Det går unna i rallycross-VM, og så langt aller mest med bensinbilene. (Fotos: Hansen Motorsport)

Fortsatt fordel bensinbilene i rallycross-VM

Norske Ole Christian Veiby sikret seg to pallplasser da rallycross-VM forflyttet seg til Belgia, mens elbilene og bensinbilene som kjører mot hverandre vant et løp hver.


Rallycross-VM er et unikt mesterskap hvor elbilene og forbrenningsbilene konkurrerer mot hverandre, og det er selvsagt spennende å se hvem som faktisk er raskest.

Man skulle kanskje tro elbilene ettersom de har all kraft tilgjengelig fra start av, men de mer tradisjonelle rallycrossbilene har fordelen av mange års utvikling og en vektfordel.

Og det er da også de «vanlige» bilene som har et overtak.

Noe av forklaringen er at den ubestridte kongen i sirkuset, svenske Johan Kristoffersson, faktisk kjører en bensindrevet Volkswagen Polo. Teamkamerat er norske Ole Christian Veiby.

Kristoffersson, seks ganger verdensmester, har vunnet fire av årets seks runder, mens Veiby også har imponert med hele fem pallplasser i løpet av de seks løpene. Men seieren lar altså vente på seg for det norske håpet i World RX-klassen.

Det betyr at elbilene står bokført med to seire, en signert finske Niclas Grönholm og Timmy Hansens seier i helga.

Svensken som kjører en Peugeot 208 RX1e tok årets første seier under lørdagens løp av World RX of Benelux, og det med grei margin. Veiby på 2. plass var drøyt 2 sekunder bak, mens lillebror Kevin Hansen fulgte på 3. plass 5 sekunder bak vinneren.

Men søndag slo Kristoffersson tilbake i suveren stil, og tok seieren nærmere 5 sekunder foran Kevin Hansen og med Veiby på 3. plass. Her tre smilende førere ‒ Kevin Hansen, Kristoffersson og Veiby:

Dermed har Hansen-brødrene endelig fått sesongens første seier.

– Alt i alt har vi hatt en veldig bra helg. Vi har funnet litt mer fart og føler at vi er mer involvert i spillet nå. Vi må spille kampen så godt vi kan, men vi har sett nå at hvis vi spiller kortene våre riktig, er det mulig å vinne, sier pappa og teamsjef Kenneth Hansen.

Timmy Hansen var selvsagt også fornøyd.

‒ Lørdag spilte vi lagspillet og kom unna med en dobbel pallplass som inkluderte seier, og søndag klarte vi å komme tilbake på pallen med Kevin på andreplass, så laget føler seg bra etter en positiv helg her i Belgia, sier føreren, som peker på at elbilene fortsatt har en ulempe når det kommer til vekt.

‒ Totalt sett har vi gjort en enorm forbedring, og bilen er veldig annerledes nå og fungerer mye bedre, så vi er rett der oppe.

I kampen mellom bensinbilene og elbilene er det fortsatt en klar fordel de med eksospotte, og Kristoffersson og Veiby leder mesterskapet foran de to Hansen-brødrene.

Nå forflytter World RX seg til Portugal hvor det skal kjøres to runder 7.-8. september, så får vi se om elbilene klarer å tette forspranget til de til Volkswagen-førerne.

VM-stillingen etter 6 av 10 løp:

  1. Johan Kristoffersson, Sverige: 153 poeng
  2. Ole Christian Veiby, Norge: 114
  3. Kevin Hansen, Sverige: 110
  4. Timmy Hansen, Sverige: 109
  5. Niclas Grönholm, Finland: 99
  6. Klara Andersson, Sverige: 95
  7. René Münnich, Tyskland: 53
Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Motorsport