Det kommer nå et historisk høyt priskutt på en bilmodell, og den er rettet mot Voyah Free. (Fotos: Voyah)

Gedigent priskutt på Voyah Free

Voyah Norge følger Voyah Danmark og slår til med det de selv kaller for tidenes priskutt på Free-modellen.


Nå blir ikke Free helt gratis, men Norge følger altså i hjulsporene til Danmark og knaller til med et kjempekutt på prisen.

I Danmark kappet de tilbake i mai prisen på Voyah Free med elleville 200.000 danske kroner, som i skrivende stund betyr et prisfall på 316.000 kroner. Til sammenligning har Citroën Norge satt startprisen for nye ë-C3 på 208.900 kroner, så reduksjonen til danskene tilsvarer en og en halv splitter ny ë-C3.

Det tok prisen for en Voyah Free Platinium ned til 399.990 danske kroner, noe som i skrivende stund er 632.000 norske kroner. Men det er faktisk mer enn hva Free nå kommer til å koste i Norge.

Også Voyah Norge har kjørt en kampanje på Free, og denne gjorde elbilen 90.000 kroner billigere. Men nå klasker de til med en reduksjon på 190.000 kroner, så ja, nesten en ë-C3.

– Så vidt oss bekjent er det aldri noen som har kuttet like mye i prisen på en nybil i Norge noensinne, sier Torje Sulland, CEO hos Voyah-importør Electric Way.

‒ Vi mener dette er tidenes mulighet til å skaffe seg en bil i toppklasse til en veldig god pris.

Voyah Free var på plass i Norge våren 2022, og SUV-modellen kan by på 4WD som standard og en WLTP-rekkevidde på 500 kilometer. Fram til nå har den hatt en listepris på 789.000 kroner.

Nå har de hentet fram motorsagen, og fra 20. august lyder prisen for en ny og oppdatert Free-versjon på 599.000 kroner. Og det blir altså den nye listeprisen.

– Dette er ikke en salgskampanje, men rett og slett en fullstendig reprising av Voyah Free i Norge, sier Sulland.

‒ Vi har jobbet i lang tid med produsenten av Voyah, kinesiske DongFeng, for å få prisen ned. Nå er vi i mål, og vi gleder oss til å gi norske bilkjøpere det vi mener er et ganske rått tilbud.

Voyah er tilgjengelig gjennom Sulland-gruppens egne Voyah-forhandlere, samt hos samarbeidspartneren Motorgruppen/Motorforum.  Det betyr at Free finner veien til 25 bilforhandlere over hele Norge ‒ fra Kristiansand i sør til Alta i nord.

Det er altså en oppdatert versjon på gang, og dette er blant nyhetene:

  • Automatiske fjernlys
  • Ny app-funksjonalitet, flere brukere, bedre kontroll på lading
  • Forbedret adaptiv cruisekontroll
  • Forbedret DAB-mottakelse
  • Apple CarPlay/Android Auto via tredjepartsløsning
  • Forbedring av ulike funksjoner i infotainment og åpne/lukke funksjon, ladelukelogikk mm.
  • Ulike programvareoppdateringer
‒ Voyah Free er nå en etablert og voksen bilmodell uten barnesykdommer, sier Sulland.

‒ Vi har solgt unna de bilene vi tidligere hadde på lager, og kan tilby helt nye biler til en helt ny pris.

Electric Way sier at det norske markedet nå har modnet i forhold til kinesisk elbil, og viser til at nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at hver 10. nye personbil i Norge er en kinesisk elbil.

De forventer at denne trenden fortsetter, ettersom Norge ikke er en del av EU’s straffetoll på kinesiske elbiler innført tidligere i sommer.  Her varierer de nye tollsatsene fra 17,4 til 37,6 prosent, og kommer på toppen av tollen på 10 prosent som allerede eksisterte.

Men den treffer ikke Voyah Frree her i Norge, som altså går fra 789.000 kroner til 599.000 kroner i et jafs.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Voyah Voyah Free