Denne feirer 50 år med Porsche 911 Turbo. (Fotos: Porsche)

Spesialutgave markerer 50 år med Porsche 911 Turbo

Porsche lar selvsagt ikke et 50-årsjubileum passere i stillhet, og spesielt ikke når det handler om legenden 911 Turbo.


Tyskerne har dermed klar en spesialutgave kalt Porsche 911 Turbo 50 Years, og her er det som vanlig ytelse kombinert med eksklusive materialer og selvsagt unike designelementer. Alle tre tingene viktige ingredienser for alle 911 Turbo opp gjennom historien.

Porsche kan også lokke med en Heritage Design-pakke som drar ut feiring enda et hakk, og jubileumsutgaven er basert på siste generasjon 911 Turbo S lansert i 2019. Du kan jo gjette hvor mange av denne de skal sette sammen.

Vel, tar vi 2024 og trekker fra 50 år kommer vi til 1974, så der har du antallet ‒ 1.974 eksemplarer av Porsche 911 Turbo 50 Years.

På begynnelsen av 1970-tallet ville Porsche se hva de klarte å dra ut av 911-modellen, og i 1974 flyttet Porsche 911 Turbo Type 930 grensene for hva som var mulig. Den brakte referanseturboteknologien fra racerbilene 917/10 og 917/30 til en produksjonssportsbil ‒ og løftet ytelsen kombinert med et unikt design.

– Da Type 930 Porsche 911 Turbo ble introdusert i 1974, satt modellen en helt ny standard for produksjonsbiler ved å benytte turboteknologi fra racerbiler som 917/10 og 917/30. Vår nye jubileumsmodell er en feiring av denne historiske arven, sier Michael Hiller, Norgessjef for Porsche.

Den nye spesialutgaven både hyller og omtolker denne arven, og her finner vi blant annet grafikk som nikker til den historiske fargen til Porsche 911 RSR Turbo presentert på Frankfurt Motor Show i 1973. Ja, forløperen til 911 Turbo som kom året etter.

Videre finner vi den nåværende Porsche Turbo-eksklusive fargen Turbonite, som her gjør sin første opptreden på en 911. Turbonite finner også veien på innlegg i det bakre motordekselet, tanklokket og i Porsche-emblemet. Den brukes også som en kontrastfarge i Turbo 50-modelllogoen, forklarer det tyske merket.

Et annet nikk er fargen antrasittgrå som finner veien til det bakre vingebladet, bakforkleet, speilbasen og luftinntaket, og det er også et merke på den bakre motordekselgrillen som hyller turboladeren og årene 1974–2024.

Videre projiserer LED-dørprojektoren bilde av en turbolader på bakken når døra åpnes, og det er også spesielle felger i Turbonite som standard.

Den fargen følger også inn i bilen, og der er det også en opplyst Turbo 50-logo på dørsparkplatene i sort børstet aluminium og selvsagt mye annen grafikk som viser hva dette er for noe.

Og ja, en analog og eksklusiv Porsche Design Subsecond-klokke med en spesiell Turbo 50-design som pryder dashbordet.

50 Years of Turbo Heritage Design-pakken hever arven til 70-årene enda et hakk, både med nye farger, enda mer eksklusive materialer og grafikk som hyller turboæraen.

Når det gjelder ytelse vet alle som har kjørt en 911 Turbo, ny eller gammel, at det går ganske så unna. Den nyeste utgaven har en 3.7-liters boxer med doble turboer som vrir ut 478 kW/650 hk og 800 Nm.

Og med en egenvekt på 1.640 kilo gir dette et kraft-til-vekt-forhold på 2,52 kg/hk, noe som gjør sitt til at bilen når 100 km/t på kun 2,7 sekunder. Om du ikke løfter gassfoten da når den 200 km/t på 8,9 sekunder.

Kraften overføres til hjulene via en 8-trinns PDK-kasse og den aktive firehjulsdrevne Porsche Traction Management (PTM) med Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Her er det også en elektronisk kontrollerte bakre differensialsperren med fullt variabel dreiemomentfordeling.

50-årsutgaven har også et sportseksosanlegg med svarte enderør som standard, likeså det 10 mm lavere Porsche Active Suspension Management (PASM) sportsunderstellet, LED Matrix-lyktene med Porsche Dynamic Light System Plus og bremsekaliprene i svart finish.

Porsche melder at leveringene starter allerede til høsten, og prisen er satt til 3.810.796 kroner her hjemme. Så ja, den dyreste 911 Turbo Porsche tilbyr, men slik må det vel være for en ekte hyllest-versjon i begrenset opplag.

Nordmenn får snart muligheten til å se mange både nye og gamle turbo-modeller, for Michael Hiller avslører at det blir en storslått utstilling av 911 Turbo-modeller under Porsche festivalen på Rudskogen lørdag 7. september.

– Det er gode muligheter for å se mange historiske 911 Turbo-modeller under årets Porsche festival. I tillegg blir det mange andre spennende nyheter for det norske markedet, deriblant den første muligheten til å prøvekjøre nye Macan på norsk jord, sier han.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Porsche Porsche 911