Cupra oppdaterte standardversjonen av Born så sent som i juni. Det gjør den til en enda bedre elbil, og gjennom et batteri på 77 kWh åpner elbilen for 546 kilometer rekkevidde.
Den oppgraderte Born i 77-utgaven har også fått litt flere krefter, fra 204 hk opp til 231 hk, mens ladeeffekten er økt fra 135 kW til 175 kW for Born med 77 kWh-batteriet.
‒ Tatt i betraktning usikkerheten i privatøkonomien, har vi opplevd overraskende stor interesse for Cupra Born VZ, sier Joachim Næss, Leder for produkt i Cupra Norge.
‒ Nå gleder vi oss, sammen med mange andre, til å se dette mesterverket av en bil på norske veier.
En topputgave bør inkludere det meste av utstyr, noe Born VZ også gjør. Her er det blant annet Adaptiv Cruise Control, ryggekamera, Keyless Access og mørke ruter bak.
Og mange trenger ikke en gang å hente bilen, for Cupra tilbyr hjemlevering mange steder i Norge.
Når det gjelder kraften så er denne også økt, for VZ er tross alt en forkortelsen på det spanske ordet Veloz. Det betyr rask. Så Born VZ har 240 kW/326 hk, opp 40 prosent sammenlignet med e-Boost-utgaven. Men økningen av dreiemomentet er enda større ‒ 545 Nm er 75 prosent mer enn noen annen Born-versjon.
Dette åpner for 0-100 km/t på 5,7 sekunder, mens toppfarten er økt til 200 km/t.
Videre kan VZ lokke med et lydanlegg fra Sennheiser som inkluderer 10 høyttalere og en subwoofer, men dette befinner seg på ekstralisten. Born VZ tilbys også med Smartlight, en lysstripe på dashbordet som gir viktig førerinformasjon mens du kjører.
Til slutt kan Cupra Norge opplyse at den nye sjefen også baner vei for en helt ny farge kun tilgjengelig for den nye versjonen, Dark Forest.
Cupra har også noen ferske 20-tommers lettmetallfelger som bør passe bra til bilen med enda litt bredere dekk. For det må til når effekten er økt enda et hakk.
Her er masse bilder av Cupra Born VZ:
Les også:
- Ny BMW M5 stasjonsvogn
- Sveriges dyreste bruktbil koster 80 millioner
- Første Polestar «made in the USA»