Å kombinere det beste fra banebilen Maserati GT2 og Maserati MC20 må vel bli bra, og det er dette italienerne nå har gjort. Resultatet heter GT2 Stradale, og den siste benevnelsen viser at bilen hører hjemme på vanlige veier.
Ok, la oss nøste litt opp i bakgrunnen til den nye modellen. Maserati kom med den gatelovlige MC20 i 2020, og siden har det også dukket opp en banevariant kalt GT2 basert på denne.
Det skal iallfall ikke stå på ytelsene.
GT2 Stradale har faktisk 10 mer hester enn MC20, 640 hk, og den har også en vektreduksjon på 60 kilo. Den komboen gjør sitt til at GT2 Stradale fyker opp til 100 km/t på kun 2,8 sekunder ‒ lynraskt for ikke-elbiler.
Så ja, dette er den sterkeste gatelovlige Maseratien som tilbys.
‒ Maserati GT2 Stradale er et unikt produkt, som samler merkets største sportsarv, og representerer samtidig utviklingen av en av Maseratis mest ikoniske kjøretøy, MC20-halo-bilen, sier Davide Grasso, Maserati-sjef.
‒ Denne modellen beregnet for hverdagskjøring ble skapt basert på ønsket om å tilby kundene våre mer og mer når det gjelder teknisk mestring, innovasjon, design og følelser på landeveien. På den ene siden finner vi sofistikerte løsninger forbeholdt modeller designet for kun banebruk, selve symbolet på Maseratis racing-DNA; på den annen side kan vi garantere optimal komfort sammen med alle de mest avanserte førerassistentsystemene.
‒ Maserati GT2 Stradale er et produkt som kan oppfylle kravene til de mest kresne entusiastene, en ny kreasjon som uttrykker hele merkevarens essens.
Les også:
- Den elektriske GTI-oppfølgeren er her
- Tidenes sportsligste Mercedes-Maybach
- Spesialutgave markerer 50 år med Porsche 911 Turbo