Hyundai Kona er en populær bil som det ruller opp mot 25.000 av her i Norge, og nå blir det garantert enda. (Fotos: Hyundai)

Knaller til med rekordlav rente

Hyundai gjentar suksessen fra i vår, og ruller ut en ny kampanje med 0,01 prosent rente på Kona-modellen.


Tilbake i 2018 var Nissan Leaf årets mest registrerte nybil, men det var en annen som skapte de mest hysteriske tilstandene. Hyundai hadde nemlig en ganske kompakt og rimelig elektrisk SUV på gang.

Det koreanske merket ble tatt på senga over det norske trykket, og resultatet var stadig voksende ventelister. Mange tusen måtte pent vente på sin nye elbil, noen i mange, mange måneder.

Siden har markedet flommet over av elektriske SUV-modeller og de lange ventetidene er heldigvis over, og for Konas del er også utgaven som skapte bølger pensjonert. I fjor høst dukket det opp en helt ny Kona Electric.

Responsen har ikke latt vente på seg, og etter sju måneder av 2024 er Kona den 8. mest populære nybilen målt etter antall registreringer. Og en av grunnene er en kampanje tilbake i april.

Hyundai Norge garderte seg ved å kjøre denne i gang 2. april, dagen før kunne folket ha forvekslet den for en aprilspøk. Det var nemlig et svært så gunstig tilbud ‒ 0,01 prosent rente både på lån og leasing og 0 kroner i innskudd.

Og har man funnet en suksessformel bør man selvsagt gjenta den.

‒ Kona Electric er en veldig viktig modell for oss, og er en av spydspissene i vår elektriske modellportefølje. Bilen produseres dessuten i Tsjekkia, og vi er stolte av å kunne tilby en avansert og attraktiv elbil som er bygget i Europa for europeiske kunder, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

‒ Salget av Kona Electric har vært høyt i mange år, og den er vår desidert mest solgte bil i Norge i 2024. Det viser at kundene setter pris på det gode ryktet Kona Electric har opparbeidet seg siden den først ble lansert i 2018, og ikke minst at svært mange kunder har satt stor pris på den oppdaterte modellen som ble lansert på tampen av fjoråret.

Kampanjen gir 0,01 prosent rente på Kona Electric i Premium eller N Line utstyrsnivå, og nok en gang gjelder det både lån og leasing.

‒ Kunderesponsen på 0,01 prosent rente var overveldende da vi lanserte den rekordlave renten vår like etter påske, og svært mange kunder sikret seg en Kona Electric på vårparten, sier Knudsen.

‒ Vi ønsker selvfølgelig å lytte til kundene våre, og dermed relanserer vi nå dette ekstremt lave rentenivået.

Dagens Kona er så ny at bilen til og med har vokst i størrelse, og er nå 4,36 meter lang, 1,83 meter bred og 1,58 meter høy. Den viktige akselavstanden har økt med 60 mm til 2,66 meter, så det er enda mer innvendig plass å boltre seg på. 

Bakerst er bagasjerommet på 466 liter, og bilen har også en frunk foran. 

WLTP-rekkevidden er på 514 kilometer, og bilen kan også lokke med ting som V2L, head-up-display, 1-pedalskjøring og e-Active lyddesign.

Kjøreassistentene er også på plass gjennom Hyundai SmartSense, og det er også mulig å få Kona Electric med smart fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) som åpner for å fjernstyre bilen inn og ut av parkeringsluker ved å trykke på nøkkelen. Dette kommer som standard for bilene med utstyrsnivået Premium.

Tesla Model Y er så langt Norges klart mest populære nybil, men bak den blir den kamp om de to resterende pallplassene. Etter juli var Kona knapt 2.000 biler bak Volvo EX30 på 2. plass, så får tiden vise om en rekordlav rente tar den gamle favoritten opp i ryggen på Volvos nye favoritt. 

Les også:

Debatt