Cupra Born VZ har fått pris og er klar ti å bestilles. (Fotos: Cupra)

Nye og enda bedre Cupra Born VZ har fått pris

Hva sier du til mer rekkevidde og flere krefter? Og ekte bøtteseter foran? Alt dette sørger den nye VZ-versjonen av Cupra Born for.


Cupra oppdaterte standardversjonen av Born så sent som i juni. Det gjør den til en enda bedre elbil, og gjennom et batteri på 77 kWh åpner elbilen for 546 kilometer rekkevidde.

Den oppgraderte Born i 77-utgaven har også fått litt flere krefter, fra 204 hk opp til 231 hk, mens ladeeffekten er økt fra 135 kW til 175 kW for Born med 77 kWh-batteriet.

Men det finnes nå en utgave som trumfer Born 77, den nye topputgaven kalt Born VZ.

Det gjelder også pris, men den holder seg fortsatt langt unna momsgrensen på 500.000 kroner. Startprisen for Cupra Born VZ er satt til 449.000 kroner inkludert frakt og levering, mens Cupra Born 77 Urban med 546 kilometer rekkevidde og 231 hk starter på 399.000 kroner.

‒ Tatt i betraktning usikkerheten i privatøkonomien, har vi opplevd overraskende stor interesse for Cupra Born VZ, sier Joachim Næss, Leder for produkt i Cupra Norge. 

‒ Nå gleder vi oss, sammen med mange andre, til å se dette mesterverket av en bil på norske veier.

En topputgave bør inkludere det meste av utstyr, noe Born VZ også gjør. Her er det blant annet Adaptiv Cruise Control, ryggekamera, Keyless Access og mørke ruter bak.

Og mange trenger ikke en gang å hente bilen, for Cupra tilbyr hjemlevering mange steder i Norge.

‒ Cupra Born VZ Urban er en komplett sportslig kompaktbil som skiller seg ut i mengden, til en særdeles hyggelig pris, sier Næss.

Dette er altså rekkeviddesjefen i Born-familien, og gjennom et batteri på 79 kWh åpner VZ-utgaven for 588 kilometer rekkevidde og 185 kW ladeeffekt. Det er også forvarming av batteriet som standard.

‒ Rekkeviddeangst er et begrep jeg vil tro VZ-eiere kommer til å fnyse av, sier Næss.

Når det gjelder kraften så er denne også økt, for VZ er tross alt en forkortelsen på det spanske ordet Veloz. Det betyr rask. Så Born VZ har 240 kW/326 hk, opp 40 prosent sammenlignet med e-Boost-utgaven. Men økningen av dreiemomentet er enda større ‒ 545 Nm er 75 prosent mer enn noen annen Born-versjon.

Dette åpner for 0-100 km/t på 5,7 sekunder, mens toppfarten er økt til 200 km/t.

‒ Cupra Born VZ tilbyr den perfekte balansen mellom det spinnville og det fornuftige, sier Næss.

På innsiden har Cupra plassert helt nye CUP bøtteseter foran som standard, og selv infotainmentskjermen har vokst ‒ opp fra 12 tommer til 12,9 tommer. Oppgraderingen inkluderer også en infotainmentskjerm med belyst betjeningspanel for volum og temperatur.

Videre kan VZ lokke med et lydanlegg fra Sennheiser som inkluderer 10 høyttalere og en subwoofer, men dette befinner seg på ekstralisten. Born VZ tilbys også med Smartlight, en lysstripe på dashbordet som gir viktig førerinformasjon mens du kjører.

Til slutt kan Cupra Norge opplyse at den nye sjefen også baner vei for en helt ny farge kun tilgjengelig for den nye versjonen, Dark Forest.

Cupra har også noen ferske 20-tommers lettmetallfelger som bør passe bra til bilen med enda litt bredere dekk. For det må til når effekten er økt enda et hakk.

Her er masse bilder av Cupra Born VZ:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Cupra Cupra Born