Normalt når bilmerkene lager litt mer spreke utgaver av nåværende elbiler går det utover en ting ‒ rekkevidden. Men slik er det ikke med GTI-oppfølgeren ID. 3 GTX.
Det tyske merket har oppdatert sin første ID-bil, og ID.3 Pro er for eksempel utstyrt med et batteri på 77 kWh og har en WLTP-rekkevidde på 553 kilometer. Men det er bokstavelig talt milevis unna det GTX-utgaven kan lokke med.
For med denne versjonen som har et batteri på 79 kWh akkurat som også ID.4 og ID.7 bryter også lille ID. 3 den nye 600-grensen, for den lander akkurat på 600 kilometer. Det er også en ID.3 GTX Performance-utgave, og her faller rekkevidden med noen kilometer ned til 590 kilometer.
I tillegg er kreftene selvsagt på plass, for dette er tross alt en elektrisk GTI-utgaven. Men Pro S har 204 hk økes dette til 286 kilometer for standardutgaven av GTX og hele 326 hk for ytelsesversjonen. Begge har et dreiemoment på 545 ‒ mer enn selv de kraftigste V6 turbo-motorene til Volkswagen.
Her ytelsesversjonen:
‒ GTX er benevnelsen på toppmodellene på tvers av Volkswagens ID.-familie, og kombinerer sportslighet med anvendelighet, sier Sølve Kværn, fungerende leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller.
‒ ID.3 GTX frir til entusiastene, og med Performance-versjonen kan kundene få en svært engasjerende kjøreopplevelse, slik som GTI har stått for i årtier.
Når vi snakker GTI må vi selvsagt også snakke ytelser ‒ ID.3 GTX gjør 0-100 km/t på 5,9 sekunder og ID.3 GTX Performance klarer denne øvelsen på 5,7 sekunder.
ID.3 GTX Performance blir også den første modellen i ID.-familien med en toppfart på 200 km/t.
Videre går det også hakket mer unna med ladingen, og med 185 kW skal 10-80 prosent gjøres på 26 minutter.
I tillegg skiller selvsagt bilene seg fra resten av ID. 3-bilene rent grafisk, og utvendig har GTX støtfangere med et nytt svart luftinntak i diamant-design og nye kjørelys. ID.3 GTX har IQ. Light LED-nærlysene som standard.
Innvendig er det naturligvis røde GTI-detaljer i det mørke interiøret, sportsseter og et raskere infotainment-system via en oppgradert skjerm på 12,9 tommer.
Kjøreegenskapene får seg et løft gjennom DCC Sport adaptivt understell som er standard på Performance-utgaven, og med et lavt tyngdepunkt bør en ID. 3 GTX sitte ganske godt gjennom svingen.
ID.3 GTX har også flere paralleller til Golf GTI – blant annet i fargevalget. «Kings Red» metallic-fargen trekker referanser til den klassiske «Solid Tornado»-rødfargen på Volkswagen Golf GTI, forklarer Volkswagen. I tillegg kan ID.3 GTX fås i fargene Moonstone grå, Grenadill sort metallic, Glacier hvit og Scale sølv metallic.
Det er altså åpnet for bestilling, og ID.3 GTX starter på 481.900 kroner inkludert frakt og levering Oslo. Et lite hakk opp finner vi altså ID.3 GTX Performance, men denne starter kun 7.800 kroner over – 489.700 kroner inkludert frakt og levering Oslo.
‒ Tatt i betraktning at Performance-utgaven har en utstyrspakke utover standard GTX med verdi på over 70.000 kroner, er bilen svært attraktivt priset, noe som gir stor verdi for kundene, sier Kværn.
‒ Utstyrspakken inkluderer blant annet førerassistentpakke, interiørpakke+, AR Head-up display og Harman Kardon lydanlegg for å nevne noe.
Her Volkswagen ID. 3 GTX:
Og her Volkswagen ID. 3 GTX Performance:
Les også: