De første Polestar 4-bilene er levert kunder i Norge, Sverige og Tyskland. (Fotos: Polestar)

Nå er Polestar 4 endelig på plass

De første Polestar 4 er levert i Europa, og Norge var først ute etterfulgt av kundebiler i Tyskland og Sverige.


Polestar åpnet allerede i januar opp salget av Polestar 4, og noen måneder før det hadde utleveringene startet opp i Kina.

Den nye modellen har altså brukt sin tid på å komme seg på plass, men nå er proppen endelig dratt opp og utleveringene har startet.

-->
Det betyr at det svenske merket har fire forskjellige modeller på europeiske veier, den utgåtte ladehybriden Polestar 1 og elbilene Polestar 2, Polestar 3 og Polestar 4.

Sistnevnte er en såkalt SUV-coupé med litt mer sportslige linjer, en lengde på 4,84 meter og en akselavstand på hyggelige 3 meter. Og ja, er geparden i familien.

0-100 km/t går nemlig unna på 3,8 sekunder takket være et drivverk som yter 400 kW//544 hk og 686 Nm, mens langdistanseversjonen kan lokke med 620 WLTP-kilometer.

Bilen byr også på et minimalistisk skandinavisk design med mye teknologi, og det mest oppsiktsvekkende er grepet om å fjerne bakruten og erstatte sikten bakover med et kamera. Sjekk dette:

Så mange venter nok på denne, og de trenger forhåpentligvis ikke vente altfor lenge nå.

Den første bilen som ble levert ut her i Norge er en Magnesium Long range Dual motor med Pilot- og Plus-pakken, og overlevert ved Polestar Moss i Norge.

Like etter fulgte Tyskland og Sverige etter, og kommende uker er det ventet ytterligere kundeleveranser på tvers av andre europeiske markeder.

‒ Polestar 3 har vært på veiene siden juni og våre første leveranser av Polestar 4 i Europa er nå neste viktige milepæl for oss i år, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

‒ Nå har kundene våre enda flere valgmuligheter. Med tre modeller posisjonerer Polestar seg som et designledende luksusmerke i det globale elbilmarkedet.

Neste steg for Polestar 4 finner vi over i Korea, hvor produksjonen av modellen skal starte opp til neste år. Dermed er Polestar 4 klar til å bli en virkelig global elbil.

Polestar 2 har for lengst bikket tusen biler her hjemme, og nå har det svenske merket altså tredoblet antall modeller med inntreden av den sportslige SUV-modellen.

Leveringene av den litt mer tradisjonell SUV-modellen Polestar 3 startet sent i juni, og den aller første bilen ble levert hjemme i Göteborg.

I tillegg har Polestar to nye modeller i utvikling som følger nummerrekkefølgen, og Polestar 5 er en elektrisk 4-dørs GT mens Polestar 6 er intet mindre enn en elektrisk roadster.

Her er den foreløpig ferskeste ute på veiene, Polestar 4:

Les også:

Hva tenker du