Maserati har laget seg en ny superbil for vanlige veier kalt GT2 Stradale. (Fotos: Masersati)

Ny superbil fra Maserati

Navnet er Maserati GT2 Stradale, og er en ny supersportsbil fra det italienske merket. Se bilder.


 Å kombinere det beste fra banebilen Maserati GT2 og Maserati MC20 må vel bli bra, og det er dette italienerne nå har gjort. Resultatet heter GT2 Stradale, og den siste benevnelsen viser at bilen hører hjemme på vanlige veier.

Ok, la oss nøste litt opp i bakgrunnen til den nye modellen. Maserati kom med den gatelovlige MC20 i 2020, og siden har det også dukket opp en banevariant kalt GT2 basert på denne.

Nå dukket det altså opp en ny gatelovlig versjon av racerbilversjonen av MC20, så ja, i kjent italiensk stil litt forvirrende.

Dermed byr Maserati GT2 Stradale på en kombinasjon av ytelsene til en racerbil og kvalietetene til superbilen MC20.

«Den nye supersportsbilen fremkaller dermed stil og racingytelse, samtidig som den sikrer en ideell følelse og komfort under alle bruksforhold, uten å ofre den beste kjøreopplevelsen på veien, typisk for en Maserati», melder bilmerket selvsikkert.

Det skal iallfall ikke stå på ytelsene.

GT2 Stradale har faktisk 10 mer hester enn MC20, 640 hk, og den har også en vektreduksjon på 60 kilo. Den komboen gjør sitt til at GT2 Stradale fyker opp til 100 km/t på kun 2,8 sekunder ‒ lynraskt for ikke-elbiler. 

Så ja, dette er den sterkeste gatelovlige Maseratien som tilbys. 

Bilen har i tillegg sofistikerte aerodynamikk arvet fra racingsøsken, så den bør sitte greit også i svingene.

Dette er en Maserati, så det florerer selvsagt at muligheter for å tilpasse bilen akkurat dine ønsker gjennom pakker som øker ytelsen og estetikken, og det er selvsagt Fuoriserie-innhold å velge mellom også for denne.

‒ Maserati GT2 Stradale er et unikt produkt, som samler merkets største sportsarv, og representerer samtidig utviklingen av en av Maseratis mest ikoniske kjøretøy, MC20-halo-bilen, sier Davide Grasso, Maserati-sjef.

‒ Denne modellen beregnet for hverdagskjøring ble skapt basert på ønsket om å tilby kundene våre mer og mer når det gjelder teknisk mestring, innovasjon, design og følelser på landeveien. På den ene siden finner vi sofistikerte løsninger forbeholdt modeller designet for kun banebruk, selve symbolet på Maseratis racing-DNA; på den annen side kan vi garantere optimal komfort sammen med alle de mest avanserte førerassistentsystemene.

‒ Maserati GT2 Stradale er et produkt som kan oppfylle kravene til de mest kresne entusiastene, en ny kreasjon som uttrykker hele merkevarens essens.

Maserati GT2 Stradale hadde verdenspremiere under The Quail i California, og der var også to andre spektakulære Trident-biler ‒ MC20 Icona og MCXtrema. Førstnevnte fikk dermed sin nordamerikanske debut.

MC20 Icona avduket i juni er en spesiell serie laget for å feire 20-årsjubileet for merkets comeback i GT-mesterskapet, og bilen kommer kun i 20 eksemplarer.

MCXtrema skal på sin side lages i 62 eksemplarer, og dette er et banemonster med 730 hk som gjør den til den aller sterkeste Maserati ute på banene.

Begge bilene drar altså Maserati GT2 Stradale veksler på, så dette bør bli en virkelig morsom kjøremaskin.

Her er flere bilder av den helt nye modellen:

Les også:

Debatt