Smart, eid av Mercedes og Geely, har selvsagt lagt opp til trådløse oppdateringer av sine modeller, kalt Over-The-Air (OTA) på fagspråket.
Bilmerket følger nemlig med på hva som blir skrevet og leser tilbakemeldingene fra eierne, og på den måten kan de finjustere bilene fortløpende gjennom OTA.
Og kanskje de har lest vår test av Smart #3 Brabus, hvor testpilot Joachim hadde litt å plukke på programvaren?
Les også:
Vel, uansett, den nye oppdatering kalt OTA 1.4.0 åpner både for flere optimaliseringer som skal gi en enda bedre kjøreopplevelse, og dette inkluderer lavenergi-regenerering og den digitale ledsageren som både Smart #1 og Smart #3 har.
‒ Hos Smart er kunden i sentrum for alt vi gjør. Vi lytter kontinuerlig til kundenes tilbakemeldinger og streber etter å forbedre brukeropplevelsen med hver oppdatering, sier Xuan-Zheng Goh, leder for produktledelse i smart Europe.
‒ På denne måten bruker vi teknologi på en intelligent og ansvarlig måte for å kontinuerlig forbedre produktene våre, og gir kundene våre en bedre eierskapsopplevelse med hver reise.
Smart er for tiden virkelig på hugget, og skal 28. august vise fram det neste steget i modell-stigen, og ja, de hopper nok en gang over partallet. Den kommende Smart blir #5, og er en slags friluftbasert SUV med tøffe terrengegenskaper.
Slik ser Smart #5 ut:
Men de har altså ikke glemt de nåværende modellene som begge er på plass i Norge, og gjør altså disse enda litt smartere med trådløse og gratis oppdateringer.
Bilmerket sier at de vil fortsette å oppdatere programvaren slik at bilene blir både mer effektiv, pålitelig og gir en hyggelig mobilitetsopplevelse. Og det er ikke bare ord.
Smart har allerede rundet fem oppdateringer, og den siste er altså på vei ut i luften.
Versjon 1.4.0 åpner for en rekke nye funksjoner og optimaliseringer som bør gjøre bilene enda bedre, og i tillegg til optimalisert energigjenvinningsstyring kan vi nevne oppdaterte trafikkmeldinger.
Dette inkluderer oppdateringen slik Smart selv forklarer den:
Vehicle-to-load: Som en del av energistyringen kan trekkbatteriet til Smarts elbiler levere strøm til eksterne enheter. Dette krever dog en spesiell enhet-til-kjøretøy-kabel.
Lavenergi-regenerering: Denne nye funksjonen gjør at effekten av nedbremsing kan merkes mer skånsomt. Så snart den aktiveres og gasspedalen slippes, reagerer kjøretøyet mindre energisk, effekten av regenerativ bremsing er jevnere for passasjerene og dette gir enda mer komfort for sjåføren. Funksjonen må velges hver gang kjøretøyet startes på nytt, den er ikke satt som standard.
Nye lydopplevelser for smart #1: Denne oppdateringen muliggjør nye lydeffekter for interiøret i Smart #1 Premium og nye motorsimuleringslyder i Smart #1 Brabus og Smart #1 Launch Edition.
Smart følgesvenn: For første gang kan avataren velges for begge modellene ‒ #1 og #3 – enten den karakteristiske rev-avataren eller geparden. Du kan også angi om avataren skal vises animert eller som statisk grafikk. Ditt valg av smart Companion er lagret.
Fleksibelt 360-graders kameravindu: «Bilde-i-bilde» 360-graders kameravisning (hvis tilgjengelig) kan plasseres etter ønske på sentralskjermen.
Les også: