– Dette bør være en kraftig vekker for politikerne. Buss, tog og bane taper mot bilen i nær sagt alle norske byer, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Hun har lest den nye rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har laget på oppdrag fra NAF, og den slår fast at kollektivtransporten jevnt over er mindre konkurransedyktig målt mot bilen enn for fem år siden.- For 2019 finner TØI at 37 prosent av innbyggerne byene ikke hadde et godt nok kollektivtilbud.
- For 2024 har 49 prosent av de reisende ikke et godt nok tilbud.
Gjennomsnitt for alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum av byene
**Gjennomsnitt alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum, unntatt reiser til Oslo sentrum
*** Gjennomsnitt alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum av byene og områdene Nydalen, Alnabru, Haukeland Sykehus, Forus og NTNU/Gløshaugen
Dette er generalisert reisetid, ifølge NAF:
Transportøkonomisk institutt (TØI) har undersøkt reisetidene med bil og kollektivtransport på arbeidsreiser til 13 av Norges byer. Undersøkelsen dekker reiser fra 6.390 punkter i og rundt byene inn til sentrum og sentrale arbeidsplasser.
Reisetiden er justert for ulemper som kø, trengsel, for tidlig ankomst og gangtid for å gi et realistisk bilde av hvordan arbeidsreiser med ulike transportmidler oppleves.
I denne utgaven vurderer forskerne bak rapporten at kollektivtrafikk er et realistisk alternativ om reisen med kollektiv tar under 50 prosent lenger tid enn å ta bil. NAF har med en grense på hva som er «godt nok» på under dobbelt så lang tid med kollektiv sammenlignet med bil.
Les også:
- Bilen Bruce Wayne ville kjørt
- Passer en elbil for din kjøring? BMW-appen har svaret
- Smart pirrer med #5