BMW har oppdatert appen, og håpet er at flere kunder går for elbiler i framtiden. (Fotos: BMW)

Passer en elbil for din kjøring? BMW-appen har svaret

Mange sitter på elbilgjerdet rett og slett for at de er usikre på om en elbil passer deres kjøremønster. Vel, nå BMW-førere få det svaret gjennom en oppdatert app.


Rekkevidde og ladetid er to ting som «skremmer» mange bilister til å gå over til elbiler, for på langturer blir det litt mer stoppetid om man kjører en elbil.

Nå jobber produsentene hardt med å få ned ladetiden ned og rekkevidden opp, og BMW er intet unntak. Den ferskeste elbilen, en ganske så linjelekker stasjonsvogn i i5-familien, har for eksempel rekkevidder opp mot 560 kilometer og en hurtiglading på 205 kW.

Et annet tysk premium-merke, Audi, har nylig vist fram A6 e-tron som også kommer som stasjonsvogn, og denne har en rekkevidde på hele 713 kilometer. Sportback-versjonen av A6 e-tron kan på sin side lokke med hele 751 WLTP-rekkevidde, og elbilmodellen åpner også for lynraske 270 kW ladeeffekt.

Det begynner altså å svinge av de to fartsdemperne til elbilene, og BMW kjører nå med nok et tiltak som muligens kan barbere vekk noe av skepsisen rundt elbiler. Nemlig en app som skal gi BMW-førerne svaret på om en elbil passer deres kjøremønster.

Med ny teknologi har bilapper brøytet seg vei de siste årene, og BMW er selvsagt på denne ballen. Og her gjelder det å holde tritt i svingene, for det bayerske merket oppdaterer appen hele fem ganger i året.

Nå har de gjort det igjen, og denne gang byr BMW App og selvsagt også Mini App på noe ganske nytt ‒ et beslutningsverktøy for overgangen til elektrisk mobilitet. Her skal det nemlig analyseres så det holder.

Mer eksakt kan kundene som kjører en BMW med forbrenningsmotor simulere hvor godt en helelektrisk BMW ville passe deres personlige kjøreprofil. For denne simuleringen kan man enkelt og greit velge en elektrisk BMW-modell som alternativ kjøretøy i appen.

Når forbrenningsbilen har gjennomført minst 200 turer og tilbakelagt en strekning på 2.000 kilometer viser analysen tydelig hvor mange reiser som kunne vært gjennomført med det valgte elektriske kjøretøyet på en enkelt lading, forklarer BMW.

Tyskerne sier at dette er ment å bekjempe rekkeviddeangsten og bekymringene for den praktiske hverdagen til helelektriske kjøretøyer som fortsatt er utbredt i dag.

Appen benytter de virkelige kjøredataene for den aktuelle forbrenningsmotormodellen, generert av mine turer-funksjonen. Electric Vehicle Analysis skal dermed gi et godt grunnlag når en ny bil skal bestilles.

Videre skal funksjonen oppgraderes slik at rekkevidden legges til analysen. Evalueringer av tiden kjøretøy ikke er i bruk og av langreiser vil bli lagt til, kombinert med informasjon om lademuligheter og tidsforbruk for lading, forklarer BMW.

Kun biler med BMW Operating System 7 eller nyere kan benytte den nye funksjonen.

‒ Elektriske kjøretøy kan allerede integreres perfekt i den daglige rutinen til mange kunder ‒ det er bare at de fleste av dem ikke har prøvd det ennå, sier Dirk Wiedmann, Senior Vice President Sales Steering and Strategy, Digitalization.

‒ Appens elektriske kjøretøyanalyse hjelper kundene våre med å foreta en informert vurdering i deres valg av drivsystem.

Men det er flere app-nyheter.

Den siste oppdateringen åpner for å gi en sømløs ruteplanleggingsopplevelse når du bytter mellom kjøretøy og app. Alternativer som å unngå motorveier, ferger eller bomveier kan nå også settes inn i appen og synkroniseres alltid automatisk i begge retninger.

Videre åpner My BMW/Mini App med ladeoptimalisert ruteplanlegging for å legge til individuelle ladestopp, og disse blir så synkronisert med elbilen.

Appene varsler også brukeren om fasiliteter i nærheten av ladestasjoner, som restauranter, kafeer, banker og supermarkeder, komplett med detaljert informasjon om dem, forklarer BMW.

En annen funksjon som helt sikkert blir satt pris på er at man nå kan velge og administrere foretrukne ladetariffer fra et stort antall leverandører i appens nye Charging Wallet. Når appbrukeren velger en ladestasjon, vises gjeldende priser for de valgte ladetariffene, avhengig av tilgjengelighet, slik at brukeren kan velge den billigste tariffen for dem.

Ifølge BMW-gruppen bruker 13 millioner appen til BMW og Mini, og legger til at denne har oppnådd en forbrukervurdering på hele 4,8 stjerner i App Store.

Appene har allerede en masse smarte funksjoner, som å låse og låse opp bilene, sende destinasjonen til navigasjonssystemet, slå på klimakontrollen og om Digital Key Plus er satt opp kan tidligere lagrede manøvrer og parkeringsfunksjoner utføres fra utsiden av bilen mens du står i nærheten.

Og nå altså om kjøreprofilen faktisk passer bak rattet i en elbil, noe jo mange er usikre på.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Mini BMW