I juni skjedde det store ting over hos BMW. De kunne nemlig vise en helt ny M5, og dermed gikk legenden også inn i 7. generasjon. Men de hadde planlagt mer.
Nå viser nemlig fram en BMW M5 Touring, en familieutgave av den potente bilen. Nå kommer ikke dette som en gedigen overraskelse.
BMW M kunne allerede i 1992 vise en Touring side ved side av en 2. generasjons M5 Sedan, og dette ble fulgt opp av en Touring-utgave av 4. generasjons M5 i 2007.
Nå er det klar for de tredje M5 Touring, altså en stasjonsvogn-utgave, og denne skal bygge videre på suksessen til den første BMW M3 Competition Touring lansert i 2022.
Her er målet til BMW å kombinere en ganske så unik kombinasjon av imponerende ytelse, komfort på lange turer, romslighet og særpreg. For å få det til kan bilen skilte lang akselavstand, lavt tyngdepunkt og nær ideell 50:50-vektfordeling.
På toppen har M-gjengen stivet opp karosseriet og optimalisert aerodynamikken, og satt på understells-teknologi som er spesialtilpasset M Hybrid-drivsystemet.
For som sedansøsteren kommer også M5 Touring og med et elektrifisert drivsystem som kobler sammen en potent V8-motor med M TwinPower Turbo-teknologi og en elmotor integrert direkte i girkassen.
Resultatet er ifølge BMW en eksepsjonelt kraftig drivlinje som både leverer formidabel ytelse og forbedret effektivitet, samt en ganske hyggelig lengde med helelektrisk kjøring.
Sjefen her er selvsagt V8-motoren med 430 kW/585 hk og 750 Nm, mens elmotoren bidrar med opptil 145 kW/197 hk og 280 Nm. Totalt generer de 535 kW/727 hk og 1.000 Nm dreiemoment.
BMW forklarer at dreiemomentet fra elmotoren økes til en effektiv verdi på opptil 450 Nm ved girkasseinngangen ved hjelp av en førgirs-fase som er patentert av det tyske merket. Dette åpner for at den kompakte elektriske drivlinjen klarer å generere effektiv drivkraft som man normalt kun får fra langt større motor.
Drivverket leverer kraft til M xDrive 4WD-systemet som også kan settes opp i en 2WD-modus som sendes via en 8-trinns M Steptronic-girkasse, og M5 Touring inkluderer både Launch Control og Boost Control.
Så med en M5 Touring bør de fleste få tids-kabalen til å gå opp, for 0-100 km/t går unna på 3,6 sekunder og 0-200 km/t på 11,1 sekunder. Forbikjøring bør også være en lek.
80-120 km/t fyker unna på 3,1 sekunder ‒ i femte gir.
Som vanlig med tyske biler er toppfarten satt til 250 km/t, men via Driver's Package kan dette løftes til 305 km/t.
Videre har bilen et drivbatteri på 18,6 kWh som åpner for en elektrisk WLTP-rekkevidde på 61-67 kilometer, så denne bør kunne fungere som en elbil i hverdagen. I elektrisk modus er toppfarten 140 km/t, mens hjemmeladigen åpner for 11 kW.
Dette er altså en familiefokusert superbil så BMW har også tenkt funksjonalitet for hverdagsbruk, fritid og lengre reiser.
Les også:
Baksetene har fordelingen 40:20:40, og felles disse ned øker bagasjerommet fra 500 liter til hele 1.630 liter. Det er også mulig å få M5 Touring med et hengerfeste som kan forlenges og trekkes inn elektrisk, og her er maksimal hengervekt 2.000 kilo.
BMW sier at M5 Touring skal markedslanseres i november 2024, og BMW Norge har satt en pris på 1.939.000 kroner inkludert levering for nye BMW M5 Touring.
Les også: