McMurtry Speirling er en voldsom rask hyperbanebil. (Fotos: McMurtry)

Ny rekord for ultraraske McMurtry

McMurtry Speirling med en vifte som sørger for ekstra marktrykk vifter seg fra den ene rekorden til den andre. Nå har elbilen besøkt verdens mest berømte korketrekker.


Britiske McMurtry har laget det som er en av historiens desidert raskeste biler, kanskje den aller raskeste, og det har den allerede bevist flere ganger.

Da den ekstreme hyperbanebilen i en prototypeutgave av McMurtry Speirling Pure luftet seg på hjemmebane, rundt Castle Combe-banen, knuste den også bestetiden satt av en Formel 3-bil. Og det med kun 80 prosent kraft og en begrenset toppfart på 250 km/t.

Ikke at det var overraskende.

Over på Hockenheim-banen i Tyskland sendte den selveste Mercedes-AMG One inn i skammekroken, for selv med 75 prosent kraft og 70 prosent marktrykk fullførte prototypen en runde 14 sekunder raskere enn Mercedes-monstret. Det er total utklassing.

Ikke at det heller var overraskende.

For første gang McMurtry viste hva som bor i denne var under Goodwood Festival of Speed tilbake i 2022, og det endte som det måtte. Det ble ny rekord, og bare så det er sagt ‒ Nick Heidfeld har faktisk kjørt Formel 1-bilen McLaren-Mercedes MP4/13 der ‒ det gikk to sekundere tregere enn Speirling…

Ja, du har selvsagt lyst til å se McMurtry fly gjennom bakkeløpet, så klip deg godt fast i stolen og trykk play.

Dette er altså et beist av en elbil som har 1.000 hester, veier under 1.000 kilo og har et par tonn med marktrykk takket være vifteløsningen. Det er ganske uvirkelige tall, og en uslåelig kombinasjon.

Det skulle McMurtry vise over på Laguna Seca med den berømte korketrekkeren, for der har det akkurat foregått et bakkeløp.

Reverse Corkscrew Hillclimb kjører banen motsatt vei, og dermed får de korketrekkeren i motbakke. Banen inkluderer også svingene 11, 10 og 9, og Speirling glefset like godt i seg to rekorder.

Nytt av året er nemlig en litt justert distanse, og bare for å virkelig vise muskler kjørte også den faste testføreren Max Chilton det gamle oppsettet. Chilton er for øvrig en tidligere F1- og IndyCar-fører.

På den gamle og litt lengre strekket brukte McMurtry Speirling 28,6 sekunder, og smadret rekorden holdt av Lotus Type 77 Formula One Car fra 1977 med 6 sekunder.

Så var det duket for den store bakkeløps-konkurransen.

Og for å bedre skjønne hvor rask denne bilen er tar vi med topp 3 i denne konkurransen.

  1. McMurtry Speirling: 21,958 sekunder
  2. Ford Falcon racerbil 1967: 29,004 sekunder
  3. Ferrari SF90 2022: 29,822 sekunder
Den var altså nærmere 8 sekunder raskere enn Ferraris SF90 på et så kort strekke, en superbil med 780 hk. Helt vanvittig.

‒ Korketrekkeren er et av de mest kjente hjørnene i verden. Normalt er det en blind tilnærming når man nærmer seg, så i omvendt bakkestigning er den usynlig ved avkjørselen, forklarer Chilton.

‒ Du må skyte opp 18 meter høydemeter og så håpe du har valgt riktig linje når du kommer over toppen. Heldigvis hadde jeg viftekraft for å holde meg fast i bakken. Det har vært en ganske spesiell opplevelse å konkurrere i og sette rekord i Laguna Seca Hillclimb.

Denne bilen utgjør basisen til McMurtry Speirling Pure som kundene kan bestille som har det samme unike downforce-on-demand-systemet for å gi eksepsjonelt marktrykk. Den elektriske drivlinjen på 1.000 hk tilbyr valgbare ytelsesdriftsmoduser fra GT3 til F1 og IndyCar-nivåer.

Videre skal McMurtry vise hva som bor i hyperbilen med «vanlige» førere bak rattet, for både McMurtry administrerende direktør Thomas Yates og den erfaren historisk racer Philip Kadoorie skal lufte bilen rundt Laguna Seca i forbindelse med Monterey Motorsports Reunion lørdag.

‒ Reverse Corkscrew Hillclimb har vært en så hyggelig måte å vise fram bilene i fart for første gang noensinne på amerikansk jord, sier Yates.

‒ Spenningsnivået fra alle her på Laguna Seca har gjort det veldig minneverdig. Du vil se mye mer av McMurtry i USA i løpet av de kommende årene.

Du skal også få se mer av Speirling akkurat nå. Her får du nemlig se Chilton temme den fryktede korketrekkeren:

Les også:

Debatt