Koenigsegg Jesko er en ekte rekordbil, og ja, verdens raskeste. (Fotos: Koenigsegg)

Verdens raskeste gatebil satte ny banerekord

Koenigsegg har tradisjonelt ikke brydd seg så veldig mye om rekorder, men det var før. Nå er de på jakt, og da faller rekordene som høstfluene.


Koenigsegg Automotive er som alle vet et spinnvilt merke som står bak noen av de desidert raskeste bilene verden noensinne har sett, og en av de nyeste, Koenigsegg Jesko Absolut, er rett og slett nettopp det.

Svenskene klarte å vri ekstreme 1.600 hk og 1.500 Nm ut av den 5-liters motoren som er hjertet i denne, og på toppen har den en nyutviklet 9-trinns speed Lightspeed Transmission.

Den pakken er rett og slett dynamitt.

Tilbake i juni skulle Koenigsegg vise hva som faktisk bor i en Jesko Absolut, og tok bilen med til en flyplass i Örebro. De fant fram ganske greit, for året før luftet de Koenigsegg Regera der.

Det endte med en ny verdensrekord på den ultimate øvelsen 0-400-0 km/t ‒ noe Regera klarte på ufattelige 28,81 sekunder.

Men den fikk kun regjere i et år.

For med den faste testføreren Markus Lundh i bøttesetet sto rekorden for fall, og med en Jesko i «Absolut»-trim var den ustoppelig. Denne har et litt mindre frontareal, ventilasjon stilt inn for høye hastigheter og ikke noe aktiv aero.

Her skal nemlig så mye som mulig av luftmotstanden bekjempes, og Jesko Absolut har en Cd-verdi på kun 0,278.

Det passer glimrende på 0-400-0 km/t, noe den også beviste.

Jesko Absolut barberte verdensrekorden med nærmere ett sekund, og fullførte 0-400-0 km/t på 27,83 sekunder. Kongen er død, leve kongen.

For det er en ny konge både hos Koenigsegg og i hyperbilverden, og Koenigsegg Jesko Absolut satte faktisk fire nye verdensrekorder for originale gatebiler. Jepp, fire!

  • 0-400-0 km/t – 27,83 sekunder
  • 0-400 km/t – 18,82 sekunder
  • 0-250-0 mph – 28,27 sekunder
  • 0-250 mph – 19,20 sekunder
Dette var altså en original bil fylt med E85 drivstoff og skodd med Michelin Pilot Sport Cup2 R-dekk, og de eneste endringene som ble gjort på bilen var et rullebur som skal sikre føreren om det går galt et nytt sete.

Den andre konfigurasjonen til Jesko heter Attack, og den har nå vært og luftet seg over i USA.

Over dammen og som det originale billandet har de selvsagt flere kjente racerbaner å by på, inkludert den berømte Laguna Seca som kan lokke med en spektakulær korketrekker som krever sitt av både av bil og fører.

Der har altså Jesko Attack nå satt sine spor, noe den gjorde sist søndag.

Laguna Seca Raceway er 3,6 kilometer lang, byr på komplekse svinger og dramatiske høydeendringer, inkludert den beryktede korketrekkeren som krever både presisjon og ytelse fra de bilene som akter å erobre den.

Det har åpenbart Jesko Attack, for med Markus Lundh bak rattet ble det ny banerekord for gatebiler.

Koenigsegg Jesko dundret rundt banen på 1.24,86 minutter, og som vanlig ble dataen registrert med Racelogic.

‒ Det var utrolig ‒ så kult, sier Christian von Koenigsegg.

‒ Markus har aldri kjørt på denne banen, vel, kanskje litt på Playstation, ei heller har Jesko Attack vært der, og så ble det rekord.

Det er kun rene racerbiler som har kjørt runden raskere, og en legendarisk hyperbil som McLaren Senna brukte for eksempel 1.27,62 minutt rundt banen. 

Her kan du bli med på runden, og klyp deg godt fast når bilen sluker korketrekkeren ‒ for dette er litt karusell.

Les også:

Debatt