Bilene vinner i kampen mot kollektivtransporten, iallfall når det kommer til reisetid. (Foto: NAF)

Det går stadig tregere med kollektiven

I en tid der politikerne prøve å få folk over på buss, tog og bane taper disse terreng målt mot bilene i alle de større byene. Halvparten har ikke et godt nok tilbud.


 – Dette bør være en kraftig vekker for politikerne. Buss, tog og bane taper mot bilen i nær sagt alle norske byer, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Hun har lest den nye rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har laget på oppdrag fra NAF, og den slår fast at kollektivtransporten jevnt over er mindre konkurransedyktig målt mot bilen enn for fem år siden.

Med andre ord går utvikling motsatt vei enn det politikerne ønsker.

I rapporten sammenlignes reisetider med bil og kollektiv i Norges 13 største byer, og her er det også justert for antall bytter, trengsel og kø.

  • For 2019 finner TØI at 37 prosent av innbyggerne byene ikke hadde et godt nok kollektivtilbud.
  • For 2024 har 49 prosent av de reisende ikke et godt nok tilbud.
Det er altså en økning på 12 prosentpoeng.

– Rapporten viser at halvparten av innbyggerne i og rundt de største byene ikke har et godt nok kollektivtilbud, sier Handagard.

‒ De reisende må tåle flere ulemper og lengre reisetid enn for fem år siden. Det er kritikkverdig at ikke byene lykkes bedre, når politikerne har klare mål om at folk skal sette fra seg bilen.

NAF sier at det er enorme forskjeller mellom storbyene, for eksempel i den nye og gamle hovedstaden.

I Oslo viser rapporten at 88 prosent har et godt nok kollektivtilbud på reiser til sentrum, mens i Bergen har 56 prosent et tilfredsstillende tilbud.

Videre viser tallene at 67 prosent av de i Trondheim har et godt nok tilbud og dette faller helt ned til 57 prosent i Stavanger.

Og som du kan se av alle tallene litt lengre ned har Arendal, som har nærmere 50.000 innbyggere, nærmest hopp bukk over kollektivtilbudet, og Fredrikstad er ikke så mye bedre.

– Det er oppsiktsvekkende at selv storbyene sliter med å få på plass et konkurransedyktig tilbud. I mindre byer er det svært få som har gode nok alternativer til bilen, sier Handagard.

Kollektivtransporten går altså i gal retning, mens tallene for bil viser at reisetidene til de største byene jevnt over går ned. Spesielt i utkanten av byområdene har situasjonen blitt verre for de kollektivreisende fra forrige undersøkelse, melder NAF.

– For mange som pendler inn til byene står valget mellom høye bompenger eller kollektiv som tar for lang tid. Vi er bekymret for utviklingen der bompengene øker, men alternativene fortsatt ikke holder mål, sier Handagard.

Dette kommer altså i en periode der bompengetrykket har blitt stadig større og hvor politikerne har gått til kamp mot bilene, men de spenner altså krok på seg selv ved å gjøre kollektivtransporten dårligere.

– Bompengene i byene skal være med å få flere til å reise kollektivt, slår Handagard fast.

‒ Men målet om at biltrafikken ikke skal øke er urealistisk hvis ikke folk kommer seg fra der de er til dit de skal med kollektivtransport. Rapporten viser at de fleste byene er langt unna å gi folk det tilbudet.  

Slik er reisetidene i de 13 byene:

Reisetidsforhold på under 2 betyr at kollektivtransport, jusert for bytter, ventetid, gangtid og trengsel, ikke tar mer enn dobbelt så lang tid som samme reise med bil, justert for kø.

Gjennomsnitt for alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum av byene

**Gjennomsnitt alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum, unntatt reiser til Oslo sentrum

*** Gjennomsnitt alle byene, vektet etter befolkning, for reisetider til sentrum av byene og områdene Nydalen, Alnabru, Haukeland Sykehus, Forus og NTNU/Gløshaugen

Dette er generalisert reisetid, ifølge NAF:

Transportøkonomisk institutt (TØI) har undersøkt reisetidene med bil og kollektivtransport på arbeidsreiser til 13 av Norges byer. Undersøkelsen dekker reiser fra 6.390 punkter i og rundt byene inn til sentrum og sentrale arbeidsplasser.

Reisetiden er justert for ulemper som kø, trengsel, for tidlig ankomst og gangtid for å gi et realistisk bilde av hvordan arbeidsreiser med ulike transportmidler oppleves.

I denne utgaven vurderer forskerne bak rapporten at kollektivtrafikk er et realistisk alternativ om reisen med kollektiv tar under 50 prosent lenger tid enn å ta bil. NAF har med en grense på hva som er «godt nok» på under dobbelt så lang tid med kollektiv sammenlignet med bil.

Les også:

Debatt

Les mer om:

NAF Samferdsel