Det er en slags konsensus om at det ikke er bra å hisse seg opp bak rattet, verken for de i bilen, trafikken eller den mentale helsen. Men kanskje det ikke så bra å være likelydende og ha en litt «gi fan»-holdning heller?
Hvem vet, for det er ikke så enkelt å tolke svarene som kom da Gjensidige bak Ipsos om å gjennomføre en undersøkelse om hva som irriterer bilistene. Her har hele 3.600 svart, så tallgrunnlaget er iallfall bra.
Svarene viser at de som irriterer seg minst er de som har krasjet mest det siste året, og disse er mindre irritert på ting som manglende blinking, overholdelse av vikeplikten og at medtrafikantene ikke holder avstand.
‒ Disse tre irritasjonsmomentene er ikke bare irriterende. De kan også føre til ulykker. De aller fleste kjører greit, men samtidig er det mange som bør skjerpe seg, sier Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Som oss er han litt forvirret over at «bulke-bilistene» er mindre irritert enn de som ikke har vært i en ulykke de siste 12 måneder.
‒ Men vi kan jo spekulere. Kanskje er det slik at de som ikke irriterer seg, selv har en irriterende adferd, og kanskje uten at de er klar over det, undrer Rysstad.
‒ Det igjen kan øke sjansen for kollisjon.
Ah, ja, de som irriterer andre skjønner ikke det, og blir selv mindre irritert. Så da er det kanskje greit å holde seg rolig og behersket bak rattet likevel.
45 prosent av de som har bulket det siste året er irritert over manglende blinking, mens 65 prosent av de som ikke har vært i ulykke er irritert over dette, viser undersøkelsen.
Den viser også at råkjøring er høyt på irritasjonslisten.
‒ Høy fart er dessverre fortsatt et av de største problemene i trafikken, og ofte en medvirkende årsak til alvorlige ulykker. Vi er glade for at UP har mange fartskontroller i sommer. Samtidig oppfordrer vi alle bilister om å respektere fartsgrensene, og hverken kjøre for fort eller for sakte, sier Rysstad.
‒ Vi er urolige over utviklingen, som over flere år har vist at nordmenn bulker stadig mer.
Så pust rolig, senk pulsen og ta det med ro, for du sparer i beste fall sekunder på å stresse bak rattet.
Da er også sjansen mindre for at du får en lei ekstraregning fra ditt lokale verksted.
Les også: