Dette er ville greier, for denne skal rett og slett feire 130 år med motorsport. (Fotos: Mercedes)

Mercedes feirer 130 år med motorsport med en eksklusiv modell

Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport er ikke bare den sterkeste GT3 fra merket, men også den aller siste med naturlig aspirert motor. Og ja, den kommer i svært begrenset antall.


Om vi spoler helt tilbake til 22. juli 1894 finner vi en historisk hendelse i Frankrike. Det var nemlig startskuddet for motorsporten, og løpet ble kjørt fra Paris til Rouen. Det endte med seier til en bil som hadde en Daimler-lisensiert motor.

130 år senere markerer Mercedes dette med en ganske så vill GT3-utgave som løfter listen enda et hakk. Under den store utstillingen i Pebble Beach kunne nemlig stjernemerket dra lakenet av en Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport.

Dette er en samlerbil for de virkelige (rike) entusiastene, og her mikser tyskerne 1950-løsninger med helt nye løsninger blant annet fra Formel 1. Og det skal iallfall ikke stå på kraften. 

Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport kan øse fra hele 680 hk, og dermed er denne ikke-homologerte spesialmodellen den kraftigste GT3 som noen gang er bygget i Affalterbach.

Og den blir også ganske unik, for Mercedes setter strek etter kun 13 eksemplarer.

GT3 Edition 130Y Motorsport er i motsetning til basismodellen ikke begrenset av homologeringskrav, så dermed kan den smått legendariske 6.3-liters V8-motoren fra AMG spytte ut 680 hk blant annet grunnet et nytt eksosanlegg og ingen begrensing på luften som motoren kan sluke.

Den må selvsagt sitte litt ekstra rundt en bane, så aerodynamikken er oppgradert med en redesignet front, sideskjørt og bakseksjon. Alt dette gir 15 prosent mer marktrykk enn den vanlige GT3.

Så var det F1.

For som de raskeste bilene er spesialutgaven også utstyrt med et Drag Reduction System (DRS), og via en knapp på rattet sendes det et signal til spoileren om å flytte seg til en flatere posisjon for å redusere luftmotstanden.

Under rask akselerasjon eller har bremsing går elementene tilbake til sin opprinnelige posisjon, og selv bremsene er inspirert av Formel 1 ‒ bremseskivene er laget av karbonfiber som også tar ned den totale vekten.

Det er også aktive komponenter på undersiden som opprettholder stabiliteten, og takket være slike løsninger har GT3 Edition 130Y Motorsport en toppfart på over 315 km/t.

At alt dette fungerer har Mercedes-AMG allerede fått bekreftet. Etter to år med utvikling og intensiv testing, luftet testpilot Jules Gounon en prototype rundt Mount Panorama Circuit i Australia i februar.

Og selv med en bil som ikke var helt ferdigutviklet slo Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport banerekorden for GT-biler på den ikoniske 6,213 kilometer lange banen med 2,074 sekunder. Ny bestetid lyder på 1.56,605 minutt.

Vi nevnte 50-tallet. For designet er inspirert av selveste Mercedes-Benz 300 SL W 194 fra 1952. Sølvmalingen hyller de legendariske «Silver Arrows», mens de blå designdetaljene på fronten og den fargede kanten rundt grillen viser til vinnerbilene fra Le Mans 1952.

Videre er innsiden inspirert av Mercedes-Benz SLR 300 fra 1955 med det klassiske rutemønsteret på setene sammen med den brune lærdekken på dørene.

‒ I år feirer vi 130 år med motorsport under tegnet til den trespissede stjernen. Og hos AMG er motorsport også en viktig del av DNAet. Med Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport understreker vi vår historie og vår forpliktelse til vårt internasjonalt meget suksessrike Customer Racing-program. Vi er glade for å presentere dette eksklusive GT3-samlerobjektet for fans og entusiaster av merket vår for første gang her ved denne spesielle anledningen på Pebble Beach Automotive Week, sier Michael Schiebe, administrerende direktør i Mercedes-AMG.

‒ Den unike Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport er kronen på verket i vår nåværende motorsportportefølje. Ikke bare er den strengt begrenset til 13 enheter, den er også den siste GT3-versjonen med vår ikoniske AMG 6.3-liters V8 naturlig aspirerte motor. Med denne eksklusive utgaven viser vi også hva som er mulig utenfor den offisielle homologeringen og vi har integrert en rekke tekniske forbedringer og lette komponenter. Vi setter dermed nok en milepæl i jubileumsåret vårt og tilbyr interesserte kunder et produkt som er både teknisk og visuelt svært emosjonell, sier Christoph Sagemüller, leder for Mercedes-AMG Motorsport

Selv med en pris som starter over 1 million euro er vi ganske sikker på at det blir hard kamp om denne, og her har du flere bilder av lekre Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Motorsport Mercedes