Mange elbilister vil ha tilbake tilgangen til kollektivfeltet. (Foto: NAF)

Elbilister vil tilbake i kollektivfeltet

Kanskje ikke veldig overraskende er det mange elbilister i Oslo-området som vil ha tilbake tilgangen til kollektivfeltet, og mer spesifikt om kveldene og helgene.


I vår ble elbilene kastet ut av kollektivfeltet grunnet arbeid på Ring 1 i Oslo sentrum, noe som gir enda mer trykk på de andre veiene i hovedstaden.

Så for å unngå at kollektivtransporten havnet i store køer ble det forbud for elbiler, hele døgnet og uavhengig av antall passasjerer i elbilen.

-->
Nå vil mange ha tilbake tilgangen om kvelden og i helgene, viser nye tall.

‒ Dette er et tiltak som kan gjøres raskt og dempe køene vi nå ser spre seg gjennom døgnet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

I en undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i juni viser at 33 prosent av elbilistene vil ha åpne kollektivfelt på kvelder og i helger, og 22 prosent mener at kollektivfeltene rundt Oslo bør åpnes for elbilister som samkjører.

Og det har også kommet signaler fra Statens vegvesen om at de vurderer en gjenåpning av kollektivfeltene på kvelder og i helger.

– Den vurderingen kan ikke ta for lang tid, sier Handagard.

‒ Spesielt vest for Oslo ser vi lange køer på tider hvor det før ikke var kø. Og det har også blitt køer på sideveier som går gjennom boligområder. Når kollektivfeltene er stengt for elbilister er veikapasiteten lavere enn den trenger være.

Elbilistene er altså tydelige på at tilgang til kollektivfelt på kvelder og i helger vil lette hverdagsreisen, men de er også opptatt av at togene går når de skal, viser undersøkelsen. Spesielt de i Akershus er opptatt av dette.

NAF mener at det må en rekke tiltak slik at trafikken flyter godt i og rundt Oslo i de tre årene Ring 1 er stengt.

– Å få togene på skinner har allerede samferdselsminister Jon Ivar Nygård lovet, sier Handagard.

– Nå har han sjansen til å vise at han tar togkaoset på alvor og finne tiltak som raskt kan bedre situasjonen for de reisende.

Hun viser til at punktligheten for togene i rushtid rundt Oslo har vært langt under målet på 85 prosent hittil i år.

I tillegg til et pålitelig togtilbud er flere bussavganger i rushtid og mer fleksible kollektivbilletter de tiltakene som totalt sett får størst oppslutning i undersøkelsen, opplyser NAF.

Dette ble spurt i Befolkningsundersøkelse hvor 1.001 personer i Oslo og Akershus deltok.

Hvilke tiltak vil gjøre din hverdagsreise enklere når Ring 1 stenger 1. juli og skal være stengt i tre år? (flere svar mulig)

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler NAF Samferdsel