Dette er en lynrask bil. (Fotos: McMurtry)

McMurtry er raskere enn en F3-bil

Ting ser svært lyst ut for merket som vil sette nye standarder for kunderettede banebiler, for nå har en prototype med reduserte kraft knust en banerekord satt av Formel 3-bil.


McMurtrys ambisjon er ganske enkelt og hårete ‒ å bli et av verdens mest prestisjefylte bilmerker med en av de raskeste bilene vi har sett ‒ og det basert på motorsportinnovasjon.

Og vi har allerede fått et par hint om hva som bor i den første hyperbanebilen de har på gang, en McMurtry Speirling Pure.

Første gang denne ble luftet var under den store fartsfesten på Goodwood i 2022, og da introduserte den seg selv med å være raskere enn Volkswagen ID.R som hadde bestetiden, og dette er altså den spinnville elbilen fra det tyske folkemerket som skulle vises hva elektrisk kraft virkelig står for.

Så dukket en prototype av Speirling opp på Hockenheim og nok en gang med sin faste testpilot Max Chilton bak rattet, og det bør ikke stå på føreren. Chilton har 35 Formel 1-løp på CV’en, og har også deltatt i IndyCar.

I Tyskland knuste den ekstreme Mercedes-AMG One sin bestetid rundt Hockenheim med 14 sekunder, og det med kun 75 prosent kraft og 70 prosent marktrykk.

Nå har den elleville bilen vært på nytt tokt, og denne gang på den litt mer ukjente Castle Combe Circuit. Teamet lurte nemlig veldig på hvor raskt den faktisk var rundt den lokale banen, og om den kunne slette nok en rekord.

Svaret er ja.

Med tiden på 54,559 kan Max Chilton og Speirling sette nok en rekord på skrytelisten, og denne gang hadde prototypen 80 prosent kraft og en begrenset toppfart på 250 km/t.

Dette var hele 4 sekunder raskere enn det en F3-bil har klart, og nærmere 10 sekunder raskere enn runderekorden til GT3-biler. Det er mye på en så kort runde!

Nå kjenner testpiloten selv Castle Combe som sin bukselomme, for ikke er dette bare McMurtrys lokale bane ‒ men også der Chilton startet sin racingkarriere for over 20 år siden.

‒ Alle vil ha skryterettigheter på deres lokale bane, og til og med kjøre med 80 prosent kraft og med en fartsgrense på 155 mph har vi slått rekorden med 4 sekunder, sier føreren selv,

‒ Dette viser potensialet i bilen og hva våre kunder kan oppnå det samme på deres lokale eller favorittbaner.

McMurtry Speirling Pure er en hyperbanebil som bruker et unikt downforce-on-demand-system for å gi eksepsjonelt marktrykk og grep helt fra null. Dette systemet jobber sammen med den elektriske drivlinjen på 1.000 hk, og tilbyr valgbare kjøremoduser med ytelse fra GT3 og helt opp til F1-nivå.

‒ Dette er en morsom milepæl å oppnå, sier Thomas Yates, administrerende direktør i McMurtry Automotive.

‒ Det er ikke hver dag du ser en bil og sjåfør kjøre så mye fortere enn det som har vært gjort før. Etter å ha testet på Castle Combe i årevis, var det på tide at vi viste hva bilen kan gjøre rundt vår lokale bane.

Bilen som satte ny rekord er en såkalt «Validation Prototype 1», men de har ikke parkert den som satte rekord i Goodwood.

Den bilen er nå på tur til USA hvor en legendarisk korketrekker lokker, nemlig den på den berømte Laguna Seca-banen. Oddsen for at McMurtry setter nok en rekord bør være ganske så lav.

Her kan du være med Chilton på rekordrunden rundt Castle Combe:

Les også:

Debatt