Første Polestar er produsert i USA, og det var en Polestar 3. (Fotos: Polestar)

Første Polestar «made in the USA»

Med litt hjelp fra Volvo har nå Polestar startet opp sin nordamerikanske produksjon, og modellen som tar det steget er Polestar 3.


Polestar har en lang Volvo-historie som inkluderer både racerbiler og mer potente produksjonsbiler, og i 2017 tok det steget til å bli et frittstående bilmerke som skulle satse på litt mer luksuriøse og raske elbiler.

Siden har det svenske merket kommet med fire modeller, og de surrer ikke veldig mye med rekkefølgen. På rekke og rad har det kommet Polestar 1, 2, 3 og 4. Enn så lenge er samtlige biler laget i Kina, men nå har de også tatt steget over til USA.

Tilbake i 2018 åpnet Volvo en ny og toppmoderne fabrikk i South Carolina som produserte S60-modellen, og i fjor startet de produksjonen av elbilen EX90 der. Men planen var større enn dette.

Volvo har nemlig investert rundt milliarden i fabrikken for å få plass til et nytt merke, nemlig Polestar. Og det merket er nå gang med produksjonen i fabrikken som ligger i Ridgeville.

Produksjonen av Polestar 3 startet riktignok opp allerede i februar, men det var i kinesiske Chengdu. Siden har også den første kundebilen blitt levert ut, og det skjedde i Göteborg i juni.

Nå kan SUV-modellen hake av nok en milepæl.

Med oppstart i USA blir nemlig Polestar 3 den aller første modellen til Polestar som produseres på to kontinenter, og bilene som lages i South Carolina skal leveres til kunder både i USA og Europa.

‒ Produksjonen av Polestar 3 i USA er et avgjørende skritt for oss, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

‒ Nå tilbyr vi kunder i USA en el-SUV bygget i USA. Eksport av den South Carolina-produserte Polestar 3 til Europa vil styrke vår virksomhet i et bredere perspektiv. Polestar 3 har fått suverene anmeldelser fra globale bilmedier og det er stor interesse for prøvekjøring fra kundene.

Det skal iallfall ikke stå på selvtilliten:

‒ Jeg er overbevist om at dette er den SUVen på markedet i dag som både ser best ut og har best kjøreegenskaper, sier Polestar-sjefen. 

Nå skal Polestar også ta steget over til Sør-Korea, hvor produksjonen av Polestar 4 skal starte opp i midten av 2025. Denne modellen gikk inn i produksjon i Kina sent i fjor, og her skal altså Korea avlaste produksjonstrykket til Polestar ytterligere. 

Polestar er for tiden på plass i 27 land, og i tillegg til Polestar 2, 3 og 4 har de på gang både Polestar 5 og 6. Polestar 5 er en 4-dørs GT og Polestar 6 en roadster. 

I tillegg jobber Polestar også med et prosjekt kalt 0, og her er det ambisiøse målet om å lage en helt klimanøytral produksjonsbil innen 2030.

Det svenske elbilmerket leverte ut litt over 20.000 biler det første halvåret, og ifølge Polestar utpekte USA, Sverige, Tyskland og Norge seg ut som land med godt momentum.

Les også:

Debatt