Polestar åpnet allerede i januar opp salget av Polestar 4, og noen måneder før det hadde utleveringene startet opp i Kina.
Den nye modellen har altså brukt sin tid på å komme seg på plass, men nå er proppen endelig dratt opp og utleveringene har startet.
Det betyr at det svenske merket har fire forskjellige modeller på europeiske veier, den utgåtte ladehybriden Polestar 1 og elbilene Polestar 2, Polestar 3 og Polestar 4.
Sistnevnte er en såkalt SUV-coupé med litt mer sportslige linjer, en lengde på 4,84 meter og en akselavstand på hyggelige 3 meter. Og ja, er geparden i familien.
0-100 km/t går nemlig unna på 3,8 sekunder takket være et drivverk som yter 400 kW//544 hk og 686 Nm, mens langdistanseversjonen kan lokke med 620 WLTP-kilometer.
Bilen byr også på et minimalistisk skandinavisk design med mye teknologi, og det mest oppsiktsvekkende er grepet om å fjerne bakruten og erstatte sikten bakover med et kamera. Sjekk dette:
Så mange venter nok på denne, og de trenger forhåpentligvis ikke vente altfor lenge nå.
Den første bilen som ble levert ut her i Norge er en Magnesium Long range Dual motor med Pilot- og Plus-pakken, og overlevert ved Polestar Moss i Norge.
Like etter fulgte Tyskland og Sverige etter, og kommende uker er det ventet ytterligere kundeleveranser på tvers av andre europeiske markeder.
‒ Polestar 3 har vært på veiene siden juni og våre første leveranser av Polestar 4 i Europa er nå neste viktige milepæl for oss i år, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
‒ Nå har kundene våre enda flere valgmuligheter. Med tre modeller posisjonerer Polestar seg som et designledende luksusmerke i det globale elbilmarkedet.
Neste steg for Polestar 4 finner vi over i Korea, hvor produksjonen av modellen skal starte opp til neste år. Dermed er Polestar 4 klar til å bli en virkelig global elbil.
Polestar 2 har for lengst bikket tusen biler her hjemme, og nå har det svenske merket altså tredoblet antall modeller med inntreden av den sportslige SUV-modellen.
Leveringene av den litt mer tradisjonell SUV-modellen Polestar 3 startet sent i juni, og den aller første bilen ble levert hjemme i Göteborg.
I tillegg har Polestar to nye modeller i utvikling som følger nummerrekkefølgen, og Polestar 5 er en elektrisk 4-dørs GT mens Polestar 6 er intet mindre enn en elektrisk roadster.
Her er den foreløpig ferskeste ute på veiene, Polestar 4:
Les også: