak rattet gjør trafikken farligere, noe også alt annet som stjeler fokus fra selve kjøringen bidrar til.
‒ Gode holdninger er bra, men det viktigste er hva vi faktisk gjør, sier Rita Aarvold i Statens vegvesen, som har psykologibakgrunn og vet mye om hvordan vi oppfører oss i trafikken.
‒ Og fordi det er vanskelig både å bli kvitt uvaner og skape nye vaner, setter vi i gang et helt nytt og unikt prosjekt som vi har kalt «Norges store kjøreutfordring». Dette er en del av den nasjonale oppmerksomhetskampanjen «Takk for oppmerksomheten».
Oppskriften er enkel. Prosjektet følger opp de som deltar for å få de til å slutte med noe som gjør de ufokuserte.
Ettersom det å endre vaner er vanskelig, fokuseres det her på å endre én ting om gangen. Deltakerne får en forskningsbasert oppskrift på hvordan man skal endre atferd, og så er Statens vegvesen med og støtter og oppmuntrer gjennom SMS ‘er med påminnelser, tips og råd.
Deltakerne skal registrere om de har klart målet sitt etter daglige kjøreturer.
‒ Kort sagt handler det om å sette seg helt konkrete mål om hva man skal endre for å bli mer oppmerksom, og legge planer for hvordan man skal nå målet, sier Aarvold.
‒ Hvis jeg ofte spiser burger mens jeg kjører bil, er det kanskje det jeg vil slutte med. Det er et helt konkret mål, som sammen med en plan, øker sjansen for at jeg klarer det.
Og det er langt fra håpløst å endre vaner, om det er i trafikken eller andre uvaner man helst vil bli kvitt.
I det nye prosjektet samarbeider Vegvesenet med atferdsbyrået Nudgelab, og det benyttes en veldokumentert metode for atferdsendring mye bruk innenfor mange områder slik som endring av spisevaner, alkoholbruk, trening, røyking og risikoatferd.
‒ Vi har testet ut dette i mindre format med svært gode resultater, sier Aarvold.
‒ Tidligere i år gjennomførte vi et eksperiment for å se om det er mulig å bli en mer oppmerksom sjåfør på 8 uker. 9 av 10 klarte å endre vaner. Mange valgte også å slutte å gjøre andre ting i tillegg. Dette viser at det å få en enkel oppskrift, komme i gang med endring og føle mestring, vil kunne føre til ytterligere endringer.
Eksperiment viste altså en klar framgang for de aller fleste.
‒ For meg har det vært med å gjøre meg oppmerksom på mine egne uvaner når jeg kjører bil. Jeg har fått fjernet en uvane, og det gjør meg samtidig bevisst på andre uvaner, sier en.
‒ Veldig bra å være med på dette. Dette burde flere få prøve å være med på! er tilbakemeldingen fra en annen.
Vegvesenet sier at mange sjåfører er flinke, men langt fra alle. Ofte er vi ikke så oppmerksomme som vi tror vi er.
‒ Det er ikke uvanlig at man overdriver egne ferdigheter, sier Rarvold.
‒ Vi tror vi har kontroll, selv om vi driver med andre ting mens vi kjører. Dette gjør det utfordrende å få til endring. Vi tenker ofte at det er de andre som er de uoppmerksomme. De irriterer oss og gjør oss utrygge. Men vi kan nok alle være den uoppmerksomme sjåføren vi ikke ønsker å møte i trafikken.
‒ Ta en kikk på dine egne vaner bak rattet. Driver ikke du også med noe utenom å kjøre?
Statens vegvesen oppfordrer nå alle sjåfører til å være med og velge seg én ting de skal slutte å gjøre mens de kjører.
‒ Få med venner, familie, kollegaer og andre til å bli med, sier Aarvold.
‒ Er du leder i en bedrift? Hvorfor ikke få dine ansatte til å være med på denne utfordringen?
Og husk at selv små grep kan gi store effekter når det kommer til trafikksikkerheten.
Her kan du bli med på utfordringen og lære deg hvordan du enklere kan slutte med uvaner:
www.kjøreutfordringen.no.
Les også: